|
Фестиваль музичного мистецтва "Академія": підсумки та перспективи
Впродовж 28 березня - 5 квітня у Львові відбувався Перший фестиваль музичного мистецтва "Академія", який став важливою подією в царині академічної музики в Україні.
11 квітня 2015, субота
Поширити у Facebook
Ініційований професорами та студентами Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка і усі дев'ять концертів фестивалю були виконані виключно вихованцями головного музичного навчального закладу Західної України. Така насичена концертна діяльність - чудова практика для студентів-музикантів. Ще більш приємно, що лозунг фестивалю - Молоді - молодим! - не був порожнім висловом, а став справжнім досягненням організаторів фестивалю, які потурбувалися, щоб концерти студентів академії відвідало якомога більше їх однолітків з інших вищих навчальних закладів Львова. Ділитися своїм творчим надбанням у складний час, підтримувати один одного, спілкуватися та об'єднуватися під знаменником мистецтва і краси, молодості і духовності - ця натхненна мета фестивалю виявилась неймовірно актуальною і затребуваною, як і для слухачів, так і для молодих виконавців.
Фестиваль був укладений з дев'яти концертних програм: одна їх частина представляла різні виконавські та композиторську кафедри Львівської музичної академії, відповідно відбулися окремі концерти фортепіанної, скрипкової, вокальної музики, програма з творів для духових та ударних інструментів і концерт із творів молодих композиторів-студентів академії. Інша частина концертів виявляла мистецький рівень та потенціал творчих колективів музичної академії - це концертні програми за участю Камерного оркестру "Академія", студентського симфонічного оркестру та хору, колективів кафедри народних інструментів – капели бандуристів та оркестру народних інструментів, симфонічного оркестру оперної студії.
Особливий акцент в програмі фестивалю був на звучанні, пропагуванні та популяризації музики українських композиторів минулого та сьогодення. Відтак, програма урочистого відкриття та закриття фестивалю була підпорядкована саме цій меті. На першому концерті 28 березня у виконані Камерного оркестру "Академія" прозвучали твори відомих композиторів сучасності - Мирослава Скорика та Віктора Камінського, творча діяльність яких нерозривно пов'язана з музичною академією Львова впродовж останніх десятиліть. Мирослав Скорик, який є художнім керівником оркестру "Академія", неодноразово довіряв цьому колективу прем'єри своїх творів, зокрема, "Партити" для камерного оркестру, які прозвучали на концерті. В той час, у творі "Berliner concerto grosso" Віктора Камінського солістами у супроводі камерного оркестру чудово виступили студенти Богдан Кожушко (акордеон) і Василь Пташник (саксофон). Хоча не так давно, на фестивалі "Контрасти" 2013 р. на прем'єрному виконані цього твору солювали один з провідних сучасних українських баяністів-акордеоністів Роман Юсипей і німецький саксофоніст Дітер Краус, і вони відзначали надзвичайну складність і віртуозність партій в "Berliner concerto grosso".
Лейтмотивом закриття фестивалю, який відбувся 5 квітня (для частини християнського світу - у Вербну неділю, а для іншої - на Великдень) стало виконання духовних творів композиторів православного та католицького обрядів - о. Михайла Вербицького та Франца Шуберта. Вшанування персоналії та творчості о. Михайла Вербицького було приурочене також до 200-річниці з Дня народження композитора, яку українське суспільство, на жаль, надто скромно відзначає цього року. Студентство музичної академії віддало шану авторові музики Національного гімну України виконанням частин з "Літургії" та хорів на слова українських поетів. У другому відділі концерту прозвучав твір "Stabat mater" Ф. Шуберта, у виконанні Студентського хору та симфонічного оркестру під батутою народного артиста України Івана Юзюка.
Інші програми фестивалю також рясніли творами українських композиторів для різних складів, інструментів, голосів. Тут варто відзначити абсолютний вибух, сплеск фольклорної стихії на концерті "Фольк-калейдоскоп" у виконанні капели бандуристів і оркестрами українських народних інструментів, у виконанні яких прозвучали обробки українських народних пісень і танців, композиції сучасних українських авторів (Я.Олексіва, В.Попадюка, О.Герасименко) та аранжування естрадної та джазової музики (танго А.П'яццоли та ін.). Інший концерт фестивалю, який став чи не найбільш душевним й сердечним мав назву "Невідомий Лисенко" і був укладений з рідко виконуваних камерно-вокальних творів та фортепіанних мініатюр Миколи Лисенка. Виконання творів цього українського композитора - це вшанування, обов'язок та вияв пієтету студентами академії до творчості свого патрона.
Концертні програми, які були покликані представити виконавців на певному інструменті (як наприклад, "Скрипкова феєрія" чи "Фортепіанна музика ХХ ст.") чи групі інструментів (концерт "Весела музика для духових та ударних інструментів"), часом нагадували захоплюючі віртуозні змагання серед музикантів. Справді, якщо музичний заклад рясніє лауреатами міжнародних та всеукраїнських конкурсів, чому б не представити їх талант співвітчизникам у всій красі? Тому музиканти часто обирали віртуозні та яскраві, ефектні твори. І таке виконання справді захоплювало молодих слухачів фестивалю, як поділилися з нами враженнями студенти Академії мистецтв, нашвидкуруч показуючи нам і власні художні роботи. І наостанок додали: - "Шкода, що ми не слухали такої музики раніше". Цей вислів стосувався концерту "Музичні паралелі. Фортепіанна музика ХХ ст.", де прозвучали твори написані під впливом різних мистецьких течій та напрямків представниками різних національних шкіл ХХ ст.
Одним із цікавинок будь-якого фестивалю завжди є прем'єрні виконання, і тут фестиваль "Академія" не був винятком. Студенти кафедри композиції підготували низку власних творів, які були об'єднанні одною тематикою: діалог молодих авторів з творчістю львівських додекафоністів та авангардистів Й.Коффлера, А. Нікодемовича та Р.Гаубеншток-Раматі. Тут публіка очевидно розділилася на дві частини: ті, що прийшли створити уявлення, як виглядають й звучать сучасні твори академічної музики, й ті, обізнані слузачі, які потрапили на справді раритетний концерт - виконання забутих творів львівських авторів ХХ ст.
Ще однією родзинкою фестивалю стала програма "Симфо-джаз", де у виконанні Студенського симфонічного оркестру прозвучав знаменитий твір Моріса Равеля "Болеро", а також улюблені джазові композиції Френка Сінатри і Луї Армстронга та інших "класиків" джазу у симфонічному супроводі. Звуки джазу не так давно заполонили стіни і полонили серця студентів Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка. Адже віднедавна молоді музиканти, що прагнуть розширити свій музичний світогляд та виконавську майстерність, отримали змогу відвідувати факультатив з вивчення естрадної та джазової музики. Власне результатом цього нововведення і стала програма концерту "Симфо-джаз".
По завершенні фестивалю ректор ЛНМА ім. М.В.Лисенка Ігор Пилатюк озвучив деякі плани на майбутнє. Очевидно, що ініціативність та креативність студентства ніколи не згасає, отже щорічне повторення і проведення фестивалю "Академія" - це завдання першочергове для його організаторів. Окрім того, планується з наступного року залучати студентів і провідні колективи не тільки Львівської музичної академії, а й інших навчальних закладів Львова.
Хочеться побажати організаторам та молодим виконавцям Фестивалю музичного мистецтва "Академія" творчого процвітання, приємної співпраці та натхненності і впертості у досягненні нових вершин музичної досконалості. А, можливо, на наступний рік порадувати слухачів не тільки яскравими концертами, а й оперною виставою!
Автор: Стефанія Олійник
Колективи: Львівський камерний оркестр "Академія"
Диригенти: Ігор Пилатюк
Композитори:Віктор Камінський
Музикознавці: Любов Кияновська
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Навчальний заклад: Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка
Фотоальбом:
|