Більше можливостей - більше реалізованих ідей! | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Більше можливостей - більше реалізованих ідей!
Безбородько Олег
Цепколенко Кармелла
Безбородько Олег
Більше можливостей - більше реалізованих ідей!
Так вважають учасники концерту електроакустичної музики
2 жовтня 2011, неділя
Поширити у Facebook

Кутартор проекту EM-VIZIA композиторка Алла ЗагайкевичПоціновувачі сучасного мистецтва, які вирішили провести вечір вихідного дня 2 жовтня напередодні «важкого дня понеділка» на концерті електроакустичної музики EM-VIZIA в концертному залі Національної академії мистецтв України, не пошкодували.

Ці люди прийшли сюди побачити й почути сміливі рішення та експерименти, свіжі враження, і вони їх отримали.

Буде зрозуміліше, якщо розповісти про EM-VIZIA докладніше. Це – міжнародний проект електроакустичної, експериментальної електронної музики та медіа-арту, який проходить у Києві з 2005 року в рамках великих міжнародних форумів сучасного мистецтва.

Програми його концертів охоплюють широкий жанровий спектр електронної музики – від концертних творів композиторів академічного спрямування, аудіовізуальних перформансів, сонорних інсталяцій до виступів музикантів-експериментаторів і відео-арту.

Організатори цьогорічного осіннього заходу стверджують, що він фокусує увагу на «людині, що грає» – виконавцеві, перформері. Тому й музиканти, які беруть участь в імпрезі, особливі, – ті, котрі здатні віднайти в інструменті невідомі барви й технічні можливості. Така музика вимагає від виконавців великої активності аж до вміння імпровізувати.

Грає Тарас КозакСеред них блискучі музиканти й композитори Сергій Вілка (флейта), Олег Безбородько (фортепіано), без яких, за твердженнями знавців, не уявити сучасної української нової музики, Андрій Сачева (скрипка), Тарас Козак (ударні) – музиканти, які окрім академічних творів грають джаз.

У концерті виступив новий колектив електроакустичної музики – дует «ELVIO DUO»: Андрій Сачева – скрипка та Анастасія Архангородська – композиція, електроніка, обробка звука в реальному часі. Дует уже брав участь у кількох концертах електроакустичної музики в Польщі та Україні.

В імпрезі, яка проходила в рамках міжнародного фестивалю «Київ Музик Фест-2011», прозвучали твори Юлії Гомельської, Анастасії Комлікової, Марини Фрідман, Святослава Крутикова, Анастасії Архангородської, Кармелли Цепколенко та куратора проекту Алли Загайкевич.

Вони написані переважно для музичних інструментів та електроніки. Використовувався й відеоряд. Він ілюстрував електронний запис в роботі Анастасії Комлікової «Заходи і Сходи» (2011 р.) й звучання флейти Сергія Вілки та електроніки в аудіовідеопроекті «Хроніки неіснуючих цивілізацій» (2011 р.) Святослава Крутикова.

Поспілкувавшись із Анастасією Комліковою, дізнаємося про її авторський задум: «Протиставляються заходи і сходи, світ природи, яка дарує спокій, і світ міста, де вирує активне життя. Використовуються суто електронні звуки, генеровані комп’ютером, які обробляються, фільтруються, накладаються один на одний у студії. За рахунок цього досягаються різні ефекти, наприклад, відлуння у залі».

Грає піаніст і композитор Олег БезбородькоТак, у назві «Заходи і Сходи» використана гра слів, пов’язаних із різними середовищами людського існування.

З одного боку, це природа зі щоденними заходами і сходами сонця, а з іншого – великий мегаполіс, у якому безперервно щось відбувається й людина для досягнення мети має здолати безліч реальних сходинок.

Дивовижно, але для створення візуального ряду до композиції Вероніка Строчан відібрала 300 кадрів, зроблених в різних куточках світу спеціально для цього проекту.

Саме цей твір припав до душі Дар’ї Петрушенко, випускниці Національної музичної академії України імені Петра Чайковського. Однією із виграшних його рис вона назвала лаконічність, тому що великі за обсягом музичні полотна її дещо втомлювали.

Цікава історія створення «Хронік неіснуючих цивілізацій» Святослава Крутикова. Ідея народилася із задуму філософа В’ячеслава Віфлянцева зробити слайд-фільм, присвячений пам’яті самобутнього художника та друга Сергія Звенигородського.

Композитор мав просто написати до нього музику, але, побачивши фото, зрозумів, що це може стати чимось ємнішим, ніж кінострічка. І розпочалася робота в технології мультивиробництва: композитор зробив аудіофайл, який міг би слугувати тлом для флейтової п’єси, автор відеоряду змонтував фільм, а потім компоненти об’єднали в одне ціле. Автор вважає, що «Хроніки…», як і інші його електроакустичні роботи, представляють жанр, котрий він для себе визначив як «неоконкретну музику», бо матеріалом є живі, реальні звуки.

Під звучання флейти й електроніки, яке віддалено нагадує чи то стукіт коліс поїзда, чи то гуркіт потужного виробництва, перед нами пропливають на екрані сторінки химерного життя химерних істот. Вони мають великі голови, маленькі ручки та подобу хвоста замість ніг. А в наступному кадрі це – кутасті хлопці, немов зібрані зі шматочків листового заліза. То була музична розповідь про високорозвинуті цивілізації, які освоїли високі технології.

І лише проникливий, тремтливий і ніжний голос флейти, який, неначе зелений росточок, насилу, але пробивається до сонця з-під землі, нагадує нам: ідеться про живі істоти, в яких є почуття, котрі переживають радощі й печалі.

Грає флейтист Сергій ВілкаКожен, звичайно, побачив своє, можливо, зовсім інше. Про враження від «дуету» з електронікою ми запитали у флейтиста Сергія Вілки.
Виявилося, що в даному випадку він не відчував незручностей, оскільки має вже шестирічний досвід гри сучасної музики. З електронікою – третій.

До відеоряду він ставиться теж непогано. Головне, щоб він не відволікав.

Водночас у Сергія Вілки є побажання-жарт композиторам поповнювати свої знання, аби через їхній брак не писати речі, які неможливо виконати, бо непрофесійно оформлена партитура виконавців просто дратує.

Куратор концерту Алла Загайкевич, яка навчалася й за кордоном, вважає, що академічна культура повинна поповнюватися новими жанрами. «Ми не зупинимо цивілізаційних змін і появи нових видів мистецтва. Як свого часу кіно, з’явився медіа-арт.

І людина, якщо вона митець, буде збагачувати свій арсенал новими засобами», – сказала Алла Загайкевич.

Композиторка, яка з кінця 1990-х років викладає у Національній музичній академії України імені Петра Чайковського, впевнена, що студенти повинні мати можливість слухати власну музику. Саме це стало посилом для започаткування проекту EM-VIZIA.

Концерт завершив твір Алли Загайкевич «Birds…bunnies…» («Пташки… зайчики…»). Одним із виконавців його була композиторка Марина Фрідман. Інструмент, на якому вона грала, зветься «ковбел» («коров’ячий дзвіночок»). Застосований він був незвичайно – по ньому ковзали… смичком від контрабаса. У результаті народжувалися нестандартні металічні звуки, дещо схожі на електронні, які гарно поєднувалися зі скрипкою і гармоніювали із електронним
супроводом.
Проект електроакустичної, експериментальної електронної музики та медіа-арту EM-VIZIA

Марина любить імпровізувати на різних інструментах і захоплено передає враження від процесу: «Ми не виконували музику по нотах! Так, у нас була партитура, яка змушувала вступати в якийсь момент, передавати певні характери та нюанси. Але те, що ми робили, не прописано точно нотами. Це імпровізація, немов гра. Працюючи в ансамблі, прислухаєшся до партнера та навіть намагаєшся допомогти. Такі перформанси зараз дуже популярні».

Гадаю, можна без перебільшення сказати, що концерт став іще одним кроком на шляху розвитку нової музики в Україні.

Матеріал надано редакцією журналу «Музика»


Автор: Світлана Соколова
Фото: Роман Ратушний
Виконавці: Олег Безбородько
Композитори:Кармелла Цепколенко, Олег Безбородько
Конкурс (фестиваль): Міжнародний музичний фестиваль "Київ Музик Фест"
Джерело: Журнал "Музика"



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110711_015.jpg