КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ
КІЛЬКА ШТРИХІВ ДО VIII-го МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ БАЯНІСТІВ-АКОРДЕОНІСТІВ «PERPETUUM MOBILE» У ДРОГОБИЧІ
12 травня 2015, вівторок
Поширити у Facebook

Сучасне українське народно-інструментальне мистецтво функціонує у чотирьох основних вимірах: у навчальному процесі що охоплює початкове навчання у ДМШ; у музичних училищах та спеціалізованих 10-річках (Київ, Львів, Одеса, Харків); в асистентурі-стажуванні при музичних ВНЗ України; у філармонійній діяльності. Відображаючи традиційне мистецтво, виконавство на народних інструментах існує у трьох різновидах – як сольне, ансамблеве та оркестрове (однорідне та мішане). Дані компоненти потребують багатопланового забезпечення інструментарієм високої якості та найсучаснішої конструкції, оригінальним репертуаром й музикою вітчизняної та зарубіжної класики, науково-методичною літературою, узагальненням виконавського та педагогічного досвіду.

Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів "Perpetuum mobile"

Увесь комплекс заходів прямо або опосередковано в черговий раз традиційно вирішувався на VIII-у міжнародному конкурсі баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile», який відбувся у Дрогобичі 30 квітня – 3 травня 2015 р.

В рамках конкурсу відбулися VIIІ-а Всеукраїнська «Музична освіти України: проблеми теорії, методики, практики» (30.04.2015) та V-а міжнародна «Творчість для народних інструментів композиторів України та зарубіжжя» (1.05.2015) науково-практичні конференції, що були проведена її організаторами доцентами кафедри народних музичних інструментів та вокалу Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка кандидатом педагогічних наук Андрієм Івановичем Душним та Богданом Романовичем Пицем.

Надзвичайним явищем з нагоди проведення конкурсу стали блискучі концерти лауреатів міжнародних конкурсів – Естрадного ансамблю «Сузір’я блюз» Житомирської обласної філармонії імені Святослава Ріхтера (художній керівник – народний артист України Віктор Губанов); Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України у складі народного артиста України Сергій Грінченка та заслужених артистів України Олега Шияна, Ігора Саєнка, Романа Молоченка; народного артиста України, професора Сергія Грінченка. Це по праву була демонстрація зразкової високої культури та майстерності сучасного виконавського мистецтва.

Окремо хочу відзначити майстер-класи, які проведені на високому науково-методичному та професійному рівні провідними педагогами-практиками сучасності – заслуженим артистом України, професором Володимиром Мурзою (Одеса) та доктором гуманітарних наук Гінтарасом Бальчунасом (Каунас, Литва). Лекція доктора мистецтвознавства Андрія Сташевського (Старобільськ) «Панорама українського баянного авангарду» викликала вельми знакову зацікавленість у слухачів і постала вербальною домінантою наукового осмислення сучасного академічного баянно-акордеонного виконавства України та зарубіжжя.

Вельми розмаїтий склад журі конкурсних прослуховувань включав представників України – Миколу Давидова, Сергій Грінченка (Київ), Володимира Мурзу (Одеса), Андрія Сташевського (Старобільськ), Віктора Губанова (Житомир), Ярослава Олексіва, Сергія Карася (Львів), Віктора Чумака, Юрія Чумака, Сергія Максимова (Дрогобич), Сергія Барвіка-Карпатського (Мукачево), Михайла Дмитришина (Тернопіль); Італії – Володимира Зубицького (Ланчіано); Білорусії – Трофима Антіпова (Гомель); Литви – Едуардаса Габніса (Вільнюс), Гінтараса Бальчюнаса (Каунас); Польщі – Єжи Мондравскі (Кельце).

Отже, хочеться зробити акцент на виконавцях ВНЗ (музично-педагогічного та музично-виконавського спрямування), у цьому році було тільки 6 виконавців. Водночас, колективне виконавство було представлене 12 ансамблями баяністів-акорденістів ДМШ та 2 музичного училища, 3 інструментальними (ДДПУ ім. І. Франка, Луцький ПК) та ансамблями народних інструментів (м. Харків), 3 оркестрами баяністів-акордеоністів (Дрогобицьке МУ ім. В. Барвінського, Чернівецьке УКіМ ім. С. Воробкевича, Луцький педколедж) та 1 – народних інструментів (Теребовлянське ВУК). Усі виконавці (солісти та колективи) у своїх виступах продемонстрували високий рівень культури інтерпретаторського мислення, неперевершену технічну майстерність і артистизм. Цим засвідчується високий фаховий професіоналізм викладацького складу, покликаного виховувати талановиту молодь.

Скрупульозний аналіз виконання програм конкурсантів спонукає висловити наступні побажання:
• Детально редагувати штрихові лінії в голосах. Це сприяє виразності відтворення кожного голосу і, разом з тим, втілює поліфонізацію фактури у її звучанні.
• Більше використовувати прийоми портативності у виконанні дрібномасштабних тривалостей (рівних восьмих, шістнадцятих або четвертних). Це дає ефект педальності, як результат – ривки міху при натиснутих або щільно витриманих клавішах. Цей прийом часто необхідний особливо на метричних перших долях. Тут важливо уникати зв’язувального баса з готовим акордом, адже їхні лінеарні функції паралельні і не завжди лише гармонічно-вертикальні.
• Виразність вимовлення мелодичної лінії, у логічно-поліфонічному розвитку – від найкоротших інтонаційних мотивів до їх поступового укрупнення у фразах, реченнях, періодах.
• Потребує уваги правильність виконання ямбічних та хореїчних мелодичних структур.
• Процесуальність динаміки як фактор одухотворювання звучності, впливовості на слухача.
• Обов’язковість включення до програми творів мелодійного характеру.
• Опанування віртуозністю в артикуляційній чіткості, чистоті та ритмізації пасажної техніки, тобто контроль за ритмічною дисципліною в її мікро-масштабі.

Відтак, висловлюю щиру вдячність за запрошення очолити журі конкурсу «Perpetuum mobile – 2015». Хочу відзначити, в Україні систематично проводяться два заходи – «Провесінь» у Кіровограді та «Perpetuum mobile» у Дрогобичі. Обидва ці потужні конкурси дають багато приємних відчуттів і стверджень – академічне народно-інструментальне мистецтво розвивається у всіх його складових. Бажаю подальших звершень і віри у них.

Микола ДАВИДОВ,
академік, доктор мистецтвознавства, професор кафедри баяна та акордеона Національної музичної академії України ім. П. Чайковського,
заслужений діяч мистецтв України
(м. Київ, 2 травня 2015 р.)


Автор: Микола ДАВИДОВ
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile»



Інші:

Лагідна посмішка старенького генія. Як україномовний "Фальстаф" Джузеппе Верді запрем'єрився у Київській опері на Подолі
У Києві відбулася прем’єра балету-біографії «Леся» від Art Ballet Company
"Кабаре" і "Чикаго": як київські театри адаптовують бродвейські мюзикли
Леся Олійник: Яскрава панорама сучасної української музики в Лондоні
У Києві відзначили 100-річний ювілей однієї з найстаріших в Україні музичних шкіл
Повернути композитора Лятошинського на українську сцену. Чи вдалась місія фестивалю Liatoshynsky space
Орган з німецької церкви вперше зазвучав на концерті у Харкові 
«Сірано де Бержерак» у Львові
«Діалоги кармеліток» Пуленка: про віру, жертовність і відданість переконанням
“Діалоги кармеліток” Львівської національної опери: між кров’ю, вогнем і Богом
Чи можна ставити «Дочку полку» у воєнний час?
Львівська національна опера: прем’єри, події та досягнення 2024 року
В Схід Опера відбулася прем’єра україномовної версії оперети Йоганна Штрауса «Летюча миша»
Нова версія «Лускунчика Гофмана» у Київській опері
Вечори позитиву та класичних шлягерів
Львівський хор “Гомін” презентував українське Різдво у Швеції
Думки, навіяні після перегляду вистави “Поромник” (The Ferryman)
У США відкрили виставку «Чотири ноти з України», присвячену історії «Щедрика»
У Національній опереті України відбулася премʼєра іспансько-українського проєкту (сарсуела на дві дії) за мотивами знаменитої п’єси Лопе де Веги «Собака на сіні»
Казковий сон у... техніці модерну
Національний симфонічний оркестр України виступив у столиці Польщі
Вперше в історії «Щедрик» прозвучав у франкфуртській Alte Oper
Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
DSC_0274.jpg