Новина |
|
|
|
|
Піснеспіви Діви Марії
4 липня 2017, вівторок
Поширити у Facebook
Вокальний ансамбль «Alter Ratio» нещодавно випустив новий музичний альбом «Mariologіa», до якого увійшли твори сучасних українських композиторів – Максима Шалигіна (Україна/Голландія), Святослава Луньова (Україна), Максима Коломійця (Україна) та Олексія Ретинського (Україна/Австрія).
Задум полягав у тому, щоб створити ряд музичних композицій на тексти марійних антифонів – літургічних григоріанських піснеспівів, присвячених Діві Марії. Ідея показати бачення цієї біблійної історії з кількох авторських точок зору належить диригентові колективу Ользі Приходько. Вона зауважила, що в альбомі поєдналися «своєрідність українського хорового виконавства, сучасні тенденції європейської композиторської школи та багатовікова традиція озвучування сакральних текстів». Концерт-презентація диску відбулася на свято Трійці у храмі св. Олександра.
Робота над проектом тривала більше року. Звернення до таких глибоких текстів та сенсів, саме по собі породжує немало символіки та багатоваріантність трактовок. Кожен автор по-своєму працював з канонічними текстами, хтось акцентував на специфіці звучання латинських слів, сонорних ефектах, хтось експериментував з символікою музичних фігур або ж заглибився у розкриття образу Марії. Святослав Луньов зазначив: «Марійні антифони утворюють своєрідну розшифровку молитви «Ave Maria», яка, не входячи до циклу, визначає образно-тематичну канву його чотирьох частин: Радісна таємниця, Світла таємниця, Скорботна таємниця і Славна таємниця. Коли композитор береться за таку тему, «велич задуму» йому забезпечено. Залишається лише змиритися із власною недосконалістю».
В альбомі 16-ть творів розташовані авторськими блоками, але на концерті їх порядок був інакшим – дев’ять вибраних композицій створювали єдину драматургічну канву зі своєю кульмінацією, спадом, післямовою. В звучанні відчувалися багатогранні стани: страждання, покаяння, приреченість, піднесення, очищення. Загалом зчитувалася історія життя Христа через сприйняття Діви Марії. Є відносно чіткі маркери – початок як сходження благодаті (С. Луньов «Alma Redemptoris mater»), де перші звуки народжуються з плинного унісону і наповнюють простір; в кульмінації найгостріші тембри нагадують скрегіт заліза, стук молотка, й передають і страждання Діви, і саме розп’яття (О. Ретинський «Regina caeli»); а фінал асоціюється зі звуками закриття гробу (О. Ретинський «Salve Regina»). Втім, кожен елемент дуже багатозначний. Навіть хроматичний спуск може означати і пришестя, і невідворотність, і страждання, і власне смерть.
Доповнило виступ візуальне вирішення художника-постановника Дмитра Костюминського та відеохудожника Аліни Федотової. Стіни храму оформлювалися проекціями та підсвічувалися кольорами, які семантично відповідали настрою музики. На початку – це білий промінь світла, що перетворюється в миготливе тло, мов дух, що спускається та витає зверху. В кульмінаційному напруженні, яке певно відображає тілесну жертву сина Марії, освітлення було криваво-червоним.
Можна відшукати і немало позамузичної символіки. Цікавий той нюанс, що відображення історії Марії втілило саме четверо композиторів. Адже одразу виникає паралель до числа авторів канонічних Євангелія.
Одним зі своїх завдань учасники «Alter Ratio» (з лат. – «інакше мислення») вважають розширення меж академічного виконавства, знайомство з нетрадиційними вокальними техніками. Проект «Mariologia» дійсно розкрив оригінальне застосування незвичних комбінацій голосів та інструментів (ударні, арфа, орган, гобой, чаші, що співають, ножиці, скляні кулі тощо). Продумана презентація провела слухача через різні стани до такого цінного катарсису, але цикл кожного композитора окремо сприйматиметься, очевидно, по-новому, що робить альбом ще цікавішим.
Автор: Галина Дуб
Фото: Іван Деркач
Джерело: Культура
|