Молодість, енергія і віртуозність | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Молодість, енергія і віртуозність
Молодіжний симфонічний оркестр
Молодість, енергія і віртуозність
Про три знакові проекти Симфонічного оркестру «INSO-Львів»
19 жовтня, четвер

Творчі акції, які реалізував молодий Симфонічний оркестр «INSO-Львів» за останні кілька місяців, уже отримали заслужене міжнародне визнання у колах класичних і навіть джазових музикантів. Залишилося здобутки оркестру гідно оцінити увагою на батьківщині, адже молоді музиканти продовжують працювати у рідному Львові і щомісяця пропонують слухачам нові якісні концертні програми у себе вдома.

Академічний симфонічний оркестр «INSO-Львів» наступного року святкуватиме 20-річний ювілей. Музиканти колективу також не набагато старші за цей вік. І саме їх молодість, енергія та нестримне бажання до вдосконалення, підкорює набагато старших та досвідченіших музикантів світової слави. Оркестр може пишатися співпрацею зі знаменитими музикантами — скрипалькою Лізою Батіашвілі, гобоїстом Франсуа Лельо, відомим європейським педагогом, віолончелістом та диригентом Вольфгангом Емануелем Шмідтом, македонським піаністом Сімоном Трпчеським, італійським тенором Алессандром Сафіною, бельгійським диригентом і композитором Сером Дірком Броссе; всесвітньовідомими українцями — головною диригенткою Опери та Філармонії м. Грац Оксаною Линів, солісткою Віденської опери Зоряною Кушплер, скрипалями Андрієм Бєловим і Валерієм Соколовим та багатьма іншими.

Через свій юний вік, учасники оркестру відкриті до творчих експериментів. І, власне, одним з таких експериментів стала співпраця класичного оркестру з джазовими музикантами на сцені AlfaJazzFest, що принесла «INSO-Львів» міжнародний розголос.

У РИТМАХ ДЖАЗУ

Дебютом для молодого львівського оркестру на джазовій сцені фестивалю став авторський проект піаніста та композитора Вадима Неселовського. Родом із Одеси, Вадим переїхав навчатися спочатку до Німеччини, згодом — до США. Нині він є викладачем найвідомішого і престижного Музичного коледжу Берклі (Бостон), і саме цей статус, й звичайно — талант і творчість піаніста, робить його зіркою першої величини. Разом з «INSO-Львів» Вадим реалізував свою давню мрію — концертне виконання власних композицій у супроводі симфонічного оркестру. Саме цей проект на сцені на площі Ринок відкривав джазовий фестиваль 2016 року. Співпраця Вадима Неселовського та молодого львівського оркестру продовжується: відбувся запис альбому, спільні виступи у кількох містах України, зокрема — у прифронтовому Маріуполі. Великим прагненням Неселовського є здійснити гастролі з оркестром не лише в Україні, а й у США.

Цьогоріч оркестр «INSO-Львів» отримав запрошення від відомого ізраїльського контрабасиста, композитора та співака Авішая Коена до співпраці на джазовому фестивалі. Оркестр виступив на головній сцені фестивалю ім. Едді Рознера, куди, як жартують музиканти, пропуск лише за великою кількістю статуеток Ґреммі. Варто сказати, що виконувати джаз класичному музиканту дуже непросто, це абсолютно інша естетика імпровізації, відчуття ритму, де більшість залежить не від того, що написано в нотах, а від взаємодії музикантів один з одним під час виконання. Рівень відповідальності цього виступу був колосальним, окрім присутності кількох тисяч слухачів фестивалю, відбувався запис для французького телеканала класичної та джазової музики Mezzo та британських джазових радіостанцій. Яскраві мелодії, пульсуючі ритми, східний колорит, неймовірна потужна динаміка оркестрового звучання поруч з майже медитативними соло — підкорили серця слухачів фестивалю, які відзначили спільний виступ тріо Авішая Коена та львівського оркестру, як одного з найбільш проникливих концертів цьогорічного джазового фестивалю.

ВИПРОБУВАННЯ В ІМ’Я МОЦАРТА

«Це було велике випробування для музикантів оркестру працювати над чотирма програмами, відчувалося, що для них це був цінний досвід і, врешті, вони впорались якнайкраще», — розповіла про співпрацю з оркестром «INSO-Львів» засновниця фестивалю «LvivMozArt», диригент Оксана ЛИНІВ.

Чому фестиваль «LvivMozArt» став справжнім випробуванням для оркестру? При плануванні будь-якого фестивалю класичної музики найважчими є концерти із залученням симфонічного оркестру. Адже запросити (читай: привезти, оселити, нагодувати) одного чи кількох солістів — не так важко, а ось цілий оркестр — справа проблематична. Тому, усі концертні програми симфонічної музики зазвичай «лягають на плечі» одного місцевого оркестру. І таким оркестром на І Міжнародному фестивалі класичної музики «LvivMozArt» став «INSO-Львів». Разом із диригенткою Оксаною Линів та її асистентом Віталієм Алексейонаком оркестрантам довелось готувати чотири різні концертні програми, тривалістю до 1,5—2 години кожна — у сумі майже вісім годин музики і кілька десятків чи сотня годин репетицій. На сцені фестивалю «LvivMozArt» публіка вітала молодий львівський оркестр чотири рази: під час урочистого відкриття і виконання новітніх прем’єр творів Франца Ксавера Моцарта та Симфонії №40 Вольфганга Амадея Моцарта; грандіозного Гала-концерту з зірками світових оперних сцен; реконструкції історичного концерту — виконання «Реквієму» В.А.Моцарта та Урочистого хору Ф.К.Моцарта у стінах собору св. Юра, де 191 рік тому Франц Ксавер сам виконував твори батька; та під час музичного перформансу «Втеча» — колажу із класичних та сучасних композицій, трактованих як розповідь про життя та долю Франца Ксавера Моцарта. Всього 34 твори! Про деталі такого музичного марафону Оксана Линів розповіла детальніше:

— Наявність професійного симфонічного оркестру у Львові, його багаторічний професійний досвід у найрізноманітніших музичних жанрах став основною умовою формування і проведення фестивалю «LvivMozArt». Подібно до традицій інших великих європейських фестивалів, таких як Ваґнерівський фестиваль у Байройті чи Зальцбурзький фестиваль, які всі свою програму формують на участі одного великого відомого симфонічного оркестру. Це був перший досвід для оркестру «INSO-Львів» паралельно працювати над чотирма великими, абсолютно різноплановими програмами — це була сучасна музика, балетний, оперний, симфонічний та кантатно-ораторіальний жанр. Паралельно працювати в п’яти стилях, і при цьому здійснити і світові прем’єри ХХІ століття, і забутих творів Франца Ксавера Моцарта, а також прем’єри, написані спеціально для фестивалю композитором Євгеном Оркіним.

Відчувала, що музикантам було важко, адже ми за день програвали до десятка різних музичних творів, які вимагали різного підходу до художніх завдань. І спочатку відчувалося, що це було на межі сприйняття кількості інформації музикантами, але вже після певного часу всі почали відчувати це як цікавий творчий процес, тому що, фактично, за два тижні оркестр опанував своєрідну хрестоматію музики — від ХVІІ до ХХІ століття.

Найбільше приваблює підхід музикантів до роботи: вони живуть цим оркестром! Відчувається надзвичайно сильно, що всі працюють на результат і якість. Якщо стаються такі ситуації, що музиканти оркестру відчувають, що щось є недопрацьованим, приймається одноголосне рішення без обговорення, що всі залишаються і працюють стільки часу, скільки потрібно. Це явище в Європі або інших колективах практично відсутнє. Отже, самим музикантам дуже важливий результат!

ОПОРА ДЛЯ КОНКУРСАНТІВ ЗІ ВСЬОГО СВІТУ

У вересні «INSO-Львів» як запрошений оркестр взяв участь у 24-му Міжнародному конкурсі ім. Йоганнеса Брамса в австрійському місті Перчах, розташованому в мальовничій місцевості на березі озера Вертерзее, відомої як «Австрійська Рив’єра». Змагалися виконавці-інструменталісти: фортепіано, скрипка, альт, віолончель, а також вокалістів, конкурсний репертуар яких обов’язково включав твори німецького композитора Й.Брамса, а окрім того віртуозні композиції інших авторів. У третьому турі для конкурсантів обов’язковим було виконання Концерту з оркестром, які фіналісти з Франції, Італії, Румунії, Канади, Японії, Китаю та Південної Кореї виконували у супроводі оркестру «INSO-Львів».

Перед оркестром стояло завдання підготувати концертний репертуар для усіх конкурсних інструментів: два фортепіанні концерти Й.Брамса та Концерт Р.Шумана, скрипкові концерти Й.Брамса, Я.Сібеліуса і П.Чайковського, Концерти для альта з оркестром Б.Бартока та В.Волтона, Варіації на тему рококо та Концерти для віолончелі Й.Гайдна та А.Дворжака. 11 концертів для різних інструментів та урочисту «Академічну фестивальну увертюру» Й.Брамса оркестр виконував уже за кілька тижнів після фестивалю «LvivMozArt», забувши про літні відпустки та відпочинок.

Підготуватися до конкурсу оркестру «INSO-Львів» допомагав диригент Віталій АЛЕКСЕЙОНАК (Білорусь—Німеччина), який каже:

«Мені потрібно було опрацювати з оркестром скрипковий та альтовий репертуар. Моїм завданням було те, щоб оркестр знав матеріал, добре виконував його, і водночас — залишався гнучким і міг реагувати на майбутніх солістів та іншого диригента в Австрії. Концерти, звичайно, зовсім різні: взяти альтові концерти того ж Бартока і Волтона — це два різні світи! Або ті ж Брамс, Чайковський чи Сібеліус — абсолютно різні «планети»: ми намагалися займатися різним звуком, втілити різні образи. Мені дуже сподобалося з ними працювати! Про «INSO-Львів» я можу сказати, що це молодий, мотивований оркестр, який прагне рухатися вперед, дуже дружній по відношенню один до одного. І найважливіше — оркестр є цілісним: я сприймав цей оркестр як загальний колектив, який один за одного стоїть горою, і це видно, це чути й це відчувається!»


Автор: Стефанія Олійник
Колективи: Молодіжний симфонічний оркестр "INSO-Львів"
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Джерело: Газета День



Додати: Share on Facebook

Інші:

Тетяна Сергеєва: "Музичне мистецтво необхідно вивчати і в загальноосвітній школі"
Зірка світової опери зійшла в Ірклієві
Нове дослідження з музичної історії Львова
Діамант буковинської музики
Названо найкращу музику для смерті
Київську оперу перейменовували сім разів
Головний академічний концертний зал Києва намагається стати ближчим до слухача
Сергій Борткевич: il memoria
Священик, композитор, патріот: як Остап Нижанківський боровся з нафтовими спекулянтами
Ігор Стравінський і Коко Шанель
Флейта чистого золота
Марко Р. Стех: Світові потрібний Борис Лятошинський
Сіднейську оперу будували 14 років
Молодість, енергія і віртуозність
Не закохатися після цього в Бартолі, Генделя, оперу , Зальцбург неможливо.
Пам'яті берегівчанки Євгенії Ніткулинець - відомої композиторки Закарпаття
Чар-голос українського Орфея
Марко Р. Стех: Світової слави композитор-модерніст Ігор Стравінський – українського роду
Композитор Віктор Теличко збагачує дитячу музику закарпатським інтонаційним колоритом
"Найталановитіший танцюрист покоління". Як українець підкорив Велику Британію
Відлуння столітніх оплесків
Закарпатський камерний хор «Кантус»: становлення, перемоги, плани
Психологи розповіли, в якому віці краще починати навчання музиці
Вчені з'ясували, яка музика покращує креативність
Ян Сибелиус (1865-1957) композитор
Артем Ведель – українська традиція хорового співу
А на Вкраїні – там сонечко сяє
Лікарі радять хропунам регулярно... співати
Про стан здоров'я людини можна дізнатись за її голосом
Алла Шейко і голоси від Бога
Традиційні музичні інструменти. Ерху
Територія музики: Вінницькій філармонії - 80!
Свято Людкевича
Сучасна опера: соціальна утопія + психоаналіз
Як у Львові директора Органного залу обирали
До 150-річчя від дня народження Євгена Купчинського
"Стрес я залишаю в театрі". Прима нью-йоркського балету поділилася правилами здорового способу життя
Згадаємо Андрія Іщенка
Духові інструменти: загадки саксофона
Польські пісні Шопена – українською
      © 2008-2017 Music-review Ukraine. Усі права застережено. При цитуванні інформації посилання на Music-review Ukraine обов'язкове