IYOV: біблейський масштаб | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
IYOV: біблейський масштаб
Загайкевич Алла
IYOV: біблейський масштаб
1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV. Українська композиторка Алла Загайкевич пояснює, чому цей твір – виклик.
24 лютого 2016, середа
Поширити у Facebook

«Реквієм треба писати молодим...» Так казав нам, студентам консерваторії у середині 80-х молодий композитор Володимир Зубицький, який щойно закінчив свій реквієм Sette lacrima. «Молодість – це відплата. Пишіть реквієми».

1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV

Про цю розмову я згадала вже на прем’єрі опери-реквієму IYOV молодих українських композиторів Романа Григоріва та Іллі Розумейка на минулорічному ГОГОЛЬFEST. Їх Реквієм за книгою Йова далекий від учнівського схиляння перед Вавилонською вежею духовних скарбів минулого. Це – виклик, адресований не музичній історії з консерваторських підручників. Це спроба говорити з самими собою і з сучасниками «про вічне», як про «особистісне», дуже відверто і щиро. Власне, це і є той єдино можливий спосіб передачі знання – з рук у руки. Живим словом, власним диханням.

Як вдалося композиторам не втратити той дуже особистісний зв’язок з мовою книги Йова, цим, без перебільшення, найбільш «випробувальним» текстом Старого Завіту? Де людина має витримати, встояти, не зійти з свого шляху...

Композитори виявили спільність драматургічного розвитку текстів книги Йова та класичної будови Реквієму. Сюжет книга Йова розгортається від вступної оповіді до відкритого експресивного вияву людського страждання, болючих пошуків сенсу буття людини – до життєствердного фіналу. Драматургічна лінія Реквієму теж пов’язана з «проживанням» людського життя, перемогою над стражданням та утвердженням віри у Вічне життя. Автори відчували необхідність сценічної реалізації свого твору, «opera» (з латинської «робота»), існування конкретного митецького простору, і, головне, появи особистісного виміру, «дійової особи».

Парадоксальним чином, особистісний вимір в цій опері-реквіємі не є чимось вже існуючим і заданим. Це, власне, безперервний процес «становлення» особистості, виокремлення її голосу, усвідомлення її існування. Здається, співаки опери постійно балансують між «не-буттям» (ансамблева єдність) та «буттям» (сольні арії), що цілком співвідноситься з драматургічним смислом книги Йова.

Абсолютно несподіваним в цьому процесі є використання препарованого фортепіано. Зі звичного в сучасній музиці мистецького знаку «сонористичних» пошуків він перетворився, можливо, – в найбільш виразну метафору опери.

Відкритий, оголений (зламаний?) інструмент – з усіма його нутрощами, струнами, кістяком став своєрідним «розкритим серцем», людиною «без шкіри» що відгукується на кожне слово та жест. Вслухаємось в ці звуки.

Жилаві струни, метал, дерево... Якісь дуже природні та первісні звучання видобувають ці музиканти. Здається – все це звучить уже тисячі років. Особливо ця віолончель... Так по-дитячому світло, і так пронизливо тривожно. Диригент (диригент? чи Йов над своїм серцем) піднімає руки до величезного світу (оркестру? хору?)... Яку відповідь він отримає? Чи «достукається до небес»?

Прем'єра опери IYOV – містично-театрального дійства для препарованого рояля, ударних, віолончелі та солістів – відбудеться 1 березня у БК КПІ.


Автор: Алла Загайкевич
Композитори:Алла Загайкевич
Джерело: Cultprostir





Інші:

В укритті відкрили освітню виставку про українського художника Івана-Валентина Задорожного
Виставка про море, науку та памʼять
Театральна прем’єра жовтня: видовищна постановка «Лісова пісня» у Київському академічному театрі ляльок
Українські співачки запрошують на "Вечорниці" у… Дубаї
«Музика – це мова почуттів»
Жовтень у Національній філармонії України
30 вересня відзначає день народження легендарний Валентин Сильвестров
Стартував другий сезон проєкту "Гід по класичній музиці" KharkivMusicFest
Українська музика – це наш голос, наша сила і наша перемога!
"Козаки Поділля" покажуть грандіозну концертну програму на честь захисників із Хмельниччини
В Ужгороді стартував перший Відкритий конкурс юних органістів
«Орфей в пікселі»
Львівський органний зал відкриває Homin Center
Переможницею «RECITAR CANTANDO» стала Анна Богач
Презентація цифрової платформи та концерти: що чекає відвідувачів Музею Соломії Крушельницької у жовтні
Різнобарвний жовтень у Львівському органному залі: від ніжності клавіш до гучності труб
Чим порадує меломанів Національна опера у жовтні?
Напередодні світової прем’єри презентовано терйлер фільму «Обережно: Діти»
«Оперний театр у час історичних викликів: історична ретроспектива, сучасні меседжі»
Що презентує міжнародний театральний фестиваль «Золотий лев-2025»?
«СХІД ОПЕРА ФЕСТ-2025»
Вперше в Україні здійснюється повний запис камерних симфоній Євгена Станковича
Про війну і надію: відкриття 31-го міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»
Horowitz Competition 30
Сумська обласна філармонія взяла участь у міжнародному фестивалі в Іспанії
«Крила натхнення»
“Море. Ліс…” Україна. Литва
З 27 вересня по 11 жовтня відбудеться ХХХVI Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест-2025»
Органні імпрези
23 вересня виповнюється 153 роки від дня народження видатної української співачки Соломії Крушельницької (1872-1952)
Одеська опера відкриває світові нові голоси
Володимир Сивохіп більше не очолює Львівську філармонію
У Чернівецькому театрі розповіли про постановку першої опери Бортнянського «Креонт»
Директором Київського державного музичного ліцею імені Миколи Лисенка призначено заслуженого діяча мистецтв України Олексія Сергійовича Бояра.
День відкритих дверей у Музеї Соломії Крушельницької з нагоди дня народження співачки
«ЛІНІЯ ВОГНЮ»: повнометражний документальний фільм про українських рятувальників
«Варіації»
Про партеси: лекція Ольги Шуміліної. Супровідна освітня програма до концерту «Гомін»
19 вересня відзначає день народження Маестро Євген Станкович
«Медовий місяць» отримав приз імені Альберта Відершпіля на міжнародному кінофестивалі в Гамбурзі.
      © 2008-2025 Music-review Ukraine