Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...»
Національний камерний ансамбль
Чекан Юрій Іванович
Оксана Яблонська: «Головне - якість звуку...»
Майстер-клас від ізраїльської піаністки в Києві
2 травня 2015, субота
Поширити у Facebook

На концерт з Національним камерним ансамблем «Київські солісти» в Колонній залі ім. Лисенка відома ізраїльська піаністка Оксана Яблонська прилетіла з ПАР, де грала свого улюбленого Бетховена. У Києві - абсолютно інша програма: вічний і досконалий Бах. ПАР - Україна, Бетховен - Бах, класика - бароко. І найрізноманітніші  музикантські іпостасі: концертуюча по всьому світу піаністка - і автор унікальних записів Шуберта і Ліста; блискучий педагог, яка викладала у кращих навчальних закладах, від Московської консерваторії до Джульярдської школи, яка проводить майстер-класи по всьому світу, від Кореї до України, - і суворий, але справедливий член журі престижних фортепіанних конкурсів у США, Швеції, Франції, Англії, Іспанії... Такий динамізм, здатність миттєво переключитися, з'єднані з відкритою емоційністю, вибуховим темпераментом і гострим аналітичним складом мислення, - характерні риси Яблонської.

 Оксана Яблонська. Фото з сайту difusioncultural.unam.mx


- Оксано Михайлівно, ваші музичні зв'язки з Україною сягають...

- Самого початку моєї гастрольної діяльності, задовго до від'їзду з СРСР (1975 року Яблонська, разом зі своїм батьком і сином, подала документи на виїзд з СРСР по ізраїльській візі. Причиною від'їзду стало звільнення О. Яблонської з Московської консерваторії та обмеження її концертної діяльності. Отримання візи піаністка чекала більше двох років, питання було розв’язане багато в чому завдяки клопотанням Леонарда Бернстайна і Стівена Сондхайма. Родина переїхала до Нью-Йорка 1977 року. По приїзду Яблонська дала для критиків концерт в Карнегі-холі, який почав її кар'єру на Заході. - Ю. Ч.). Мої перші гастролі як солістки Московської філармонії відбулися в Житомирі. Чомусь організатори подумали, що я родом із Житомира, - і відрядили мене туди. Я грала у всіх великих і не дуже великих містах України, крім Дніпропетровська. Я виступала зі Стефаном Турчаком, Володимиром Кожухарем, Володимиром Сіренком. Нинішній концерт - з прекрасним колективом «Київські солісти». Це ансамбль, який грає як одне ціле, вони зіграні і музично, і по-людськи, а це дуже важливо.

- Більшість учасників колективу - представники школи видатного українського скрипаля Богодара Которовича. Наскільки, на вашу думку, важлива школа для сучасного музиканта?

- Найкращим компліментом для музиканта, вважаю, є визнання його приналежності до традиції, можна ще сказати - до «старої школи». Ви відчуваєте це одразу ж - по звуку. Адже головне в музиці - це якість звуку, те, що не можна висловити словами, чому не можна навчитися з книжок, але що одразу ж відчувається і чується у виконанні. Воно дається зверху - і плекається справжнім учителем. Наше мистецтво передається від педагога до учня, буквально з рук у руки. За кожним вчителем стоять його педагоги: так за Анаїдою Сумбантян, моєї наставницею в Московській десятирічці, - петербурженка Ольга Калантарова, за нею - Анна Єсипова, Олександр Віллуан, за ними - Джон Фільд... Мій консерваторський професор Олександр Гольденвейзер - учень Олександра Зілоти, який, в свою чергу, навчався у Миколи Рубінштейна та Ференца Ліста...

- Але сьогодні ж можна вчитися, слухаючи записи, зокрема і через Інтернет?

- Так, є така точка зору, але особисто я її не поділяю. Справжньому мистецтву навчитися з Інтернету не можна. Педагог насамперед формує смак учня. Як може сформувати смак Інтернет? Учень у процесі розвитку повинен пройти всі щаблі, не пропускаючи жодного, - тільки тоді його виконавство буде гармонійним. Так, він може йти дуже швидко, але він повинен сам прожити всі етапи, а не отримати їх у вигляді консервів і концентратів. Тоді й результат буде справжнім. Сьогодні багато хто грає технічно бездоганно - і порожньо. Це - не справжня музика. У ній немає головного: особистості, людини, музиканта. Для мене особистість відкривається у звуці. А звук не видобується тільки пальцями, він народжується слухом. Навчити цього слухання може тільки Учитель, в живому і безпосередньому спілкуванні.

- Бах якось зауважив, що грати на клавірі дуже просто - потрібно тільки натискати потрібну клавішу в потрібний момент потрібним пальцем...

- Це - не більше, ніж історичний анекдот. Потрібно не просто натискати на клавіші, а діставати, видобувати звук із рояля. А як його видобути? Тільки знаючи інструмент зсередини. Тільки відчуваючи його. І передчуваючи те, що хочеш отримати з-під пальців. Вухо - головний контролер. Звук - визначальний критерій. Деякі думають, що для того, щоб зіграти форте, треба сильніше вдарити по клавішах. Абсолютна помилка! Потрібно «витягнути» звук з інструменту. І для цього не потрібна ні особлива сила, ні вага. Потрібно правильно налаштоване вухо.

- Ви не тільки активно концертуюча піаністка, член численних журі, затребуваний у багатьох навчальних закладах професор. Чи не прикро витрачати час на ці конкурси та майстер-класи?

- Кожен справжній музикант розуміє, що на ньому лежить особлива відповідальність за майбутнє нашого мистецтва. Тому, якщо я можу дати путівку в життя по-справжньому талановитому піаністу, підтримавши його на конкурсі; якщо я можу передати естафету своїх учителів юному поколінню, - я вважаю, що зобов'язана це робити.

- Ваш виступ з «Київськими солістами» у Національній філармонії України - яскравий проект. Чи є у планах подальша співпраця з цим колективом?

- Безумовно. І стосується вона не лише концертних виступів, але і записів. У мого сина, прекрасного музиканта Дмитра Яблонського, встановилося чудове взаєморозуміння з «Київськими солістами», у них є грандіозні плани запису музики, наприклад Бетховена, - і я з нетерпінням чекаю їхнього втілення в життя.


Автор: Юрій Чекан
Колективи: Національний камерний ансамбль "Київські солісти"
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"



Інші:

Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
805.jpg