На фестивалі LvivMozArt представили прем’єру опери Бортнянського "Алкід" | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
На фестивалі LvivMozArt представили прем’єру опери Бортнянського
Линів Оксана
На фестивалі LvivMozArt представили прем’єру опери Бортнянського "Алкід"
21 липня 2018, субота
Поширити у Facebook

Вперше постановка побачила світ 1778 року у найбільшому театрі Венеції – «Сан Бенедетто». Про це «Дню» розповіла засновниця і арт-директор Міжнародного фестивалю класичної музики LvivMozArt. «Показ відбувся в межах Венеціанського карнавалу, – сказала Оксана Линів. – Після того композитор у дуже короткому часі повернувся до Петербурга, а партитура «Алкіда» відтоді вважалася втраченою. І тільки у 1980-х її віднайшли в одному з архівів Лондона, а згодом ноти передрукувало видавництво «Музична Україна». Опісля відбулося кілька концертних і сценічних виконань – у Львові, Одесі та Києві. Тим займалися різні диригенти – я зокрема. Але кожного разу я залишалася трошки незадоволеною, бо все ж таки ця музика – для театру».

Львівську прем’єра «Алкіда» публіка мала можливість побачити 14 липня, у пам’ятці історичної архітектури – Свірзькому замку.

В основу фабули «Алкіда» покладена алегорія філософа-софіста Vстоліття до н.е. Продіка, відома за викладом поета-історика Ксенофонта. Давньогрецький герой Алкід (Геракл) зустрів на роздоріжжі двох жінок. Одна була уособленням Гріха, друга – Невинності. Алкід мав обрати свій шлях, і він пішов-таки дорогою добровдалості.

В опері Бортнянського – дві протилежні сили: Едоніда й Аретея. Перша говорить Алкіду про світ принад – розваг і втіх. Друга попереджає, що на життєвому шляху є чимало небезпек і випробувань, і для того, аби їх здолати, потрібно докласти багато зусиль. Зробити вибір Алкіду непросто, але він врешті-решт долає спокуси, обираючи між між ratio та emotio на користь розуму. Отже, квінтесенція опери «Алкід» – питання, чи справді людина абсолютно вільна у своєму виборі.

У музиці Бортнянського правдиво передана душевна боротьба Алкіда, яскраво прописані образи Едоніди й Аретеї. У цьому творі відсутнє зовнішнє дійство – це опера-алегорія, яка дає моральний урок.

Музикознавці говорять про жанр «Алкіда» як про оперу-серіа зі значним впливом тодішніх новаторських течій, котрі наближали оперу до драми. Зокрема, на відміну від традицій серіа, в опері – тільки чотири персонажі (партії контр-тенору, тенору, ліричного і драматичного сопрано). Образ головного героя розкритий у розвитку, показані різні стани його душі. До новаторських особливостей можна віднести також тенденцію до драматизації речитативів, зокрема переживання і сумніви головного героя розкриті через речитативи accompagnato (у супроводі. – Т.К.). Значну драматичну функцію виконує хор.

Ексклюзивно для LvivMozArt постановку «Алкіда» здійснив режисер Андреас Вайріх (Німеччина), який ввів в оперу хореографічний елемент.

Диригент-постановник вистави – Оксана Линів, яка після вчорашнього прем’єрного показу у Свіржі зробила у Фейсбуку такий допис: «Я 20 років чекала цієї прем'єри!!! Постановка опери "Алкід" Дмитра Бортнянського у Свірзькому замку!!!».

Другий прем’єрний показ відбувся 15 липня. Третій – 20 липня.


Автор: Тетяна Козирєва
Диригенти: Оксана Линів
Джерело: Газета День



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine