Українські дебюти | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Українські дебюти
Черкашина-Губаренко Марина
Сильвестров Валентин Васильович
Скорик Мирослав Михайлович
Українські дебюти
У Гданську представили музичну панораму ХХ століття
21 грудня 2016, середа
Поширити у Facebook

Ініціатива зарахування українського концерту до програми ІІ Фестивалю сучасної музики «Нова хвиля» у Гданьску належала організаторам цього музичного проекту, у тому числі відомому польському композитору Анджею Дзядеку і музикознавцю Магдалені Дзядек. Головною метою форуму є показ творів сучасних польських композиторів різних поколінь і різного стилістичного спрямування. Тут відбувалися і прем’єрні виконання, а також звучали твори, які раніше не виконувалися у Гданьську. Можна було почути музику таких широко відомих у світі майстрів, як Кшиштоф Пенедерецький, Вітольд Лютославський, Гражина Бацевич. Поряд з цим слухачі одержали змогу познайомитися з новими творами добре знаних і у Польщі, і за її межами представників місцевого композиторського середовища — ініціатора створення і керівника оркестру Симфоніета Померанії, професора композиції Гданьської музичної академії Анджея Дзядека, композитора і акордеоніста Кшиштофа Ольчака і ряда інших митців різного віку, у тому числі студенів Гданьскої музичної академії.

ІРИНА РЯБЧУН ЗІГРАЛА СОЛЬНУ ПРОГРАМУ НА ГДАНСЬКОМУ КАРИЛЬЙОНІ / ФОТО З FACEBOOK-СТОРІНКИ ІРИНИ РЯБЧУН

У камерному концерті яскраве враження справили твори Войцеха Блехажа і Марека Черневича, які базувалися на авторських віртуозних транскрипціях єврейських народних пісень. Вони призначалися для талановитого творчого тандему Анджея Войцеховського (кларнет) і Томаша Йоха (фортепіано), у виконанні яких і прозвучали під час фестивалю.

Із зарубіжних авторів організатори зупинилися на німецьких, скандинавських і українських композиторах. У зв’язку із загальною спрямованістю на демонстрацію різностильового творчого доробку представників різних поколінь, а у нашому випадку і різних регіонів, була складена програма українського камерного вечора. Її виконавиці — відома київська піаністка і карильйоністка Ірина Рябчун і співачка, солістка Львівської філармонії Наталя Грановська.

Ірина Рябчун спочатку зіграла сольну програму на гданському карильйоні, який розташований на вежі величного костьолу Святої Катерини у історичному центральному районі міста. Їй допомагала місцева карильйоністка, випускниця школи карильйону у Мехеліні (Бельгія) Анна Кашприцька. Програма концерту складалася із зроблених самою Іриною транскрипцій українських народних пісень і творів українських авторів. А у дуеті з Анною прозвучали карильйонні версії мазурок Шопена. Цікаво, що зокрема і завдяки Ірині Рябчун цей незвичний інструмент стає популярним і в Україні. Влітку карильйон можна почути у концертних програмах у Софії Київській. Міжнародний фестиваль дзвонів і карильйону з успіхом проводиться у Гошиві (Івано-Франківська область).

Фестивальний концерт української музики відбувся у дбайливо збереженому приміщенні старовинної ратуші. Він розпочався фортепіанною Сонатою № 1 Бориса Лятошинського, створеною ще у 1924 році. Соната яскраво представила ускладнений ранній стиль композитора, позначений напруженою експресією, дисонансними гармоніями, пошуками шляхів оновлення музичної мови. Контрастом до неї прозвучав витриманий у пізньоромантичній манері романс харківського композитора, піаніста і вокального педагога Григорія Алчевського «Душа». Харківську композиторську школу іншої доби, кінця ХХ ст., представили твори Ірини Губаренко, три фортепіанні прелюдії і вокальний цикл на вірші Леоніда Кисельова «Заспівайте, сестро». Ім’я львівського композитора, піаніста і музикознавця Василя Барвінського, а також його драматична доля в’язня сталінських таборів добре відомі у Польщі. Тут не лише звучали деякі його твори, але й публікувалися наукові праці. Ірина Рябчун темпераментно і піднесено виконала фортепіанну п’єсу В. Барвинського з цікавою програмною назвою, яка визначила її образний зміст: «Біль. Бій. Перемога любові». Сама п’єса є фінальною частиною фортепіанного циклу В. Барвінського. Притаманні їй риси емоційної схвильованості і піднесеної патетики знайшли свій відгук також у романсі Богдани Фільц на вірші Лесі Українки «Лебедина пісня», якою завершилася перша частина концерту.

«Тихою музикою» і зосередженою атмосферою споглядання були позначені фортепіанні і вокальні твори Валентина Сильвестрова, які відкривали другу частину. Ірина Рябчун змогла передати акварельний характер звучання і ностальгічний колорит його фортепіанних мініатюр. У трьох вокальних творах композитор використав поетичні тексти Ірини Губаренко, що дало можливість познайомитися не лише з її композиторською, але й поетичною творчістю. Особливо вразила винахідлива звукова палітра і тонке відчуття Валентином Сильвестровим образно-поетичної тональності вірша у п’єсі «Дзвіничка» («Колоколенка»). А після цього ніби відбулася раптова модуляція у світ фольклорних яскравих барв, ритмічної енергії, пісенних образів і жанрово-танцювальних мотивів. Побудовані на фольклорній основі фортепіанні п’єси талановитого харківського композитора Миколи Коляди, який дуже рано пішов із життя, прозвучали у транскрипції Левка Колодуба. Популярна пісенна лірика була представлена творами О.Білаша і С. Сабадаша. Стрімкою енергією і віртуозною винахідливістю позначена фортепіанна «Бурлеска» М. Скорика.

Слід додати, що закладена у задум фестивалю ідея взаємодії музичних культур і різних тенденцій у їх межах була реалізована в українській програмі і завдяки тому, що в неї органічно вписався новий польський твір. У першому відділені був виконаний дуже виразний вокальний монолог молодого польського композитора Пауліни Садло на вірші Марії Павліковській-Ясножевській «Чи янгол злетить на землю». Написаний у 2015 р., він вже одержав визнання і нагороди двох композиторських конкурсів. Наталя Грановська та Ірина Рябчун спеціально його вивчили і підготували для цього концерту. Їм здалося, що емоційно вишуканий, позначений контрастними настроями твір польської авторки якимось чином перегукується із українськими подіями останніх років.

Твори українських композиторів не вперше виконуються у Польщі. Їх активним пропагандистом здавана виступає відомий і у Польщі, і в Україні диригент Роман Ревакович. Так, у 2012 р. він був у числі ініціаторів і організаторів фестивалю української музики, який вже вчетверте проходив у Варшаві. Тоді у ньому взяли участь відомі творчі колективи і музиканти, у тому числі Національний симфонічний оркестр під орудою Володимира Сіренка, камерний хор «Київ», яким керує М. Гобдич, ансамбль «Нострі темпоріс». Нещодавно у Філармонії Народовій у Варшаві відбувся концерт Національної хорової капели «Думка», програму якого склали твори української хорової музики різних часів — диригенти Євген Савчук та Роман Ревакович (про цей вечір «День» писав у №199). Палкий прихильник української музики, Роман Ревакович був присутній і на концерті у гданській ратуші.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Композитори:Валентин Сильвестров, Мирослав Скорик
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Джерело: Газета «День»



Інші:

В укритті відкрили освітню виставку про українського художника Івана-Валентина Задорожного
Виставка про море, науку та памʼять
Театральна прем’єра жовтня: видовищна постановка «Лісова пісня» у Київському академічному театрі ляльок
Українські співачки запрошують на "Вечорниці" у… Дубаї
«Музика – це мова почуттів»
Жовтень у Національній філармонії України
30 вересня відзначає день народження легендарний Валентин Сильвестров
Стартував другий сезон проєкту "Гід по класичній музиці" KharkivMusicFest
Українська музика – це наш голос, наша сила і наша перемога!
"Козаки Поділля" покажуть грандіозну концертну програму на честь захисників із Хмельниччини
В Ужгороді стартував перший Відкритий конкурс юних органістів
«Орфей в пікселі»
Львівський органний зал відкриває Homin Center
Переможницею «RECITAR CANTANDO» стала Анна Богач
Презентація цифрової платформи та концерти: що чекає відвідувачів Музею Соломії Крушельницької у жовтні
Різнобарвний жовтень у Львівському органному залі: від ніжності клавіш до гучності труб
Чим порадує меломанів Національна опера у жовтні?
Напередодні світової прем’єри презентовано терйлер фільму «Обережно: Діти»
«Оперний театр у час історичних викликів: історична ретроспектива, сучасні меседжі»
Що презентує міжнародний театральний фестиваль «Золотий лев-2025»?
«СХІД ОПЕРА ФЕСТ-2025»
Вперше в Україні здійснюється повний запис камерних симфоній Євгена Станковича
Про війну і надію: відкриття 31-го міжнародного фестивалю сучасної музики «Контрасти»
Horowitz Competition 30
Сумська обласна філармонія взяла участь у міжнародному фестивалі в Іспанії
«Крила натхнення»
“Море. Ліс…” Україна. Литва
З 27 вересня по 11 жовтня відбудеться ХХХVI Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест-2025»
Органні імпрези
23 вересня виповнюється 153 роки від дня народження видатної української співачки Соломії Крушельницької (1872-1952)
Одеська опера відкриває світові нові голоси
Володимир Сивохіп більше не очолює Львівську філармонію
У Чернівецькому театрі розповіли про постановку першої опери Бортнянського «Креонт»
Директором Київського державного музичного ліцею імені Миколи Лисенка призначено заслуженого діяча мистецтв України Олексія Сергійовича Бояра.
День відкритих дверей у Музеї Соломії Крушельницької з нагоди дня народження співачки
«ЛІНІЯ ВОГНЮ»: повнометражний документальний фільм про українських рятувальників
«Варіації»
Про партеси: лекція Ольги Шуміліної. Супровідна освітня програма до концерту «Гомін»
19 вересня відзначає день народження Маестро Євген Станкович
«Медовий місяць» отримав приз імені Альберта Відершпіля на міжнародному кінофестивалі в Гамбурзі.
      © 2008-2025 Music-review Ukraine