|
«Діалоги кармеліток» Пуленка: про віру, жертовність і відданість переконанням
18 січня, субота
Поширити у Facebook
У Києві з великим успіхом відбулися гастролі Львівської національної опери, які презентували найвідомішу оперу Франсіса Пуленка у рамках мистецької програми «Український прорив».
Нагадаємо: «Діалоги кармеліток» – одна з найзнаковіших, найважливіших і найяскравіших опер XX століття, заснована на реальній історії черниць, 16-ти мешканок кармелітського монастиря у Комп’єні буремних часів Великої французької буржуазної революції, які прийняли мученицьку смерть. Пуленк написав її у 1956 році для міланського театру La Scala за п’єсою Жоржа Бернаноса. Відтоді вона не сходить зі сцен європейських театрів.
Розповідь про страшну загибель монахинь 17 липня 1794 року перетворилася в Пуленка на щось більше, ніж просто музика та драматургія. Головна героїня – молода аристократка Бланш, яка, переживаючи складні події, що випала на її долю, перемагає власні страхи, сумніви й безпорадність, постає у цікавій режисерській візії Василя Вовкуна.
Неокласична музика Франсіса Пуленка, сповнена глибокого драматизму, була презентована під батутою диригента Івана Чередніченка.
Мінімалістична сценографія Миколи Молчана, сповнена містких символів головної християнської ідеї, костюми топової української дизайнерки Оксани Караванської та світлова партитура Олександра Мезенцева, що вражає, надали постановці виразних штрихів і деталей.
Емоційність партитури, її надзвичайна краса захоплює, слухачів… За сюжетом залишатися у Франції періоду великого терору – небезпечно. Хоча черниці розгублені, перелякані та беззахисні перед злом, вони обирають вірність церкві ціною життя…
Лібрето Франсіса Пуленка базоване на однойменному творі Жоржа Бернаноса й у згаданій виставі «прочинане» у режисерській концепції керманича Львівської опери Василя Вовкуна.
За словами постановників, «у сюжеті опери “Діалоги кармеліток” відображені події, повʼязані з періодом Великої французької революції та якобінським терором, що мають позачасовий вимір і свою циклічність. У цьому ми пересвідчуємося й сьогодні, у час російсько-української війни, що нині відбувається».
«Основною ідеєю “Діалогів кармеліток” я вважаю боротьбу особистості зі злом. Це насправді актуалізує виставу в сучасних реаліях. Людській душі складно пережити насильство й терор. Головна героїня Бланш де ля Форс дійсно зазнає надзвичайної трансформації в особистому протистоянні злу. Я впевнений, що потрібно мати неймовірну силу духу, аби побороти всеосяжний страх, яким сповнено партитуру, й стати до нього обличчям», – підкреслює диригент-постановник Іван Чередніченко.
«Я – митець»
– Ідея поставити «Діалоги кармеліток» належить Івану Чередніченку, музичному керівнику Львівської опери, – розповів Василь Вовкун, режисер, генеральний директор – художній керівник Львівського національного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької. – Знаєте, коли я познайомився з цим твором, то зрозумів, що ставити його не буду, тому що в ньому дуже мало дії…
Я мислив як фахівець: що робити? Твір статичний, неживий. Іванові сказав: готовий запросити будь-якого режисера навіть із-за кордону. Хай займається хтось інший…
Річ у тому, що коли я був у Фінляндії, то познайомився з тамтешньою сценічною версією цієї опери Пуленка. І те дійство мене теж не зачепило…
Затим сталися певні події. Маю на увазі повномасштабне вторгнення росії у 2022 році, коли окупанти понад три тижні утримували Ірпінь і це містечко на Київщині спочатку стало «сірою зоною», а потім на вулицях тривали запеклі бої. Саме у той страшний період загинули батьки Івана Чередніченка… Я зрозумів, чому Іван хоче, аби в нашому театрі поставили саме оперу «Діалоги кармеліток».
Я взяв лібрето і знову його перечитав. Десь о третій ночі почав писати режисерську інтерпретацію кожної картини й не міг зупинитися до 10-ї ранку. Поступово визначився якою повинна бути майбутня вистава. Хоча попередив Івана, що йому можуть не сподобатися мої «правки» лібрето й мені потрібно бачити його очі.
Розказав про своє бачення і відчуття опери: головне – у фіналі героїня не піде, як усі монахині на гильйотину, а застрелиться… Іван промовчав… До речі, у жодному європейському театрі, де ставляться «Діалоги кармеліток», режисери такого не робили.
Чому я відчув Бланш саме так?
Тому, що ця дівчина сама вирішує свою долю. Йде з сім’ї до кармелітського монастиря, не згоджується з тим, що відбувається на вулиці, коли вирує якобінський терор під час революції. Вона шукає світла в житті, але бачить фальш і в стінах монастиря… Тому доєднується до монахинь, які, співаючи молитви «во славі Божій пішли шляхом Жертовного Агнця», йдуть на ешафот. Бланш сама знаходить сили застрелитися й таким чином теж прийняти мученицьку смерть…
Так у нас вийшла абсолютно інша вистава. Коли у Львові на репетиції побував редактор журналу «Opera Magazine» (Англія), то був здивований, сказавши, що не всі критики згодяться з таким сценічним прочитанням, яке я запропонував. А я відповів, що як постановник так сприймаю цей твір Пуленка, бо маю певний режисерський досвід, роки, які прожив на світі, та розумію, що не буду комусь догоджати.
Я – митець: так відчуваю і роблю! Глядачі й критики можуть не сприймати моє бачення… Хоча після прем’єри (червень 2024 року) вже сплив час, а всі покази у нас проходять з аншлагами. Значить я мав рацію!
Вистава народилася швидко – за 10 днів: я розвів три склади виконавців, бо вже знав і ясно бачив якою вийде постановка. Всі працювали дуже натхненно.
Я називаю нашу роботу «кінооперою», бо солісти, хор реагують на кожну мізансцену, всі події й працюють не лише як вокалісти, а класні драматичні актори.
Вони знають що таке задача, дія, реакції, кульмінація, що є надзадачею, для чого вона…
До нас приїздило кілька груп театральних і музичних критиків. Після перегляду вистав вони казали, що не бачили такого органічного існування на сцені оперних акторів. І це – найкраща оцінка роботи нашої театральної команди. Я дуже хотів би, щоб вистави Львівської опери ми могли презентувати по містах і країнах, але зараз, під час війни, проводити гастролі – дорога штука.
Утім восени ми відзначатимемо 125-річчя театру й опера «Діалоги кармеліток» – один із подарунків для шанувальників високого мистецтва. Хоча до ювілею ще підготуємо цікаві прем’єри, зокрема, оперу «Мазепа», музику якої створює чудовий композитор Олександр Родін. На першопоказ запросимо глядачів 24 жовтня. А композиторка Вікторія Польова пише для нас твір на класичний сюжет «Лісової пісні». Тож попереду – багато цікавого.
Сьогодні опера набирає нових обертів. Я впевнений, що ми правильно рухаємося – і це творче щастя! Нинішні гастролі у Києві відбулися завдяки коштам, заробленим нашим театром.
Постановники: диригент-постановник – Іван Чередніченко; режисер-постановник – Василь Вовкун; хормейстер-постановник – Вадим Яценко; художник-постановник – Микола Молчан; художниця костюмів – Оксана Караванська (Київ); художник світла – Олександр Мезенцев; художник-гример – Юрій Кульчицький.
Дійові особи та виконавці: Бланш де ля Форс – Маріанна Цвєтінська; Маркіз де ля Форс – Юрій Шевчук; Шевальє де ля Форс – Максим Ворочек; Матінка Марія – Любов Качала; Мадам де Круассі, настоятелька – Анастасія Поліщук; Мадам Лідоан, нова настоятелька – Катерина Миколайко; Сестра Констанція – Анна Юрінцева; Матінка Жанна – Ірина Чікель; Сестра Матільда – Анастасія Кулініч; Капелан – Роман Трохимук; 1-й комісар – Віталій Роздайгора; 2-й комісар – Юрій Трицецький; Тьєррі/Тюремник – Микола Корнутяк; Месьє Жавліно, лікар – Дмитро Кокотко.
«Цікаве сценічне прочитання музики Пуленка»
– Я дуже радий за Львівську оперу, митці якої подарували нам прекрасний вечір і показали цікаве сценічне прочитання музики Пуленка, – підкреслив Євген Савчук, генеральний директор – художній керівник Національної заслуженої академічної капели України «ДУМКА». – Зараз цей театр демонструє творчу потужність, і це завдяки команді, яка активно працює у Львівській опері під орудою керманича – Василя Володимировича Вовкуна.
Хор співав прекрасно, чудові солісти, музиканти оркестру під орудою молодого талановитого диригента Івана Чередніченка. Я вважаю, що зараз Львівська опера – найкращий оперний театр в Україні. Радий за них і пишаюся, що особисто знаю цю творчу й патріотичну команду.
«Гастролі львів’ян у Києві – знакова мистецька подія»
– Ці гастролі у Києві, на сцені Національної опери України – знакова мистецька подія. Львів’яни представили твір Франсіса Пуленка «Діалоги кармеліток», який мало відомий навіть серед українських опероманів.
Львів’яни відкрили для нашої публіки цікавий, драматичний та актуальний твір і, найголовніше, що презентовано потужне його сценічне втілення творчою командою Василя Вовкуна, диригента Івана Чередніченка, сценографа Миколи Молчана, хормейстера Вадима Яценка, – вважає Анатолій Солов’яненко, режисер, художній керівник Національної опери України. – Вистава вражає глядачів. Вона вийшла талановитою і цікавою.
Це – сучасна постановка, і мені надзвичайно приємно й радісно, що київські глядачі дуже тепло сприйняли виставу львівських колег. Хоча публіка у нас вибаглива – багато чула й бачила. Нині презентований новий твір.
Р. S. Виставу «Діалоги кармеліток» висунуто на здобуття Шевченківської премії у номінації «Театральне мистецтво».
Автор: Тетяна Поліщук
Діячі мистецтв: Василь Вовкун, Тетяна Поліщук
Концертна організація: Львівський Національний академічний театр опери та балету ім.С. Крушельницької
Концертний зал: Глядачевий зал Національної Опери України
Джерело: Журнал "Музика"
|