Огляд |
|
|
|
|
Концерт за участю Телеграм-бота
26 жовтня 2018, п'ятниця
Поширити у Facebook
21 жовтня у Львівському органному залі пройшов унікальний Концерт для ансамблю, публіки і Телеграм-бота.
Концерт відбувався за активної участі відвідувачів органного залу. Слухачі мали змогу вільно переміщатись залом, та вирішувати, що грати музикантам. Технічно все відбувалось за допомогою месенджера "Телеграм" та спеціального бота, якого написали спеціально для концерту.
"Мене ніколи не влаштовувала концертна ситуація у світі", - розповідає скрипаль та композитор Олександр Пільчен. Разом із Ukrainian Festival Orchestra підготував унікальний перформанс.
"Культура концерту була народжена із появою опери, приблизно в 16 столітті. До цього були лише церква та вулиця. В церкві — духовний спів, на вулиці — танці, розповідає скрипаль. - Традиція концерту залишилась сталою до 19 століття. Французька революція змінила підхід до неї. Тоді, люди почали цікавитись музикою, отримали доступ до мистецтва. Сучасна класична музика не популярна. Бо хоче існувати в ситуації, коли публіка, мусить вислухати виконавця до кінця, та не може вплинути на саму ситуацію.
Два століття тому, інтерактив із публікою був яскравіший — кидали яйця та томати, якщо робота артиста була погана. А зараз — глядач можете лише стати і піти. Немає взаємодії із митцем.
Навіть у тій же ж церкві, зокрема протистантській є можливість активної участі у месах. Я не релігійна людина, та й загалом меси мені не подобаються. Але це наштовхнуло на думку: А що, якщо глядач зможе вирішувати, що саме грати музиканту?"
В концерті за участі Телеграм-бота взяли участь 11 музикантів. В оркестрі не було чіткої ієрархії, усі музиканти виконували рівні між собою партії. Залучили й такі експерементальні предмети як шифер, пластикові труби, шматки металу, дерево:
"Для усіх музикантів, написав по 11 фрагментів. Глядачі через месенджер "Телеграм" могли обирати музиканта та фрагмент, який хотіли почути, - розповідає Пільчин. - Звісно повної свободи дій не було, адже я композитор і це мій твір. Та вплинути на нього була змога у всіх присутніх. Спостерігав, як публіка взаємодіє між собою та із оркестром. Спочатку всі соромились, а потім захопились. Телеграм-бот — автоматизував цю роботу, і дав глядачам анонімність. Це розширило свободу дій".
"Такі перформенси - це те, чого потребує сучасна публіка і те, чого вже давно очікував Львів, - розповідає директор Львівського органного залу Тарас Демко. - Відвідувачі органного залу вже звикли до проектів романтичної, камерної та симфонічної музики, до органової музики, до Брамса, Вівальді, Моцарта, Шопена. Гадаю, що Львівський органний зал — община, яка має форсувати і бустити якісний музичний продукт, а разом із тим не припиняти експерементувати та розширювати рамки сприйняття.
В академічному середовищі музикантів панує конформізм. Поважні інституції бояться експерементувати, аби не втратити свою публіку. Тому такі креативні митці, як Олександр Пільчен залишаються поза увагою. Згадую, коли Олександр презентував проект, сказав: "Всі і так весь час в телефонах, то чому нам не використати телефони?" Однозначно, ми не будемо догоджати авдиторії у всьому. У нас теж є певне бачення і місія. Щасливі, що саме наш Ukrainian Festival Orchestra мав нагоду вперше в історії взяти участь у такому грандіозному проекті".
"Домовитись із Львівським органним залом не було проблемно. Нове керівництво дуже відкрите до нового, - ділиться Пільчин. - Презентував проект Івану Остаповичу та Тарасу Демку, дирекції залу. Сказали - "круто, роби". Програміст зі Львова, безкоштовно "написав" Телеграм - бота, який автоматизує роботу оркестру та глядачів, за два місяці. Проводили репетиції протягом тижня. Цей захід не принесе прибутку ні мені, ні Органному залу. Але дасть можливість слухачам долучитись до мистецтва. Зізнаюсь, аншлагу не очікували".
Автор: Анна-Лілія Кокора
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Джерело: Gazeta.Ua
|