Молодість, енергія і віртуозність | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Молодість, енергія і віртуозність
Молодіжний симфонічний оркестр
Молодість, енергія і віртуозність
Про три знакові проекти Симфонічного оркестру «INSO-Львів»
19 жовтня 2017, четвер

Творчі акції, які реалізував молодий Симфонічний оркестр «INSO-Львів» за останні кілька місяців, уже отримали заслужене міжнародне визнання у колах класичних і навіть джазових музикантів. Залишилося здобутки оркестру гідно оцінити увагою на батьківщині, адже молоді музиканти продовжують працювати у рідному Львові і щомісяця пропонують слухачам нові якісні концертні програми у себе вдома.

Академічний симфонічний оркестр «INSO-Львів» наступного року святкуватиме 20-річний ювілей. Музиканти колективу також не набагато старші за цей вік. І саме їх молодість, енергія та нестримне бажання до вдосконалення, підкорює набагато старших та досвідченіших музикантів світової слави. Оркестр може пишатися співпрацею зі знаменитими музикантами — скрипалькою Лізою Батіашвілі, гобоїстом Франсуа Лельо, відомим європейським педагогом, віолончелістом та диригентом Вольфгангом Емануелем Шмідтом, македонським піаністом Сімоном Трпчеським, італійським тенором Алессандром Сафіною, бельгійським диригентом і композитором Сером Дірком Броссе; всесвітньовідомими українцями — головною диригенткою Опери та Філармонії м. Грац Оксаною Линів, солісткою Віденської опери Зоряною Кушплер, скрипалями Андрієм Бєловим і Валерієм Соколовим та багатьма іншими.

Через свій юний вік, учасники оркестру відкриті до творчих експериментів. І, власне, одним з таких експериментів стала співпраця класичного оркестру з джазовими музикантами на сцені AlfaJazzFest, що принесла «INSO-Львів» міжнародний розголос.

У РИТМАХ ДЖАЗУ

Дебютом для молодого львівського оркестру на джазовій сцені фестивалю став авторський проект піаніста та композитора Вадима Неселовського. Родом із Одеси, Вадим переїхав навчатися спочатку до Німеччини, згодом — до США. Нині він є викладачем найвідомішого і престижного Музичного коледжу Берклі (Бостон), і саме цей статус, й звичайно — талант і творчість піаніста, робить його зіркою першої величини. Разом з «INSO-Львів» Вадим реалізував свою давню мрію — концертне виконання власних композицій у супроводі симфонічного оркестру. Саме цей проект на сцені на площі Ринок відкривав джазовий фестиваль 2016 року. Співпраця Вадима Неселовського та молодого львівського оркестру продовжується: відбувся запис альбому, спільні виступи у кількох містах України, зокрема — у прифронтовому Маріуполі. Великим прагненням Неселовського є здійснити гастролі з оркестром не лише в Україні, а й у США.

Цьогоріч оркестр «INSO-Львів» отримав запрошення від відомого ізраїльського контрабасиста, композитора та співака Авішая Коена до співпраці на джазовому фестивалі. Оркестр виступив на головній сцені фестивалю ім. Едді Рознера, куди, як жартують музиканти, пропуск лише за великою кількістю статуеток Ґреммі. Варто сказати, що виконувати джаз класичному музиканту дуже непросто, це абсолютно інша естетика імпровізації, відчуття ритму, де більшість залежить не від того, що написано в нотах, а від взаємодії музикантів один з одним під час виконання. Рівень відповідальності цього виступу був колосальним, окрім присутності кількох тисяч слухачів фестивалю, відбувався запис для французького телеканала класичної та джазової музики Mezzo та британських джазових радіостанцій. Яскраві мелодії, пульсуючі ритми, східний колорит, неймовірна потужна динаміка оркестрового звучання поруч з майже медитативними соло — підкорили серця слухачів фестивалю, які відзначили спільний виступ тріо Авішая Коена та львівського оркестру, як одного з найбільш проникливих концертів цьогорічного джазового фестивалю.

ВИПРОБУВАННЯ В ІМ’Я МОЦАРТА

«Це було велике випробування для музикантів оркестру працювати над чотирма програмами, відчувалося, що для них це був цінний досвід і, врешті, вони впорались якнайкраще», — розповіла про співпрацю з оркестром «INSO-Львів» засновниця фестивалю «LvivMozArt», диригент Оксана ЛИНІВ.

Чому фестиваль «LvivMozArt» став справжнім випробуванням для оркестру? При плануванні будь-якого фестивалю класичної музики найважчими є концерти із залученням симфонічного оркестру. Адже запросити (читай: привезти, оселити, нагодувати) одного чи кількох солістів — не так важко, а ось цілий оркестр — справа проблематична. Тому, усі концертні програми симфонічної музики зазвичай «лягають на плечі» одного місцевого оркестру. І таким оркестром на І Міжнародному фестивалі класичної музики «LvivMozArt» став «INSO-Львів». Разом із диригенткою Оксаною Линів та її асистентом Віталієм Алексейонаком оркестрантам довелось готувати чотири різні концертні програми, тривалістю до 1,5—2 години кожна — у сумі майже вісім годин музики і кілька десятків чи сотня годин репетицій. На сцені фестивалю «LvivMozArt» публіка вітала молодий львівський оркестр чотири рази: під час урочистого відкриття і виконання новітніх прем’єр творів Франца Ксавера Моцарта та Симфонії №40 Вольфганга Амадея Моцарта; грандіозного Гала-концерту з зірками світових оперних сцен; реконструкції історичного концерту — виконання «Реквієму» В.А.Моцарта та Урочистого хору Ф.К.Моцарта у стінах собору св. Юра, де 191 рік тому Франц Ксавер сам виконував твори батька; та під час музичного перформансу «Втеча» — колажу із класичних та сучасних композицій, трактованих як розповідь про життя та долю Франца Ксавера Моцарта. Всього 34 твори! Про деталі такого музичного марафону Оксана Линів розповіла детальніше:

— Наявність професійного симфонічного оркестру у Львові, його багаторічний професійний досвід у найрізноманітніших музичних жанрах став основною умовою формування і проведення фестивалю «LvivMozArt». Подібно до традицій інших великих європейських фестивалів, таких як Ваґнерівський фестиваль у Байройті чи Зальцбурзький фестиваль, які всі свою програму формують на участі одного великого відомого симфонічного оркестру. Це був перший досвід для оркестру «INSO-Львів» паралельно працювати над чотирма великими, абсолютно різноплановими програмами — це була сучасна музика, балетний, оперний, симфонічний та кантатно-ораторіальний жанр. Паралельно працювати в п’яти стилях, і при цьому здійснити і світові прем’єри ХХІ століття, і забутих творів Франца Ксавера Моцарта, а також прем’єри, написані спеціально для фестивалю композитором Євгеном Оркіним.

Відчувала, що музикантам було важко, адже ми за день програвали до десятка різних музичних творів, які вимагали різного підходу до художніх завдань. І спочатку відчувалося, що це було на межі сприйняття кількості інформації музикантами, але вже після певного часу всі почали відчувати це як цікавий творчий процес, тому що, фактично, за два тижні оркестр опанував своєрідну хрестоматію музики — від ХVІІ до ХХІ століття.

Найбільше приваблює підхід музикантів до роботи: вони живуть цим оркестром! Відчувається надзвичайно сильно, що всі працюють на результат і якість. Якщо стаються такі ситуації, що музиканти оркестру відчувають, що щось є недопрацьованим, приймається одноголосне рішення без обговорення, що всі залишаються і працюють стільки часу, скільки потрібно. Це явище в Європі або інших колективах практично відсутнє. Отже, самим музикантам дуже важливий результат!

ОПОРА ДЛЯ КОНКУРСАНТІВ ЗІ ВСЬОГО СВІТУ

У вересні «INSO-Львів» як запрошений оркестр взяв участь у 24-му Міжнародному конкурсі ім. Йоганнеса Брамса в австрійському місті Перчах, розташованому в мальовничій місцевості на березі озера Вертерзее, відомої як «Австрійська Рив’єра». Змагалися виконавці-інструменталісти: фортепіано, скрипка, альт, віолончель, а також вокалістів, конкурсний репертуар яких обов’язково включав твори німецького композитора Й.Брамса, а окрім того віртуозні композиції інших авторів. У третьому турі для конкурсантів обов’язковим було виконання Концерту з оркестром, які фіналісти з Франції, Італії, Румунії, Канади, Японії, Китаю та Південної Кореї виконували у супроводі оркестру «INSO-Львів».

Перед оркестром стояло завдання підготувати концертний репертуар для усіх конкурсних інструментів: два фортепіанні концерти Й.Брамса та Концерт Р.Шумана, скрипкові концерти Й.Брамса, Я.Сібеліуса і П.Чайковського, Концерти для альта з оркестром Б.Бартока та В.Волтона, Варіації на тему рококо та Концерти для віолончелі Й.Гайдна та А.Дворжака. 11 концертів для різних інструментів та урочисту «Академічну фестивальну увертюру» Й.Брамса оркестр виконував уже за кілька тижнів після фестивалю «LvivMozArt», забувши про літні відпустки та відпочинок.

Підготуватися до конкурсу оркестру «INSO-Львів» допомагав диригент Віталій АЛЕКСЕЙОНАК (Білорусь—Німеччина), який каже:

«Мені потрібно було опрацювати з оркестром скрипковий та альтовий репертуар. Моїм завданням було те, щоб оркестр знав матеріал, добре виконував його, і водночас — залишався гнучким і міг реагувати на майбутніх солістів та іншого диригента в Австрії. Концерти, звичайно, зовсім різні: взяти альтові концерти того ж Бартока і Волтона — це два різні світи! Або ті ж Брамс, Чайковський чи Сібеліус — абсолютно різні «планети»: ми намагалися займатися різним звуком, втілити різні образи. Мені дуже сподобалося з ними працювати! Про «INSO-Львів» я можу сказати, що це молодий, мотивований оркестр, який прагне рухатися вперед, дуже дружній по відношенню один до одного. І найважливіше — оркестр є цілісним: я сприймав цей оркестр як загальний колектив, який один за одного стоїть горою, і це видно, це чути й це відчувається!»


Автор: Стефанія Олійник
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Джерело: Газета День



Додати: Share on Facebook

Інші:

Працювати із повною самовіддачею – життєвий принцип сім’ї Тітяєвих
Не другорядний предмет: як музика змінила поведінку школярів-мігрантів у британській школі
Творчість Остапа Нижанківського
Страсті за Леонтовичем по-вінницьки: відновлений музей і забутий благодійний вечір «гуманітарного» фонду
Духові інструменти Гуцульщини
Науковці розповіли, як різна музика впливає на здоров'я
Музичні інструменти Стародавнього Єгипту
«Орея»: найнезвичайніший хор України
Учені: Джазові піаністи швидше класичних адаптуються до раптової зміни строю під час гри
Полтавська філармонія на зиму залишилася без ремонту
Александр Стоянов и Екатерина Кухар рассказали о новогодних традициях
За відродження високої культури в глибинці, що «призабула» своє шляхетне минуле
Проект "Три С": Мирослав Скорик, Євген Станкович і Валентин Сильвестров
Племінниця автора Щедрика: нам забороняли спілкуватися з Леонтовичами
"Щедрик" Леонтовича - одна з найпопулярніших різдвяних пісень у світі
Він мав стати вченим, а став музикантом
Дузе танцює у Гамбурзі
Як народилася найвідоміша різдвяна пісня
У вінок великому маестро
Молодіжний симфонічний оркестр України - від ідеї та до реалізації
У Львові поставили заборонену 40 років тому оперу
Пам’яті Андрія Сахарова
Микола Леонтович - "український Бах" - 140 років від дня народження
Незрячий баяніст на слух обробляє та вивчає французькі вальси і знає секрет щастя
13 декабря исполнилось 140 лет со дня рождения Николая Леонтовича
Прості історії: тромбоніст Богдан Роменський
Продовження історії успіху: Український молодіжний оркестр отримає близнюка
Чернівецький симфонічний оркестр: історія на чверть століття
Незвичайний метод знищення ракових клітин
"Папороть" Станковича: повернення легенди
В Сьомій симфонії Бетховен використав мотиви народних пісень
Фестиваль "Одеське бельканто": юні вокалісти представили свою творчість
Німецька традиція виготовлення органів та італійська піца як спадщина ЮНЕСКО
Видатний оперний співак і талановитий художник Федір Стравінський був тісно пов’язаний із Україною
Національній опері виповнилося 150 років: які таємниці зберігає театр
Відлунали акорди Міжнародного пректу "Музика є вищим одкровенням"
У Музеї Максима Рильського презентували видання "Максим Рильський. Лібрето опери "Євгеній Онєгін". Український переклад"
Сергій Подолянчук: "Обдарована українська молодь не налаштована на перемогу"
Кароль Шимановський - погляд з туманного Альбіону
Одна з перших у світі жінок-диригенток ─ родом з Уманщини
      © 2008-2018 Music-review Ukraine