Пам'яті геніального Верді: "Ріголетто" у Національній опері | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Пам'яті геніального Верді:
Пам'яті геніального Верді: "Ріголетто" у Національній опері
Прем'єра на київській сцені відбулася 28 березня 1998 року
29 січня 2021, п'ятниця
Поширити у Facebook

27 січня вперше після карантину у Національній опері прозвучала опера "Ріголетто" видатного італійського композитора Джузеппе Верді (1813-1901).
Дата вистави виявилася досить символічною, бо саме 27 січня 1901 року в розкішному готелі Grand et de Milan у самому серці Мілану, цей видатний музичний геній залишив цей світ, залишивши у спадок 26 опер, переважна більшість з яких є визнаними музичними шедеврами, зокрема "Набукко", "Травіата", "Трубадур", "Ріголетто", "Бал маскарад", "Аїда" та "Дон Карлос", а завдяки унікальному мелодійному дару композитор назавжди ввійде в історію класичної музики як "Король мелодій".

Створюючи свої шедеври композитор велику увагу приділяв тому, як на його думку, має звучати справжня опера та ідеальні виконавці оперних вистав.
"Справжній музикант повен мати великий талант, душу та сценічне чуття", а "якщо оперу неможливо виконати так, щоб вона відображала безпосередній задум автора, то краще її не виконувати взагалі", - любив зазначати Джузеппе Верді.Карикатура "Верді та Ріголетто"

Створення опери "Ріголетто" у 1851 році стало початком зрілого етапу творчості композитора. В основу вистави лягла одна із кращих трагедій Віктора Гюго "Король бавиться", яка була заборонена цензурою через зображення образу монаршої особи у зневажливому контексті. Тому, композитору та лібретисту опери Франческо Марії П'аве довелося докласти чимало зусиль та перенести дію вистави до італійського міста Мантуя, а Короля Франції Франциска

Першого замінити відповідно на Герцога Мантуанського. Також були змінені й імена інших героїв, а блазень Трібуле став зватися на італійський лад Ріголетто. Щоправда, такій переробці власного твору зовсім не зрадів Віктор Гюго, який тривалий час чинив перепони щодо постановки опери у Парижі.

Незважаючи на це, опера побачила світ майже 170 років тому - 11 березня 1851 року на сцені театру Ла Феніче у Венеції.Театральна афіша

З першої постановки опери "Ріголетто" мала величезний успіх, а геніальна музика з перших нот зачаровувала глядачів яскравими мелодіями, які підкреслювали та доповнювали сценічну дію. Кожний із персонажів вистави - це закінчений та багатогранний образ, який вимагає від виконавця не лише яскравих вокальних даних та техніки, але і переконливої акторської гри. Поруч із яскравими сольними номерами, музичною вершиною вистави є знаменитий квартет з 3 дії, де композитор майстерно розкриває почуття та переживання 4 героїв вистави.

Музика "Квартету" свого часу надихнула Ференца Ліста на створення власного музичного твору на теми опери "Парафраз з опери Ріголетто", де він відтворює цей абсолютний музичний шедевр у фортепіанній фактурі...

На київській сцені опера "Ріголетто" була вперше поставлена у 1863 році силами італійської трупи, і була з великим успіхом сприйнята глядачами. За свою 120 річну історію на сцені нашого театру було 5 постановок вистави, останню сценічну версію втілила у 1997 році легендарна театральна режисерка Ірина Олександрівна Молостова (1929-1999), для якої ця постановка стала "лебединою піснею".Ірина Олександрівна МолостоваІрина Молостова та Іван Пономаренко - корифеі під час репетиціі "Ріголетто" 1997 рік.

За цей час головні партії у виставі з великим успіхом виконували видатні українські співаки: Марія Стеф'юк, Ольга Микитенко, Ольга Нагорна (Джільда), Роман Майборода, Іван Пономаренко, В'ячеслав Лупалов (Ріголетто), Олександр Востряков, Михайло Дідик, Олександр Гурець (Герцог), Валентин Пивоваров (Спарафучілє) та інші.

На сьогодні традиції корифеїв продовжують представники молодшого покоління співаків, зокрема молодий талановитий тенор Валентин Дитюк, який створив чудовий образ молодого легковажного гульвіси - Герцога Мантуї, який розбив серця тисячам красунь. Ну а легендарна пісенька "Серце красуні завжди мінливе" стало чудовою кульмінацією цього образу та викликало справжню овацію у глядачів.

Зворушливий та ніжний образ Джільди створює чарівна Сусанна Чахоян, чий дзвінкий сріблястий тембр ідеально підходить до виконання цієї партії. В знаменитій арії з 1 "Caro nome" співачці вдалося неймовірно точно передати стан закоханої юної героїні, а майстерно виспівані рулади доставили глядачам неабияке задоволення...

Дуже зворушливою вийшла і фінальна сцена вистави, де вмираюча Джільда, яка віддала життя за своє кохання, прощається зі своїм батьком Ріголетто.

Щодо виконавця головної партії - провідного баритона театру Генадія Ващенка, вокальна частина була на належному рівні, проте в акторській грі образ люблячого батька вдався співакові значно краще, за образ придворного блазня.

Образ бандита Спарафучілє майстерно створив Сергій Ковнір, а його глибокий бас з перших нот заворожував глядачів красою тембру.
Грайлива та кокетлива красуня Маддалена була втілена молодою співачкою Іриною Петровою, а досвідчений Тарас Штонда створив образ грізного старого Графа Монтероне, який за кепкування над власним батьківським горем, навів прокляття на блазня Ріголетто...

Гарно звучав оркестр під керівництвом диригента Віктора Олійника, який відносно недавно працює в Національній опері України, втіливши чимало цікавих музичних проєктів на сцені Донецької філармонії та "Донбас опери".фото з сайту Національної опери

Приємно, що ця класична та дещо традиційна постановка вистави не втрачає актуальності і на сьогодні, вражаючи яскравими костюмами та декораціями, а прекрасний склад виконавців останньої вистави забезпечив великий успіх у публіки цього неповторного шедевра, створеного генієм видатного італійця Джузеппе Верді.


Автор: Тетяна АСАДЧЕВА
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Джерело: Вечірній Київ



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
080910_019.jpg