Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
6 грудня 2023, середа
Поширити у Facebook

Двом композиторам, яких вважають засновниками національної композиторської школи у своїх країнах, не судилося бути знайомими. 39-річний Шопен помер, коли Лисенкові виповнилося лише 7.




Втім є чимало спільного в долях цих двох геніїв: обидва були піаністами-віртуозами, геніальними композиторами і патріотами. 

Можливо, якби не хвороба Шопена, вони б зустрілися і влаштували батл мазурок і вальсів. 

У їхній творчості є чимало спільних рис, адже Шопен суттєво вплинув на становлення художньої особистості Миколи Лисенка. Як саме — читайте у матеріалі.

Шопен — кумир юного Лисенка

У 1830-40-і роки твори Фридерика Шопена залучалися до репертуару перших професійних українських виконавців. Микола Лисенко захоплювався музикою польського генія ще під час навчання у Харківської гімназії. Так 13-річний юнак почав опановувати його твори під керівництвом педагога чеського походження Йосифа Вільчека.

Примітно, що першим і єдиним вчителем гри на фортепіано Шопена був також чеський педагог Войчех Живний. Повертаючись до Лисенка, вже з перших його публічних виступів, які почались у харківський період, він стає відомим у музичних колах саме як талановитий інтерпретатор шопенівських п'єс. Їхня висока емоційність і ліризм були співзвучні українській публіці. Чому? Навіть якщо не говорити про кардіоцентричну вдачу українців, все пояснює слухацьке відчуття і розуміння загальнослов'янського характеру мелодій. Тогочасні критики так само вбачали секрет успіху лисенківських інтерпретацій у спорідненості українських і польських фольклорних першоджерел.

До речі, Шопен і сам запозичував український мелос. Народні пісні сусідньої держави він міг чути від своїх друзів, адже в оточенні Шопена було багато поляків з України. Приміром, його учениці, котрим він присвячував свої твори: Катажина Браницька, Дельфіна Потоцька. А ще польські поети з українським корінням — Стефан Вітвіцький з Поділля і Богдан-Юзеф Залеський з Київщини, на тексти яких Шопен написав більшість своїх пісень.

Особливо колоритна — «Dwojaki Koniec» на вірш Зелеського, написана у стилі української народної пісні про нещасливе кохання козака і дівчини («Польські пісні» оp. 74 № 11).

Мазурки

До того, як стати одним із перших вітчизняних піаністів-професіоналів, фундатором національного фортепіанного репертуару, Микола Лисенко відшліфовував власний стиль, свідомо орієнтуючись на кращі досягнення західноєвропейського фортепіанноо мистецтва. Разом з тим він працював над усвідомленням і втіленням у творчості національної своєрідності і самобутності свого народу, та про це пізніше. Його творчою лабораторією у пошуку власного стилю стали саме фортепіанні твори, більшість з яких він написав на ранньому етапі. Лисенко почав із жанрів, які знайшли найкраще втілення у творах польського композитора (експромти, скерцо, мазурки, концертні полонези, ноктюрни). Виразно спадкоємний зв’язок Лисенка із шопенівською традицією проявився в його мазурках. Найбільше стилістичне запозичення Лисенка бачимо в Мазурці до-мажор: її основна тема має тісний інтонаційний зв’язок із C‑dur’ними мазурками Шопена «фольклорної» орієнтації, особливо з Мазуркою ор. 7 № 5.

Вальси

Наступний жанр, в якому ми чуємо спорідненість із музикою Шопена —вальси. Зокрема ранні концертні вальси Лисенка (ор. 6, ор. 17 № 1) та більш камерні Меланхолійний вальс ор. 17 № 1 і вальс «Розлука» ор. 39 № 1. Композитор пише їх, за аналогією до шопенівських вальсів, переважно у складній тричастинній репризній формі, обов’язково з пісенно-романсовою інтонаційністю, у мінорних тональностах, що найбільше пасують до меланхолійних та елегійно-сповідальних настроїв. Наприклад, у Меланхолійному вальсі Лисенко використовує h‑moll, а його сентиментально-елегійний настрій, образна й драматургічна структура і навіть тональний план у цілому автоматично викликають паралелі зі знаменитим сі-мінорним Вальсом Шопена (ор. 69 № 2).

Національні джерела

В епоху романтизму існувало загальне захоплення народною музикою. Це пов’язано з національно-визвольними рухами, які охопили в ХІХ столітті всю Східну Європу.

Тож ідеї народності мали вирішальний вплив на формування світогляду Шопена і Лисенка і кожен створив своє коло національних образів.
Фридерик Шопен вразив світ своїми мазурками і полонезами. Ці жанри, з типовими для польського фольклору танцювальними ритмами і гармонічною мовою, вперше додали у західноєвропейську музику слов'янський елемент. Микола Лисенко взяв цей кейс за основу, бо розумів, що опираючись на жанрово-інтонаційну базу своєї країни, можна витворити власну національну професійну музику. Цей підхід Лисенко описує в одному з листів до молодого композитора та фольклориста Сергія Дрімцова (1907 р. ): «Для того, щоб краще оцінувати свою, треба добре приглянутись, зучити загальноєвропейську музику в різноманітних її напрямах — класичному, романтичному, еклектичному, реально-народному (як ось Гріг у норвегів). Все це добре розкуштувати, вивчити та й доплисти й до свого; отоді зрозумієш одміни свого галузя од загального кореня і всю красу оригінальну уподобаєш… Треба перейти попереду всі школи — класичну: Бах, Гайдн, Моцарт, Бетховен, Шуберт (теж народник в піснях), Шопен — народник-поляк (мазурки, полонези, пісні), Шуман, Гріг (дуже вел[икий] народник, норвег), тоді кажу, і своє здасться чимсь свіжим, молодим, красивим» (цит. за вид.: Лисенко М. В. Листи / М. В. Лисенко. – К. : Мистецтво, 1964. – с. 407).

Відтак Микола Лисенко працює з жанрами, викристалізуваними протягом минулих століть його попередниками, а за основу бере музичний тематизм, що ґрунтується на українському фольклорі — пісенному й інструментальному. Ось як аналізує точки перетину «національного–універсального» у творчості Лисенка його сучасник, галицький композитор Станіслав Людкевич: «В інструментальній сфері він обертається переважно у формах романтиків: рапсодіях, піснях і танцях, і в їх техніці, як в мотивах, вельми часто чути відгуки Ліста, Шопена і Чайковського. Але і в усіх інших «космополітичних» формах, як елегії, пісні без слів, навіть в чужих, як полонези, Лисенко, при всіх явних слідах чужих впливів, зберігає все-таки стільки своїх індивідуальних і національних ознак у мелодиці, що, чуючи їх, не скажеш, що це «чистий» Шопен або Ліст, а що це таки Лисенко» (цит. за вид.: Станіслав Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2 т. / Упор., ред., переклади, вступ. стаття і прим. З. Штундер. – Львів, 1999. – Т. 1. – с. 291).

Найвиразніше романтичні пошуки Лисенка, спрямовані у сферу «національного», проявилися в його рапсодіях. До речі, саме ця музична форма принесла композиторові найбільшу творчу славу як виконавця і композитора-піаніста. Рапсодія № 2 Миколи Лисенка — чи не найскладніший фортепіанний твір української романтичної музики. Вже у підзаголовку «Думка – Шумка» композитор заклав народну ідею: Думка — як звернення до думних образів, до образу народного музиканта-кобзаря, до думних музичних інтонацій, Шумка —один із народних танців, що міцно закріпився у народному побуті і традиції українців. Завдання Лисенка полягало в тому, щоб втілити ці образи у фортепіанному творі, який би орієнтувався на романтичні досягнення середини- другої половини ХІХ століття, зокрема на музику Ференца Ліста і Фридерика Шопена.

Варто сказати, що український класик дуже добре знав кобзарське і народно-танцювальне мистецтво своєї країни. Як фольклорист він записав біля 1500 народних пісень і танців, також ґрунтовно досліджував традиційний інструментарій та кобзарство. Поштовхом до цього стала зустріч Миколи Віталійовича з кобзарем Остапом Вересаєм.

У 1873 році Вересая запросили до Києва, де він виступив на Археологічному з’їзді з виконанням дум та історичних пісень. Лисенко зафіксував репертуар Вересая і виступив з рефератом «Характеристика музичних особливостей українських дум та історичних пісень у виконанні кобзаря Вересая». Реферат надрукували, і він став першою серйозною працею про музичну будову українських дум і народних пісень.

У своїй Другій рапсодії Лисенко використав своєрідну мелізматику та інструментальні пасажі, властиві кобзарському мистецтву, а також народно-танцювальні мотиви українського фольклору, таким чином ввівши музичну традицію України до загальноєвропейського простору. Кожним своїм твором він започатковував свідомий національний напрям в українській музиці, через що Миколу Лисенка ще за життя називали батьком української класичної музики. 22 березня 2022-го минуло 180 років від дня його народження.


Автор: Катря Гончарук
Джерело: culture.pl





Інші:

15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
11.jpg