"Музика не знає кордонів": інтерв'ю з французьким диригентом Ніколя Шавліном | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
"Музика не знає кордонів": інтерв'ю з французьким диригентом Ніколя Шавліном
22 лютого, субота
Поширити у Facebook

Ніколя Шавлін - французький диригент, який зараз успішно співпрацює з оркестром "INSO-Львів".

В інтерв'ю "Гал-інфо" він розповідає про особливості роботи з різними колективами, своє ставлення до класичної та сучасної музики, а також про те, чому продовжує приїжджати в Україну навіть під час війни.

Ви працюєте з різними оркестрами та аудиторіями. Чи відчуваєте різницю між Україною та Європою?

З музичного погляду - ні. Звісно, французькому оркестру легше виконувати французьку музику, німецькому - німецьку. Але загалом принципи роботи з європейськими та українськими музикантами однакові. Зараз кордони в музиці практично зникли.

Як щодо залучення аудиторії? Чи можна в Україні зібрати таку ж велику публіку на концерт класичної музики, як у Європі?

Це універсальне питання: як зацікавити людей прийти на концерт? Важливо пропонувати якісні події, підтримувати зв'язок із класичною музикою через радіо, телебачення, освіту. Люди можуть думати, що класика - не для них, але жоден музикант не народжується із цими упередженнями. Ми хочемо ділитися любов'ю до музики, відкривати її для всіх.

Як би ви охарактеризували музику різних країн?

Французька музика дуже делікатна, особливо твори Равеля та Дебюссі. Вона прозора, сповнена світла й легкості, з безліччю тонких деталей. "La Valse" Равеля - найкращий вальс, який я знаю.

Німецька музика - зовсім інша. Вона дає можливість диригентові розкрити повний потенціал оркестру. Гайдн, Шуберт, Мендельсон, Бетховен, Брамс - їхні твори допомагають досягти глибокого, потужного звучання.

Чому ви продовжуєте приїжджати в Україну під час війни?

Коли мій товариш Саша (Олександр Гордон (Австрія-Швейцарія), диригент, який на постійній основі співпрацює з оркестром "INSO-Львів", головний диригент "Академії музики" при оркестрі, - ред.) запитав мене, чи приїду я після початку повномасштабної війни, я без вагань відповів "так". Це моя підтримка українців. Крім того, цей проєкт оркестру відповідає найвищим європейським стандартам, і я радий працювати з музикантами, обмінюватися досвідом. Ми не лише реагуємо на теперішню ситуацію, а й закладаємо основу для майбутнього.

Наскільки диригент впливає на звучання оркестру?

Від диригента залежить дуже багато. Один і той самий оркестр може звучати зовсім по-різному з різними диригентами. Це питання взаємодії, фізики руху, психологічного контакту з музикантами. Інколи оркестр просто не може працювати з одним диригентом, а інший знаходить ідеальну гармонію з ним.

Впливають навіть такі нюанси, як рівень втоми оркестрантів чи їхній настрій.

Як вам вдається підтримувати зв'язок із усіма музикантами в оркестрі?

Це складніше, ніж просто "чути" оркестр. Тут задіяні різні рівні комунікації: зоровий контакт, відчуття дихання, розуміння енергії залу. Але найважливіше - це спільна мета: музика і атмосфера. Якщо всі налаштовані на одну хвилю, народжується справжнє мистецтво.

Як ви ставитеся до сучасної музики?

Я її люблю і із задоволенням працюю з нею. У сучасній музиці безліч напрямів, тож кожен може знайти щось для себе. До речі, коли Бетховен писав свої симфонії, його теж не розуміли. Лише з часом ми усвідомили його геніальність. Так може статися й з будь-яким сучасним композитором.

Класична музика - це фарби й тонкощі, а сучасна - концепція, загальна ідея. Ще одна її перевага - можливість спілкуватися з композитором, глибше розуміти його задум.

У чому, на вашу думку, магія музики?

У тому, як організований звук може створити щось неймовірне. Синергія диригента, музикантів, композитора - усе це впливає на слухача, викликає справжні емоції. Один чоловік розповів мені, що під час концерту забув про свої хвороби. Це і є сила музики.

Від чого залежить тривалість життя музичного твору?

Від змін у суспільстві. Колись люди ходили до церкви слухати слово Боже, а зараз вони більше зосереджені на екранах. Це впливає і на музику.

Короткі формати, як-от TikTok, змінили сприйняття: зараз одна поп-пісня триває три хвилини, а симфонія Брукнера - півтори години. Навіть швидкі частини симфоній Моцарта тривають вісім хвилин, але раніше це не було проблемою.

Сьогодні багатьом важко утримувати увагу. Щоб зберегти інтерес до музики, потрібна взаємодія з аудиторією: лекції перед концертами, пояснення, історії.

Концерт - це як медитація. Він дає змогу зануритися, забути про час, відчути щось глибше. Класична музика настільки захоплює, що можна навіть забути дихати. Але сучасній людині часто простіше отримати швидкий дофамін від перегляду стрічки в соцмережах, ніж вслухатися у складну музичну тканину. Це виклик, але ми повинні його прийняти, щоб зберегти мистецтво живим.







Автор: Андрій Маринюк
Концертна організація: Львівська національна філармонія
Джерело: galinfo.com.ua



Інші:

«Кожен точно почує щось своє»
Іван Небесний: Важливо створити якісний конкурентоздатний на світовому ринку продукт
Музика, що виховує: директор Луцької музичної школи №2 про навчання, натхнення та виклики війни
Василь Коваль: «Диригент має вести співака і підтримувати його музично»
"Музика не знає кордонів": інтерв'ю з французьким диригентом Ніколя Шавліном
Костянтин Фесенко: «Я не одразу полюбив професію оперного концертмейстера»
"Теми пов’язані з нашою майбутньою перемогою": балетмейстерка Олеся Шляхтич про вистави "Мойсей" і "Кассандра"
Музикознавиця Adelina Yefimenko та диригент Artem Lonhinov – про здійснення українських мрій, які неодмінно стають реальними
День народження української королеви скрипки з трьома прем’єрами
Культурний егрегор Олександра Шимка
«Я їхала крізь Бучу, назустріч мені їхали російські танки». Інтерв’ю з композиторкою Вікторією Польовою
Художній керівник Київської опери Петро Качанов: "Тепер у нас є абсолютно український "Лускунчик"!"
Диригент Української капели у США пояснив таїнство Різдва
Людмила Монастирська: «У співака має бути такий агент, якому можна повністю довіряти»
Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
362a6013.jpg