Чернівецький симфонічний оркестр: історія на чверть століття | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Чернівецький симфонічний оркестр: історія на чверть століття
Академічний симфонічний оркестр Чернівецької обласної філармонії
Созанський Йосип
Чернівецький симфонічний оркестр: історія на чверть століття
11 грудня 2017, понеділок

Про зародження і розвиток найбільшого музичного колективу Чернівців – у споминах Геннадія Пампухи, першого директора-інспектора Академічного симфонічного оркестру Чернівецької обласної філармонії імені Дмитра Гнатюка



Зародження. Скептики казали, що Чернівецький малий симфонічний оркестр проіснує півроку

«Усе минає, а класична музика – вічна. Якщо ви шанувальники симфонічної музики, то охоче поділюся з вами своїми споминами і роздумами 25-річної давності. Йшов 1992 рік, жовтень. Викладач Чернівецького музичного училища ім. С. Воробкевича, заслужений діяч мистецтв України Віктор Костриж звернувся до Віктора Павлюка (на той час мера міста) з ідеєю відродження в Чернівцях симфонічного оркестру й отримав цілковиту підтримку в реалізації цієї ідеї. Також В. Кострижа підтримав та обіцяв допомогу Ю. Марчак (на той час – начальник міського управління культури). Окрім того, ініціативу В. Кострижа охоче підтримали викладачі музичного училища, після чого було створено ініціативну групу із семи осіб, які потім і стали засновниками Чернівецького малого симфонічного оркестру. На цих загальних зборах мене було обрано директором симфонічного оркестру. В. Костриж став художнім керівником і головним диригентом оркестру. Офіційно, на основі рішення виконавчого комітету Чернівецької міськради створено Чернівецький малий симфонічний оркестр 3.11.1992 року.

Коли організаційне питання було вирішено, ми визначилися з датою презентації оркестру – 26 листопада 1992 року. Для цього, згідно з традиційною етикою, усі артисти оркестру мали бути відповідно одягнені: чоловіки у фраках, жінки – в концертних сукнях і туфлях. Для цього я та П. Плешкан зі згоди Чернівецького мера В. Павлюка виїхали в м. Чернігів. Там на фабриці закупили і привезли до Чернівців матерію для чоловічих фраків та японський кремплін для концертних суконь артисток оркестру. Багато скептиків нам казали, що ваш симфонічний оркестр проіснує максимум півроку. Але завдяки фінансовій підтримці В. Павлюка та Ю. Марчака, яких ми також вважаємо засновниками, оркестр фінансували аж до включення в склад колективу Чернівецької обласної філармонії.

Незабутнє враження на глядачів справила презентація оркестру 26.11. 1992 р, а саме великий аншлаговий концерт у муздрамтеатрі ім. О. Кобилянської під керівництвом В. Кострижа, який підготував програму популярного оркестрового репертуару. У ролі солістів з оркестром виступили Павло Чоботов та Людмила Шапко».

Через рік – у штаті філармонії

«Оркестр продовжував працювати у палаці культури текстильників зі згоди директора П. Мухи. І ось для нас 29 грудня 1993 року відбулося справжнє диво. Управління культури облдержадміністрації видало наказ на період до 2005 року, та узгодивши з фінансовим управлінням ОДА (Романів М. В.), ввести в штат Чернівецької обласної філармонії з 1 січня 1994 року симфонічний оркестр. Власне, з цього часу розпочалася активна концертна діяльність оркестру в приміщенні обласної філармонії. І першою запрошеною солісткою була заслужена артистка України Етелла Чуприк (м. Львів), яка вперше виконала з нашим оркестром 1-й фортепіанний концерт П. Чайковського.

Значною проблемою у роботі колективу було накопичення оркестрового репертуару. Доводилося вручну переписувати з партитури голоси для кожної групи оркестру, двічі в місяць виїжджати в бібліотеку Львівської філармонії, щоб перезняти відповідні ноти. Якщо з початку роботи оркестру було 25-30 творів, то нині нотний фонд налічує до 700.

З роками концерти симфонічного оркестру стали постійно відвідувати шанувальники класичної музики: викладачі, студенти, працівники підприємств міста (трикотажної фірми «Арніка», ТДВ «Трембіта», ТДВ «Надія», олійно-жирового комбінату…).

Значну роль у поповненні оркестру молодими спеціалістами відіграли викладачі училища мистецтв ім. С. Воробкевича. А матеріальну підтримку оркестру надавав В. Павлюк, будучи головою Чернівецької міської ради. Відтак філармонії було виділено200 тисяч гривень для придбання комплекту ударних інструментів, включаючи 5 відмінних литавр, привезених із Америки.

У перші роки, окрім В. Кострижа, з колективом працювали диригенти В. Бондаренко, Ю. Голота. Інше дихання відчув симфонічний оркестр з приходом 2000 року Й. Созанського і 2006-го – другого диригента Т. Курило».


Колектив симфонічного оркестру має звання академічного

«Наразі колектив симфонічного оркестру під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України, художнього керівника і головного диригента Йосипа Созанського сповнений сил і творчої енергії, щоб дарувати своїм слухачам радість від зустрічей з музикою.

За високий професіоналізм у роботі Й. Созанського було нагороджено званням заслуженого діяча мистецтв України, П. Чоботова – народного артиста України, а Л. Шапко, І. Кадюка та В. Кшижевського – заслужений артист України. Усьому колективу симфонічного оркестру надано звання академічного.

Відрадно зазначити, що за час існування оркестру в колективі народилися шість сімейних пар.

Сьогодні в колективі симфонічного оркестру грають українці та євреї, росіяни, молдовани і румуни за національністю. І всіх їх об’єднує відданість служінню чудовому музичному мистецтву.

У день 25-річчя Академічного симфонічного оркестру Чернівецької обласної філармонії ім.. Д. Гнатюка бажаю усьому колективу міцного здоров’я і великих творчих успіхів на благо розвитку і пропаганди нашої української та світової класичної музики».


Колективи: Академічний симфонічний оркестр Чернівецької обласної філармонії
Диригенти: Йосип Созанський
Концертна організація: Чернівецька обласна філармонія
Джерело: Погляд



Додати: Share on Facebook

Інші:

Магічна трембіта, дзвінка зозулька та інші українські музичні інструменти, які мають особливий характер та колорит
Бетховен присвятив коханій "Місячну сонату"
Класична музика покращує серцебиття
Сміливі ініціативи Одеської опери
МАЙСТЕР ТРИ РОКИ ШУКАВ У КАРПАТАХ ЯЛИНУ, ЩОБ ЗРОБИТИ З НЕЇ СКРИПКУ
Уроки доброти
Легенды и были Одесской филармонии
Композитори пишуть спеціально для неї
Учитель Давида Ойстраха: "Деточка, сыграй мне эту фразу, как вкусный борщ"
Соломія Крушельницька в образі Аїди на фото 1900 року
Патрік Генрі Хьюз: незрячий хлопець, який став віртуозним музикантом
Київський король світового фортепіано
Як вибрати музичну школу і не помилитися?
Українські "Варіації" у Скандинавії
Вуличним музикантам у Львові заборонили виступати без дозволів. Як все працює на практиці?
Чого найбільше боявся Фридерик Шопен?
Дует батька і сина Бочеллі
Музика пам'яті
Класична музика в контексті реклами і маркетингу
Вересень: творчий пошук ідей
Дні музики Мирослава Скорика у Львові
Мирослав Скорик і музика Львова
Кістки та фрески: про що мовчать стіни Львівського органного залу
З любов’ю, Скорик
Принц піаністів
Які фестивалі потрібні та де їх проводити?
Під звуки піаніно: юний принц Джордж займатиметься балетом
Покинуті фортепіано і роялі у дивних світлинах
Бах для ...корів
Клуб композиторів
Яна Тойбер показала удивительный мир балерин
Українські примадонни в музиці
190 років з дня народження Міхала (Михайла) Адамовича Завадського (1828-1887) – відомого польського і українського композитора, піаніста, педагога
Як створюється опера: від задуму до виходу на сцену
Вражаючий звук і кількасотрічні музичні інструменти: Чому Закарпаття називають органним краєм
Міжгалактичний арт-проект музика для прибульців
Уродженець Кременця, який врятував Карнегі-Холл
Класична музика в суді. А чому б ні?
Ще одна причина записати дитину на фортепіано
Марко Р.Стех: Творчість Василя Барвінського виявилася могутнішою від кремлівського диктату
      © 2008-2018 Music-review Ukraine