“Псальми війни” | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
“Псальми війни”
Чередніченко Іван
Вовкун Василь
Поліщук Тетяна
Станкович Євген Федорович
“Псальми війни”
14 і 15 жовтня Львівська опера представить премʼєру театралізовано-музичного дійства для хору та оркестру Євгена Станковича
10 жовтня 2023, вівторок
Поширити у Facebook

Це твір-присвята нашим сучасним героям, які віддали свої життя, боронячи рідну землю, та тим воїнам-героям, що продовжують захищати незалежність, суверенність і територіальну цілісність України.

“Псальми війни” – перший монументальний музичний твір на тему війни, яку росія розпочала проти України. Композиція на музику Євгена Станковича (автор ідеї - Євген Савчук) та лібрето Василя Вовкуна.


Театралізоване дійство прозвучить у виконанні хору та оркестру Львівської опери під орудою маестро Івана Чередніченка.

Напередодні прем’єри Music-Review Ukraine поспілкувався з Василем ВОВКУНОМ, генеральним директором-художнім керівником Львівської опери та автором лібрето “Псальмів війни”.


- Василю Володимировичу в афіші вашого театру ви презентуєте цей творчий проєкт, як світову прем’єру, але у жовтні 2019 року, з великим резонансом відбулася всеукраїнська прем’єра масштабного музично-театрального дійства під назвою «Псалми війни» (без м’якого знаку) на музику Євгена Станковича для хору та симфонічного оркестру - у Харкові («Схід-Опера»), Києві (Національна Опера України) і на сцені Львівської національної опери імені Соломії Крушельницької.

Тоді постановку присвятили нашим героям АТО. У ораторії Євгена Станковича лунали віршовані тексти поетів доби Незалежності, написані у 1991-2021 роки. Зокрема, вірші Ліни Костенко, Миколи Вінграновського, Дмитра Лазуткіна... а також псалми у виконанні читця Євгена Нищука, хору, оркестрантів та солістів. Ви були автором лібрето цього твору. Нині це зовсім інший твір з подібною назвою, чи зовсім інший?

- На той час Євген Федорович ще повністю не написав свій твір, а була лише увертюра й одна частина... Той проєкт “Псалми війни” здійснювався за підтримки Українського культурного фонду, й були залучені провідні музичні колективи - Національна заслужена академічна капела України «ДУМКА», диригент – Євген Савчук. Він же був автор ідеї Національного хорового фестивалю, що присвячений до 30-річчя Незалежності України, і в межах якого відбулася прем’єра «Псалмів війни».

В трьох містах «Псалми» виконували різні оркестри: у Харкові - Академічний симфонічний оркестр Харківського національного академічного театру опери та балету імені Миколи Лисенка, диригент – Дмитро Морозов, Національний симфонічний оркестр України, диригент – Володимир Сіренко - у Києві, та у Львові - Академічний симфонічний оркестр Чернівецької філармонії - диригент Андрій Савчук.

Зараз це вже повнокровний твір Євгена Станковича, який складається з чотирьох частин: “Музика війни”, “Колискова”, “Чорна рілля ізорана” й “Псальм війни”. У композиції використані поезії: Тараса Шевченка, Ліни Костенко, Василя Симоненка, а також козацька народна пісня та уривки з Псальму 58.

Навесні я звернувся до Євгена Федоровича з проханням дописати музичний матеріал до години часу, аби можна було поставити це театралізовано-музичне дійство для хору та оркестру на сцені Львівської опери. Так, у другій частині “Псальмів війни” - “Колисковій” мені хотілося ширше передати театральною мовою повітряні тривоги, “прильоти” вражих ракет, вибухи, які руйнують наші міста та села під час повномасштабного російського вторгнення в Україну. Євген Федорович дописав свій твір. Вийшло дуже потужно, масштабно, глибоко!


Навіть у концертному виконанні, яке було презентовано 8 жовтня на закритті XXXIV Міжнародного фестивалю «Київ Музик Фест-2023» Національним симфонічним оркестром під батутою Володимир Сіренка й капелою “ДУМКА” (художній керівник і головний диригент – Євген Савчук), у рамках програми «Україна. Музика війни», дійсно відбулася непересічна подія: світова прем’єра твору класика нашої сучасності - Євгена Федоровича Станковича.

А у Львові 14 і 15 жовтня ми представимо театралізовано-музичну версію “Псальмів війни”. Хочу нагадати, що народженню цього твору ми також завдячуємо автору ідеї - Євгену Герасимовичу Савчуку, керманичу капели “ДУМКА” та видатному композитору Євгену Федоровича Станковичу. Саме він зумів переконати маестро на написання монументального твору про наше сьогодення. Так народився цей формат - “Псальмів війни”.

- Проєкт народився завдяки великій творчій команді: оркестр, хор і солісти Львівської опери...

- У нас класна творча команда: диригент-постановник – Іван Чередніченко, хормейстер-постановник – Вадим Яценко, медіа-художник – Олег Кіндратів,художник світла – Олександр Мезенцев, Андрій Гоць, а виконавці: Хор та оркестр Львівської національної опери; солісти: Тенор – Максим Сальніков, Ігор Знетиняк, Вадим Коваль, Баритон – Олексій Кувітанов, Володимир Рибчук, Юрій Андрухович. А також у постановці будуть залучені діти артистів нашого театру.

На прем’єрі ми плануємо зняти відеоверсію, бо цей твір, я впевнений, буде затребуваний. Дуже велику смислове навантаження “Псальмів війни” буде виконувати саме відеоінсталяція.

На сцені глядачі побачать багато людей з валізами й рюкзаками, й це як велике бомбосховище, в якому герої свої хвилюючи розповіді про відчуття, які переживають зараз українці під час великої війни, яку принесли на нашу землю орки. Цей проєкт - спроба максимально наблизитись до реальних подій, які ми переживаємо сьогодні, під час небаченої, жорстокої та цинічної рашистської війни в Україні.

Це твір-заклик до боротьби, спротиву та захисту України, а також – пересторога для світу, щоб якнайшвидше допомогти зупинити зло та припинити жахливі злочини і геноцид українського народу.







Автор: Тетяна Поліщук
Диригенти: Іван Чередніченко
Композитори:Євген Станкович
Діячі мистецтв: Василь Вовкун, Тетяна Поліщук
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької
Концертний зал: Концертний зал Львівського Національного академічного театру опери та балету ім. С. Крушельницької



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
2.jpg