|
У Києві відбулася прем’єра балету-біографії «Леся» від Art Ballet Company
4 лютого, вівторок
Поширити у Facebook
«Є люди, як свічки, – згорають, відходять у небуття. Є люди, як зірки, – горять і світять все життя!» Це – про Лесю Українку
Нова постановка в МЦКМ («Жовтневий палац») у стилі неокласики від відомого українського балетмейстера Артема Шошина викликала великий інтерес у публіки. Хореографічну історію про легендарну поетесу, письменницю і перекладачку Лесю Українку (Ларису Косач) митці «розповіли» мовою танцю, включивши у виставу її вірші та фрагмент листа до Ольги Кобилянської, подруги й соратниці, буковинської письменниці-модерністки. Дійство на сцені об’єднала велична музика одного із засновників романтизму Франца Шуберта (1797–1828).
У цьому балеті постановник Артем Шошин використав записи двох симфоній австрійського класика – Четверту і Восьму («Незакінчену»). Ці твори дуже тонко передають різні почуття героїні постановки та розповідають про знакові події її особистої долі й творчості.
«Леся Українка – це не просто письменниця з підручника, а постать, яка випереджала свій час, ламала стереотипи»
Головну партію Лесі (Лариси Косач) потрясаюче виконала Наталія Мацак, прима-балерина Національної опери України. На своїй сторінці у facebook вона написала: «Я вдячна всім, хто допомагав зануритися в цей дивовижний світ історії та неймовірної особистості Лесі Українки. Прикро, що в школі цю письменницю нам презентували так примітивно, спрощуючи її глибину та значення. Завжди дивувало, чому націю, яка мала такий високий рівень освіченості й інтелектуальної глибини, завжди намагалися звести до примітивних штампів. Леся Українка – це не просто авторка з підручника, а постать, яка випереджала час, ламала стереотипи й вражала масштабом думки.
Ця вистава – спроба відкрити заново та відчути її боротьбу, пристрасть, силу, ніжність, які вона вкладала в кожне слово, рух, погляд. Дякую всій команді, яка зробила це можливим!»
Історія, розказана мовою хореографії
Глядачі побачили маленьку Лесю (цей образ емоційно передала юна танцівниця Анфіса Дорош, яка нині продовжує балетну династію), стали свідками найбільшого кохання і трагедії поетеси… У чуттєвому дуеті ожила історія Лесі та Сергія Мержинського (цю роль прекрасно виконав Сергій Кривоконь, прем’єр балету Національної опери України).
Герої познайомилися в Ялті 1898 року, де Мержинський лікувався від туберкульозу легенів. Випускник Київського університету Святого Володимира, Сергій Мержинський був ерудованим чоловіком: громадським діячем, захоплювався театром, працював над перекладами. Леся їздила до Сергія у Мінськ, допомагала з лікуванням і була пуч, коли він помирав. Однак любов поетеси не була взаємною. Мержинський кохав іншу жінку, а Лесю вважав другом. Помираючи, він диктував їй любовні листи і заповідав піклуватися про його кохану.
Леся тяжко пережила смерть Сергія. Стрес і перевтома призвели до того, що її власна хвороба почала прогресувати. Вона ще довго відновлювала сили в санаторіях…
Слід відмітити, що емоційно-романтичний дует Леся – Сергій (Наталія Мацак – Сергій Кривоконь) є прикрасою балету. Але поступово вистава, сповнена ніжності й надії, перетворюється на показ гіркого досвіду героїні. Це втрати… Народження поеми «Одержима».
Особливе місце в балеті «Леся» займає образ Ольги Кобилянської, подруги Лесі, яка в найтемніші моменти життя стає для неї джерелом сили та віри. У ролі Кобилянської виступила артистка балету Марина Апанасенко.
Зворушливою у постановці є сцена балу, де Леся зустрічає Климента Квітку. Цю партію виконав Іван Авдієвський.
Нагадаємо, що за шість років до смерті Лариса Петрівна вийшла заміж. Її чоловіком став Климент Квітка. Він був на 9 років молодший від Лесі. Біографи вважають, що між ними не було пристрасті, але панували глибока дружба, довіра й турбота.
Квітка був юристом, займався музикою та етнографією… Він пережив дружину на 40 років! Після її смерті, у 1917 році він видав двотомник «Мелодії з голосу Лесі Українки».
Паралельно із реальними постатями – мамою Лесі Оленою Пчілкою, дядьком Михайлом Драгомановим, якого Леся дуже любила і саме в нього позичила псевдонім (він підписувався «Українець»), у балеті оживають персонажі головних творів, які стали відображенням різних етапів життя поетеси: Мавка (Марина Апанасенко), Русалка (Галина Гриньків), Одержима (Райса Бетанкоурт).
Також у виставі «Леся» одним із центральних персонажів є …Смерть. Цю роль, що нагадує про плинність життя, переконливо виконав Ілля Морозов, соліст Національної опери України…
Ефектно й дуже емоційно закінчується балет «Леся», коли лунають знамениті рядки з легендарної поеми «Лісова пісня»: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає»…
«Жінка, яка любила, мріяла, боролася і жила на повну силу»
«Леся Українка (Лариса Петрівна Косач, 1871–1913) була частиною нашої богеми минулого століття, і найголовніше в ній – це її жага до життя. Це не лише поетеса з трагічною долею, а жінка, яка любила, мріяла, боролася і жила на повну силу, – підкреслює хореограф Артем Шошин. – Балет – ідеальний спосіб розказати цю історію, адже мовою танцю можна передати абсолютно все: емоції, пристрасті, динаміку подій…
У постановці є так звані символічні персонажі – героїні з її творів, зокрема поем і драм. Це Русалка, Одержима та Мавка з “Лісової пісні”. Вони відіграють важливу роль, адже відображають зв’язок між її життям і творчістю. У найскладніші та найемоційніші моменти життя Леся Українка їх створювала. Це певний спосіб осмислення і вираження того, що відбувалося всередині поетеси. Усе, що вона писала, завжди йшло з її єства, і через ці образи ми намагалися передати її внутрішній світ».
До речі, в планах Art Ballet Company презентувати балет «Леся: 5 травня – Львівська національна опера; 7 травня – Київ, МЦКМ («Жовтневий палац»); 19 липня – Одеса.
Постановники: лібрето, хореографія, постановка – Артем Шошин; асистенти хореографа – Тетяна Куруоглу, Анастасія Баірд; художниця костюмів – Неллі Васейкіна.
Діючі особи та виконавці: Леся Українка /Лариса Косач-Квітка – Наталія Мацак; Сергій Мержинський – Сергій Кривокінь; Климент Квітка – Іван Авдієвський; Смерть – Іван Морозов; Ольга Кобилянська та Мавка – Марина Апанасенко; Маленька Леся – Анфіса Дорош; Олена Пчілка / Ольга Драгоманова-Косач – Олена Литовченко; Михайло Драгоманов – Петро Наку; Русалка – Галина Гриньків; Одержима – Райса Бетанкоурт; Лікар – Артем Куруоглу; Царський урядовець – Сергій Щербіненко; Служниці – Юлія та Ольга Щербіни та артисти театру.
Фото надані Артемом ШОШИНИМ
Автор: Тетяна Поліщук
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук
Джерело: Журнал "Музика"
|