Українські дебюти | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Українські дебюти
Черкашина-Губаренко Марина
Сильвестров Валентин Васильович
Скорик Мирослав Михайлович
Українські дебюти
У Гданську представили музичну панораму ХХ століття
21 грудня 2016, середа
Поширити у Facebook

Ініціатива зарахування українського концерту до програми ІІ Фестивалю сучасної музики «Нова хвиля» у Гданьску належала організаторам цього музичного проекту, у тому числі відомому польському композитору Анджею Дзядеку і музикознавцю Магдалені Дзядек. Головною метою форуму є показ творів сучасних польських композиторів різних поколінь і різного стилістичного спрямування. Тут відбувалися і прем’єрні виконання, а також звучали твори, які раніше не виконувалися у Гданьську. Можна було почути музику таких широко відомих у світі майстрів, як Кшиштоф Пенедерецький, Вітольд Лютославський, Гражина Бацевич. Поряд з цим слухачі одержали змогу познайомитися з новими творами добре знаних і у Польщі, і за її межами представників місцевого композиторського середовища — ініціатора створення і керівника оркестру Симфоніета Померанії, професора композиції Гданьської музичної академії Анджея Дзядека, композитора і акордеоніста Кшиштофа Ольчака і ряда інших митців різного віку, у тому числі студенів Гданьскої музичної академії.

ІРИНА РЯБЧУН ЗІГРАЛА СОЛЬНУ ПРОГРАМУ НА ГДАНСЬКОМУ КАРИЛЬЙОНІ / ФОТО З FACEBOOK-СТОРІНКИ ІРИНИ РЯБЧУН

У камерному концерті яскраве враження справили твори Войцеха Блехажа і Марека Черневича, які базувалися на авторських віртуозних транскрипціях єврейських народних пісень. Вони призначалися для талановитого творчого тандему Анджея Войцеховського (кларнет) і Томаша Йоха (фортепіано), у виконанні яких і прозвучали під час фестивалю.

Із зарубіжних авторів організатори зупинилися на німецьких, скандинавських і українських композиторах. У зв’язку із загальною спрямованістю на демонстрацію різностильового творчого доробку представників різних поколінь, а у нашому випадку і різних регіонів, була складена програма українського камерного вечора. Її виконавиці — відома київська піаністка і карильйоністка Ірина Рябчун і співачка, солістка Львівської філармонії Наталя Грановська.

Ірина Рябчун спочатку зіграла сольну програму на гданському карильйоні, який розташований на вежі величного костьолу Святої Катерини у історичному центральному районі міста. Їй допомагала місцева карильйоністка, випускниця школи карильйону у Мехеліні (Бельгія) Анна Кашприцька. Програма концерту складалася із зроблених самою Іриною транскрипцій українських народних пісень і творів українських авторів. А у дуеті з Анною прозвучали карильйонні версії мазурок Шопена. Цікаво, що зокрема і завдяки Ірині Рябчун цей незвичний інструмент стає популярним і в Україні. Влітку карильйон можна почути у концертних програмах у Софії Київській. Міжнародний фестиваль дзвонів і карильйону з успіхом проводиться у Гошиві (Івано-Франківська область).

Фестивальний концерт української музики відбувся у дбайливо збереженому приміщенні старовинної ратуші. Він розпочався фортепіанною Сонатою № 1 Бориса Лятошинського, створеною ще у 1924 році. Соната яскраво представила ускладнений ранній стиль композитора, позначений напруженою експресією, дисонансними гармоніями, пошуками шляхів оновлення музичної мови. Контрастом до неї прозвучав витриманий у пізньоромантичній манері романс харківського композитора, піаніста і вокального педагога Григорія Алчевського «Душа». Харківську композиторську школу іншої доби, кінця ХХ ст., представили твори Ірини Губаренко, три фортепіанні прелюдії і вокальний цикл на вірші Леоніда Кисельова «Заспівайте, сестро». Ім’я львівського композитора, піаніста і музикознавця Василя Барвінського, а також його драматична доля в’язня сталінських таборів добре відомі у Польщі. Тут не лише звучали деякі його твори, але й публікувалися наукові праці. Ірина Рябчун темпераментно і піднесено виконала фортепіанну п’єсу В. Барвинського з цікавою програмною назвою, яка визначила її образний зміст: «Біль. Бій. Перемога любові». Сама п’єса є фінальною частиною фортепіанного циклу В. Барвінського. Притаманні їй риси емоційної схвильованості і піднесеної патетики знайшли свій відгук також у романсі Богдани Фільц на вірші Лесі Українки «Лебедина пісня», якою завершилася перша частина концерту.

«Тихою музикою» і зосередженою атмосферою споглядання були позначені фортепіанні і вокальні твори Валентина Сильвестрова, які відкривали другу частину. Ірина Рябчун змогла передати акварельний характер звучання і ностальгічний колорит його фортепіанних мініатюр. У трьох вокальних творах композитор використав поетичні тексти Ірини Губаренко, що дало можливість познайомитися не лише з її композиторською, але й поетичною творчістю. Особливо вразила винахідлива звукова палітра і тонке відчуття Валентином Сильвестровим образно-поетичної тональності вірша у п’єсі «Дзвіничка» («Колоколенка»). А після цього ніби відбулася раптова модуляція у світ фольклорних яскравих барв, ритмічної енергії, пісенних образів і жанрово-танцювальних мотивів. Побудовані на фольклорній основі фортепіанні п’єси талановитого харківського композитора Миколи Коляди, який дуже рано пішов із життя, прозвучали у транскрипції Левка Колодуба. Популярна пісенна лірика була представлена творами О.Білаша і С. Сабадаша. Стрімкою енергією і віртуозною винахідливістю позначена фортепіанна «Бурлеска» М. Скорика.

Слід додати, що закладена у задум фестивалю ідея взаємодії музичних культур і різних тенденцій у їх межах була реалізована в українській програмі і завдяки тому, що в неї органічно вписався новий польський твір. У першому відділені був виконаний дуже виразний вокальний монолог молодого польського композитора Пауліни Садло на вірші Марії Павліковській-Ясножевській «Чи янгол злетить на землю». Написаний у 2015 р., він вже одержав визнання і нагороди двох композиторських конкурсів. Наталя Грановська та Ірина Рябчун спеціально його вивчили і підготували для цього концерту. Їм здалося, що емоційно вишуканий, позначений контрастними настроями твір польської авторки якимось чином перегукується із українськими подіями останніх років.

Твори українських композиторів не вперше виконуються у Польщі. Їх активним пропагандистом здавана виступає відомий і у Польщі, і в Україні диригент Роман Ревакович. Так, у 2012 р. він був у числі ініціаторів і організаторів фестивалю української музики, який вже вчетверте проходив у Варшаві. Тоді у ньому взяли участь відомі творчі колективи і музиканти, у тому числі Національний симфонічний оркестр під орудою Володимира Сіренка, камерний хор «Київ», яким керує М. Гобдич, ансамбль «Нострі темпоріс». Нещодавно у Філармонії Народовій у Варшаві відбувся концерт Національної хорової капели «Думка», програму якого склали твори української хорової музики різних часів — диригенти Євген Савчук та Роман Ревакович (про цей вечір «День» писав у №199). Палкий прихильник української музики, Роман Ревакович був присутній і на концерті у гданській ратуші.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Композитори:Валентин Сильвестров, Мирослав Скорик
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Джерело: Газета «День»



Інші:

Пендерецький, Ліст, Брамс
Музичне шоу «ГАЛАКТИКА саундтреків із відеоігор»
«Наталка Полтавка», що народжується в Одесі
Київ офіційно подав заявку на отримання статусу Міста музики ЮНЕСКО
Про присудження Національної премії України імені Тараса Шевченка
Найкращий хор року “Гомін” запрошує на березневі концерти
«Київська камерата» Валерію Матюхіну
Почуйте Фортепіанний футуризм
У Харківській опері відбудеться концерт «Український формат» до 211-ї річниці від дня народження Тараса Шевченка
Державну театральну премію Курбаса присудили львівському режисеру
Кабінет міністрів врегулював питання перетину кордону військовозобов'язаними митцями та працівниками медіа.
На Кіровоградщині відбувся всеукраїнський музичний фестиваль виконавців на народних музичних інструментах
Житомирська обласна філармонія запрошує на концерт до дня народження Тараса Шевченка
Сьогодні минає 210 років з дня народження Михайла Вербицького
Хто отримає мистецьку премію «Київ» у 2025 році: список претендентів
Джазовий композитор-імпровізатор Олександр Саратський разом з «Віртуозами Львова» виступить у філармонії
«… землякам моїм в Украйні і не в Украйні…»
Міжнародна премія Івана Франка оголосила довгий список претендентів
Полтавська обласна філармонія
В Одесу завітає проєкт "Ода стійкості": прозвучить музика Габріеля Денаро, друга Морріконе
Як класична музика впливає на дитину в утробі матері: з'явилося нове відкриття вчених
Гвардійські музиканти на великій сцені Полтави!
Науковці поставили крапку в суперечці, де народився автор «Гуцулки Ксені»
Пам’яті Ореста Сліпака
Березень 2025 в Національній опері України 
Тарас Шевченко: Музика і Поезія. Капела “Дударик” запрошує у шевченківські дні на унікальний мистецький проєкт
Публічна презентація річної програми Українського Дому
Березень 2025 у Національній філармонії України
Зустрічайте весну з Музеєм Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича!
Шопен…
Митцям і медійникам тимчасово заборонять виїзд за кордон, - Мінкульт
"Khmelnytskyi Classic Fest" знову запрошує гостей!
Прогулятися філармонією з кавою. У Сумах проведуть музичну екскурсію
ПРОВЕСІНЬ - 2025: у Кропивницькому стартує ХХХ Всеукраїнський конкурс виконавців на народних музичних інструментах
У березні симфонічний оркестр Одеської опери виступить у Японії
Фестиваль "Драма сьогодення" запрошує на виставу-концерт "Барвінський. Право на особисте"
У Львові прозвучить "Цвіт" до дня народження Тараса Шевченка
Березень у Львівському органному залі
Мінкультури підтвердило понад 30 театрам, операм, циркам, ансамблям, заповідникам і академіям статус критично важливих
Хмельницький і ще п'ять міст слухатимуть польську музику, дириговану Романом Реваковичем
      © 2008-2025 Music-review Ukraine