Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
16 лютого вітали з 95-річчям видатну балерину, педагога, народну артистку України, національну легенду нашої країни

18 лютого, вівторок
Поширити у Facebook

Образи, створені Оленою Потаповою на сцені Національної опери, знайшли продовження в учнях, які танцюють на нашій та багатьох уславлених сценах світу, здобувають перемоги у міжнародних балетних конкурсах. Маючи хист чудового педагога, Олена Михайлівна щедро ділиться своїм безцінним скарбом з молоддю, обдаровує їх таїнами професійного зростання, спрямовує до пошуку власної творчої індивідуальності.

У Потапової О.М. - красива і наповнена творча біографія. Дебютувавши вісімнадцятирічною дівчиною на київській сцені, вона ось уже понад сім десятиліть(!) віддає свій талант одному з найчарівніших мистецьких жанрів – хореографії: спочатку як блискуча виконавиця класичного репертуару, згодом як видатний балетний педагог.

Їй випало починати творчу біографію у нелегкі повоєнні роки, формувати свій виконавський стиль і виростати в технічній довершеності.
Часом долі людей складаються незбагненно. Мабуть, стосується це й Олени Потапової – доньки агронома й вчительки. Дівчинка майже випадком потрапила до балетної студії Куйбишевського палацу піонерів, якою керувала Н.В. Данилова, яка зуміла розгледіти у своїй вихованці не тільки гарні дані, а й прищепити їй справжню любов до балету, підготувати до подальшого професійного навчання. Проте намір навчатися далі довелося відкласти. Розпочалася Друга світова війна...

У 1944 році Олена Потапова з матір’ю і сестрами – Ганною та Варварою, які також навчалися у балетній студії, – переїхали до Києва. Часи були скрутними та складними. Щоб здолати важкі життєві обставини у майже вщент зруйнованому місті, сестри вступили до ремісничого училища взуттєвиків. Бо там надавали місце в гуртожитку, картки на продукти і крихітну стипендію. Здавалося б, мали забути і про балет, і про мрії стати балеринами… Але щастя знову посміхається Потаповим. Після повернення до Києва з евакуації оперно-балетного колективу при столичному театрі організовується Хореографічна школа-студія.

Талановитих сестер Потапових зараховують туди одними з перших.

Навчання поєднувалося з виступами в кордебалеті, часом готували невеликі партії. Педагогом Олени Потапової стає Наталія Верекундова, яка й після завершення навчання залишатиметься її репетитором і наставником вже як солістки київського балету, якою вона стала 1948 року.

Вісімнадцятирічній балерині було доручено готувати партію Одетти-Оділії. Дебют молодої виконавиці був справді тріумфальним. Київська балетна сцена поповнилася яскравою творчою особистістю, балериною, яка прагне мати власний виконавський почерк, блискуче володіє технікою класичного танцю.

Балетмейстери доручають Олені Потаповій всі головні партії у своїх пстановках, серед яких Медора в «Корсарі», Раймонда, Есмеральда, Жізель в однойменних балетах... Вершинною щодо віртуозності технічного втілення і розкриття характеру стає Кітрі в балеті «Дон Кіхот», де виконавиця підкоряла глядачів своїм вибуховим темпераментом і експресією, динамікою внутрішнього розвитку характеру, випромінювала дивовижний оптимізм і віру в непереможну силу кохання. Її трактування партії Кітрі й виконавська віртуозність її виконання стала взірцем для кількох подальших поколінь київських балерин.

З ім`ям Олени Потапової пов’язані етапні сторінки втілення української національної хореографії, розквіт якої припав на п’ятдесяті – шістдесяті роки ХХ ст., коли на шевченківській сцені з’явилися досконалі художні втілення балетів «Лілея», «Лісова пісня», «Маруся Богуславка». В цих виставах їй вдавалося з глибоким психологізмом розкривати поетичну душу-долю української дівчини, передавати увесь ліризм і чистоту ментальності української жінки.

Повнокровні образи створила балерина і в новітньому балетному репертуарі, перших постановках на київській сцені балетів «Ромео і Джульєтта» (Джульєтта), «Кам’яна квітка» (Господарка Мідної гори), «Бахчисарайський фонтан» (Марія), «Шурале» (Сюїмбіке), «Легенда про любов» (Ширін), «Чорне золото» (Варя).

Олена Потапова підкоряла своїх глядачів дивовижною виконавською виразністю танцю, його природністю і внутрішньою наповненістю. Легкість і впевненість на сцені завжди робили її бажаною партнеркою у виставах для всіх тогочасних прем’єрів. З нею залюбки танцювали Микола Апухтін, Анатолій Бєлов, Валерій Парсєгов, Федір Баклан, Роберт Клявін, Веанір Круглов, Валерій Ковтун, Микола Прядченко...

Олена Потапова належить до плеяди київських балетних виконавців, які першими продемонстрували яскраві досягнення українського хореографічного мистецтва за кордоном. За її участю були показані кращі вистави київського балету в Японії, Італії, Югославії, Монте-Карло, Угорщині, Румунії, Єгипті.

Неодноразово брала участь в найпрестижніших балетних гала-концертах у США, Канаді, Японії, Франції, Швейцарії, Швеції, Норвегії, Данії, Ісландії...

Олена Михайлівна завершила свою виконавську біографію виставою «Жізель» у 1978 році. За плечами було тридцять років щоденної напруженої роботи в репетиційних залах, тисячі вистав, концерти, успіхи, творчі здобутки і творче невдоволення, як це і має бути у справжніх митців, які ніколи не зупиняються на досягнутому. Але балет і театр залишився сенсом усього подальшого життя. Олена Потапова так само, як і в попередні роки, щодня стала приходити до репетиційного залу, тепер вже як балетмейстер-репетитор, педагог, наставник молодшого покоління. Їй було що сказати і показати, бо несла в собі безцінний скарб власного творчого досвіду, майстерності, глибину розуміння природи класичного балету.

Всі, з ким вона працювала, ставали не просто солістками театру, а яскравими творчими особистостями. Вони продовжують і збагачують виконавські традиції свого педагога, а відтак і української хореографічної школи.

В Олени Потапової багато відзнак і нагород, найвищі почесні артистичні звання, дипломи конкурсів, ордени і медалі. Та найбільша для неї нагорода – служити мистецтву, віддавати йому свої талант і натхнення. Видатна балерина і педагог продовжує залишатися в світовому балетному просторі, так само активно продовжує творити мистецтво, яке є альфою і омегою її яскравої біографії.

«Сестри Потапови» – це був уславлений бренд Київського балету 50-70-х років ХХ століття, це кілька поколінь їхніх талановитих учнів, які танцюють по всьому світі, це багата історія й яскраве сьогодення українського балету. Ганна Михайлівна Потапова, яка у 1947–1967 роках була артисткою балету, а у 1967–2015 – педагогом, режисером балетних вистав Київського театру опери та балету, також разом із сестрою відзначила їх спільне 95-річчя!

Від щирого серця вітаємо з днем народження, бажаємо міцного здоров’я, творчої наснаги, фізичних та духовних сил працювати на благо людей, столиці, Української держави!

Фото з архіву Національної опери України




















Автор: Лариса Тарасенко
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка



Інші:

Мрії, сни і блаженні миті народження мелодії
7 проблем, у вирішенні яких допоможе музика
"Наші музи стоять разом із харківськими гарматами". Історії музикантів університету мистецтв, які повернулися до Харкова
Повернути з імперського небуття автора першої української симфонії. Святкуємо 280 років композитору Максиму Березовському
"Емоції друзів". У Херсоні презентували виставковий проєкт про міста України
Мозок музиканта: наука довела, що біль вони відчувають інакше
FROM KYIV – TO THE WORLD
ОДЕСЬКА ОПЕРА. ART & DIGITAL
Денис Січинський - «український Шуберт»
Бібліотека в епоху змін: збереження спадщини
Згадуємо Костянтина Огнєвого
Згадуємо Анатолія Солов’яненка
Закарпатський народний хор запрошує на свої головні ювілейні події
Митець, що чув музику кольорами: чому Литва вважає Мікалоюса Чюрльоніса національним героєм
Фондова колекція Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові
Презентовано документальний фільм «Не так, як раніше» про лікарів НДСЛ «Охматдит»
20 вересня 112 років тому народився Володимир Цісик
«Київська пектораль»: бути чи не бути?
15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
2.jpg