Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач
Которович Мирослава
Пірієв Олександр Валерійович
Скорик Мирослав Михайлович
Всеукраїнський конкурс скрипалів імені Богодара Которовичач
ДЕНЬ ТРЕТІЙ: ПЕРЕМОГА
30 квітня 2018, понеділок
Поширити у Facebook

27 квітня завершився третій тур прослуховувань фіналістів Всеукраїнського Конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича.

Згідно програмних вимог, у Фіналі прозвучав, за вибором конкурсантів, один з концертів українських композиторів для скрипки з оркестром:
М. Скорик Концерти №1, 2, 4; Є. Станкович Концерт-поема (Концерт №1), Концерт №2, Концерт №4; В. Губаренко Камерна симфонія №2 ор.29.

Та один з концертів для скрипки з оркестром зарубіжних авторів:
Й. Брамс, А. Хачатурян, Н. Паганіні Концерт №1, Я. Сібеліус, Д. Шостакович Концерт №1, Ф. Мендельсон, П. Чайковський, А. В’єтан Концерт №5.

Отже, лауреатами та переможцями конкурсу 2018 року обрані:
Грані Прі - Яна Стадник
Перша премія - Богдан Шалига
Третя премія - Іван Глібов

Спеціальний приз від UA:Українське радіо за найкраще виконання твору українського композитора в другомy турі, та студійний запис до Фонду Українського радіо отримала Дар’я Тарасова.

Імена переможців названі, і настав час розкрити деякі важливі подробиці у виборі цих імен.

Олександр Пірієв, продюсер UA:Українське радіо: «Власне, саме від Українського радіо пролунала ініціатива відзначили одного з учасників 2-го туру, який виконував твір сучасного українського композитора. Я слухав весь тур наживо, свідомо не дивлячись на перелік молодих конкурсантів. В програмі побачив імена Мирослава Скорика, Євгена Станковича, Левка Колодуба. То були відомі твори наших класиків, українських композиторів, але раптом я прочитав про твір Олега Безбородька, композитора молодшого покоління, який зацікавив мене незвичним форматом: скрипка соло, і присвята Богодару Которовичу.

З перших звуків відбувся діалог між цим твором і подією самого Конкурсу... Дівчина, яка грала цю музику, Дар’я Тарасова, в порівнянні з іншими конкурсантами, вразила мене особливо натхненним відношенням до твору. Я здивований був тією енергетикою, яка йшла зі сцени, і зрозумів, що якимось чином Богодар Которович, мабуть, з’явився десь поряд… В той момент я збагнув, що саме цим твором потрібно розпочати новий етап для Українського радіо і його Фонду, в який ще за радянських часів записується все краще з найкращих, і його новий формат - підтримку молодих українських талантів. Той факт, що Дар’я не потрапила в фінал, не є для мене засторогою, бо це достатньо формальне явище. Конкурс – це змагання, і не завжди молоді видатні таланти одразу посідають перші місця. Сподіваюсь, що вже за місяць ми отримаємо чудовий запис у виконанні Дар’ї Тарасової твору Олега Безбородька «Коммос», грецькою Кόμμος , - пам'яті Богодара Которовича.

Олег Безбородько, композитор, піаніст: «Думка написати твір пам'яті Богодара Антоновича виникла в розмові зі скрипалем Орестом Смовжем, коли ми отримали сумну звістку, що Богодар Которович пішов з життя… Я повернувся додому, і почав писати, твір пішов… Одразу прийшли латиницею перші букви, код його імені – B, G, D, (Богодар), який в звуках означає Сі-бемоль, Соль і Ре – мінорний тризвук. Ці ж звуки закладені в фіналі твору – але в зворотньому напрямку, дзеркальному відображенні.. В творі є декілька алюзій, в тому числі з музикою Паганіні.. Після того, як написав твір, шукав відповідну назву. Ті, що одразу спадали на думку - елегія, епітафія, томбо, присвята, - мені не подобались, тому що не відповідали в повній мірі змісту і емоційному наповненню. Коли дізнався, що існував такий жанр, як коммос, (ред.: грецькою – κόμμος - дослівно означає «биття себе в груди, оплакуючи померлих». Жанр давньогрецької трагедії - скорбна піснь, яка виконувалась разом хором та героями) - зрозумів, що це воно саме.

Першою виконавицею «Коммосу» стала Наталя Мамалига (Миронова): вона писала дисертацію про українську скрипкову музику, дізналася про цей твір, і презентувала його на науковій конференції у Польщі, в листопаді 2009 році. Другий виконавець, скрипаль Орест Смовж, виконував цей твір дуже багато і в Україні і за її межами - в Ізраїлі, Сингапурі, Малайзії, Америці. В 2015 році він отримав першу премію на конкурсі скрипалів ім. Вронського у Варшаві, на якому виконують виключно твори для скрипки соло, і на якому Которович багато разів був членом журі. Під час Гала-концерту цього конкурсу, на біс, він також виконував «Коммос». Саме у його виконанні цей твір почула Мирослава Которович. І коли постало питання - який український твір заграти на конкурсі скрипалів імені Богодара Которовича, - вона запропонувала обрати саме «Коммос». Я дуже вдячний за це.

Виконання твору сьогодні, у фіналі події – «Пасхальна асамблея», Воскресіння Христове, - дало мені неймовірне відчуття: його дух, Богодара Которовича, воскресав!.. І це було чудово. Богодар Которович був надзвичайно яскрава особистість. Я мав велике щастя з ним співпрацювати. Я акомпанував його учням, був на його уроках, грав з його оркестром як соліст. Це завжди було щось неймовірне! Він дійсно уособлював Життя, життєву енергію, надзвичайний дар Божий. І було просто дивно, що його не стало… навіть зараз я досить часто його бачу, його особистість…

Дар’я Тарасова заграла його, як дуже близький їй твір, яким вона проникнулася наскрізь - в неї була якась тендітність, і дуже особливий щем. Те, що саме її виконання піде до архівного Фонду Українського радіо – я думаю, це доля. Ланцюжок невипадкових подій за участі багатьох людей. Вибір Олександра Пірієва є також частиної цієї долі… Життя триває!»

Мирослав Скорик, композитор: «Прекрасні враження від переможців конкурсу, я всіх щиро вітаю! Мені приємно, що мій концерт виконаний володаркою Гран Прі, Яною Стадник. Вона передала всі нюанси, закладені в цьому концерті, я дуже вдячний їй та її викладачам!»

Яна Стадник, Гран-Прі Конкурсу: «Я з міста Чернівці, навчалася в Чернівецькому училищі мистецтв імені Сидора Воробкевича, і зараз вчуся на 5-му курсі Київської консерваторії. Концерт для скрипки з оркестром №2 Мирослава Скорика обирав мій викладач, Анатолій Іванович Баженов. У 1988 році він виконував прем’єру твору, і рекомендував мені його.

Найскладнішим в конкурсі для мене завжди є перший тур, бо він вважається кваліфікаційним. Це перевірка техніки, якості звуку, витривалості музиканта - ми граємо сольно, і як то кажуть, ні за ким не заховаєшся. Конкурс має дуже високий рівень, і складну програму. Шкода, що поки мало учасників, я думала все ж таки буде більше бажаючих позмагатись. Я запрошую на наступний рік всіх молодих скрипалів долучитися до справжніх скрипкових змагань!

Найщасливішим моментом для мене було те, що на конкурсі здійснилася моя мрія! От знаєте, ще з моїх 10-ти років я хотіла заграти з оркестром концерт Дмитра Шостаковича. Дуже класний оркестр, і я дякую всім організаторам, що надали нам таку чудову можливість, зокрема Богдані Півненко, Мирославі Которович, а також диригентові Володимиру Сіренко за високий професіоналізм і, звісно, моєму вчителеві Анатолію Івановичу Баженову - за першокласну підготовку до конкурсу і підтримку. Чи будуть в мене якісь спеціальні можливості, які дає нагорода Гран Прі конкурсу для подальшого розвитку? Я отримала прекрасну практику та досвід, оскільки програмний набір творів конкурсу Богодара Которовича є актуальним для багатьох міжнародних конкурсів світового рівня.»

Мирослава Которович, член журі конкурсу, скрипалька: «Дуже вдячна всім учасникам за таку людяну і щиру увагу до конкурсу імені Богодара Которовича. Мало хто взмозі підготувати і подужати таку складну програму – бо то справжнє випробування! До фіналу дійшли дуже якісні, професійні і міцні скрипалі. Але на першому турі теж були дуже гарні виступи, тому я абсолютно всіх вітаю і вдячна що ви взялися всі за цей ковалок роботи - і достойно його виконали!

Був ще один важливий для конкурсу момент - ми, концертні скрипалі, мріємо грати з гарним оркестром. Одна з причин, чому ми хотіли, аби наші конкурсанти грали саме з Національним симфонічним оркестром України, бо він – найкращий! Дякую Володимиру Федоровичу Сіренко за блискуче виконання!

Окремо я хотіла б подякувати «Пасхальній ансамблеї», Володимиру Рожку та Михайлу Кулиняку, бо коли творчі керівники вміють так чути ініціативу, і підтримати конкурс, це є велика радість! Велика вдячність Українському радіо, і представникам ЗМІ, які висвітлювали всі події конкурсу. Конкурс імені Богодара Которовича – це ментальне і мистецьке продовження життя мого батька, - найкраще, що триватиме з нами надалі.»
На фінал конкурсної хроніки повідомляємо всім вболівальникам і прихильникам подій гарну новину: рішенням Оргкомітету і членів поважного журі було: надати наступного, 2019-го року, Конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича статусу – Міжнародного!
Отже, зустрінемося за рік!
























Автор: Анна Архипова
Діячі мистецтв: Мирослава Которович, Олександр Пірієв, Мирослав Скорик
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Конкурс (фестиваль): Конкурс скрипалів ім. Богодара Которовича
Джерело: Прес-служба Всеукраїнського конкурсу скрипалів імені Богодара Которовича



Інші:

Вперше в Україні буде здійснено масштабний запис усіх камерних симфоній Євгена Станковича
Оркестр Львівської національної філармонії анонсує серію програм травмочутливого мистецтва
Згадуємо Богодара Которовича
Вчені довели, що Моцарт допомагає при епілепсії
Премʼєрою музичної вистави «Патріот» відкриє восени 44-й сезон Київська опера на Подолі
У Черкасах відбувся музичний вечір у літньому дворику
Міжнародний фестиваль «Дзеркало» розкриває програму: яку музику гратимуть цього літа у Львові
Театр Куліша закрив сезон у Херсоні
Липневі концерти у Музичному салоні Національної філармонії
В Полтавській обласній філармонії відбувся концерт класичної музики
У Вінниці відбувся концерт Заслуженого академічного симфонічного оркестру Українського Радіо
"Дударик" заспівав у Ватикані під час ювілейного паломництва УГКЦ
Сумська філармонія завершила потужний 87-й сезон
80 мистецьких шкіл Дніпропетровщини отримали музично-теоретичні книжки
Оперна співачка Мар'яна Мазур здобула перемогу на міжнародному конкурсі в Італії
Що підготувала Національна опера під завісу свого 157-го сезону?
"ДніпроОпера" завершила 51-й театральний сезон
У липні у Львівському органному залі відбудеться понад 50 подій
Азербайджан "банить" російську культуру: скасовано всі заходи
Львівський хор "Гомін": що в репертуарі музикантів, які підкорили користувачів соцмереж піснею "Цей сон"
Людмила Монастирська: «Для мене співати – як дихати»
Метрополітен-опера опублікувала уривок нової постанови про викрадення українських дітей
Липнева програма в Музично-меморіальному музеї Соломії Крушельницької
У Дніпропетровському історичному музеї ім. Яворницького відкрилась виставка народних і традиційних музичних інструментів
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №424/2025
Авторський проєкт Наталії Половинки у музичній виставі об'єднає давні духовні напіви України та шедеври європейської музики
Артисти Полтавської філармонії взяли участь в урочистостях з нагоди Дня Конституції України
Авторське право для композиторів: як побудувати цивілізований ринок?
У Житомирській обласній філармонії завершили 87-й концертний сезон
Завершення 51 сезону: В Дніпровському театрі опери та балету відбудеться Гала-концерт
У Харкові покажуть оперу, яка змінила українське мистецтво
У Хмельницькій обласній філармонії проведуть концерт класичної музики
Яскраве подружжя з українським корінням: Олена Зеленська зустрілася з відомими гостями з Нью-Йорку
Благодійний органний концерт до Дня Конституції проведуть у дубенському костелі
У "Схід Опера" готують сучасну інтерпретацію "Енеїди" Лисенка: коли прем'єра
85 років музичної величі: у Тернополі урочисто відзначили ювілей обласної філармонії
Аншлагове завершення сезону хору "Гомін"
Юна харків’янка перемогла на конкурсі піаністів у Франції
«Зерно джазу». Закриття ХХХ сезону «Віртуозів Львова»
У Львівському органному залі відбудеться світова премʼєра Симфонії №2 для солістів, хору, органа та симфонічного оркестру Івана Остаповича!
      © 2008-2025 Music-review Ukraine