Український тенор Валентин Дитюк у Ризі: «Яке там натхнення? Працювати треба!» | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Український тенор Валентин Дитюк у Ризі: «Яке там натхнення? Працювати треба!»
Український тенор Валентин Дитюк у Ризі: «Яке там натхнення? Працювати треба!»
11 лютого, вівторок
Поширити у Facebook

Знавцям оперного жанру ім'я молодого українського тенора Валентина Дитюка добре знайоме ще з мирних часів, коли він завоював головні призи на відомих міжнародних конкурсах вокалістів.

Хоча латвійці познайомилися з ним ще раніше. Цими днями Валентин гостює у Латвійській Національній опері, де 7 лютого виконав роль Альфреда Жермона у «Травіаті» Джузеппе Верді. Користуючись нагодою, LSM+ поставив кілька запитань артисту.

— Валентине, ви зараз у латвійській столиці вже давно?

— Приїхав за два з половиною дні до спектаклю увечері, а зранку вже була перша примірка костюмів та репетиція. Усе дуже приємно, бо взагалі для мене Латвійська опера в якомусь сенсі рідний момент, адже мій дебют на оперній сцені відбувся тут, у Ризі — це була партія Ленського в «Євгенії Онєгіні». Це було ще в ті часи, коли Андрій Жагарс був директором театру, у нього тоді була ідея зробити таку програму, на кшталт молодіжної оперної студії. І запросив мене з України та дав завдання вивчити цю роль. Я вивчив і він випустив мене на сцену.

Минули роки, але це незабутньо. Давно я тут не був, років сім тому востаннє тут співав, пам'ятаю, у постановці «Фауста» брав участь у 2016-му.

— Можете коротко розповісти, що трапилося найважливішого у вашій творчій долі за ці роки?

— Багато всього було, дайте подумати!.. З того часу з'явився досить великий досвід. Точної кількості не скажу, але, мабуть, приблизно у двадцяти нових постановках взяв участь. Працював у Києві, був нагороджений званням заслуженого артиста України. І після ризького «Фауста» я вже став більш-менш самостійним і постійно по 4-5 постановок на рік у Європі у мене з'явилося. Таким чином кар'єра, напевно, потихеньку зростає. І опера Берліна, і театр Filarmonicas у Вероні, Естонська Національна опера, Празька, Палац мистецтв у Валенсії, Діжонська опера, Ліонська опера та інші театри.

— Де ви зараз живете переважно?

— Я трошки перебуваю у підвішеному стані, як і багато моїх співвітчизників... Офіційні документи на перебування в Європі в мене бельгійські. Справа в тому, що мій оперний агент живе в Брюсселі, у нього приватний будинок, і офіційно я числюсь там. Бельгія пропонує для українців зручний варіант притулку-прихистку, не знаю, як сказати... Але головне, при цьому я можу їздити країнами Європи та маю право працювати там.

Хоча в різних країнах по-різному — у деяких дають усі умови для проживання та роботи, але при цьому не можна залишати країну. Але для мене кар'єра та спів дуже важливі, тож зупинятися в одному місці не хочу.

— Чи вдається виступати у рідній Україні?

— Так сталося, що востаннє це було 13 січня 2022 року. Це було концертне виконання опери Жака Оффенбаха «Казки Гофмана». А 14 січня я поїхав на гастролі, у мене була «Травіата» в Естонській Національній опері в Таллінні, а звідти я поїхав у Турин на заплановані тримісячні гастролі. І на все це наклалася війна, і з того часу я поки що не повертався.

Це все дуже складно з огляду на те, що ще й мої батьки опинилися на окупованих територіях, і вони залишилися без засобів для життя. Я мушу їм якось допомагати. На щастя, можемо спілкуватися, тому що зараз є вже півтора роки хоча б якийсь інтернет, а спочатку взагалі не було жодного зв'язку. У кращому разі вони могли раз чи два на тиждень надіслати SMS по мобільному телефону, що вони живі і здорові.

Ну ось так, важко, бо село їхнє знаходиться за двадцять кілометрів від лінії фронту. Коли ми спілкуємося по інтернету — я чую вибухи тощо. Дуже важко, тому що вони в мене обидва інваліди, проблеми зі здоров'ям і не можуть, звичайно, отримати повноцінне медичне обслуговування. Вони тримають там господарство і таким чином виживають, але я намагаюся якось надсилати їм гроші.

— Переживаючи все це, невідоме глядачеві, що дає вам сил для натхнення, для того, щоб співати?

— Ви знаєте, це дуже важливе для мене, і вважаю, що визначальне для артиста... Я розумію, що є поняття покликання, натхнення, але вони мені не подобаються. «Покликання» для мене — це щось ефемерне, космічне, те, чого немає насправді. Мені просто дуже подобається те, що я роблю, дуже це люблю.

Мені цікаво, я маю пристрасть до цього. Мені хочеться зробити якнайкраще, я постійно працюю над собою, намагаюся самовдосконалюватися. І справді, я не хотів би без цього жити, хоча не сказав би, що не зміг би.

Я трохи розділяю все це. Так, це моя улюблена робота, але все ж таки це робота. Зрештою, у мене є батьки, яким потрібна моя допомога. У мене є рідний брат, який повернувся в Україну і якому іноді теж потрібна допомога — він намагається працювати, але все ж таки... І крім того, я допомагаю українській армії і по можливості — тим знайомим, хто воює. Тому, яку там натхнення? Працювати треба! І працюю, і намагаюся зробити роботу добре, бо я люблю цю справу. Хоч би що трапилося, які б не були труднощі, обов'язок артиста — виступати. Незважаючи ні на що. Якщо ми вже обрали цю професію, то робимо так: коли у всіх вихідний, і люди йдуть у театри чи на концерти, то ми, артисти, працюємо. І це наша така місія і в цьому плані, можливо, покликання.

— Після Риги де ви виступатимете, в яких театрах?

— Будь ласка — після Риги 23 лютого я їду до Тель-Авіва, наприкінці березня там планується постановка «Богеми» Пуччіні, я співатиму там Рудольфа. А у травні я виступатиму в Дойче опері, це буде «Сицилійська вечеря» Джузеппе Верді.

— На вашому рахунку, окрім вищезгаданих, уже партії герцога в «Ріголетто», Неморіно в «Любовному напої», Водемона в «Іоланті», Густава III у «Балі-маскараді», Ісмаеля в «Набукко» та інші. Які ролі хотіли б заспівати?

— О, тут дуже багато всього, немає якоїсь конкретної ролі. Звичайно, є ролі і в «Турандоті», і в «Аїді». Ще багато найзнайоміших і найпопулярніших тенорових ролей! Не все мені доступно по драматичних ролях і тембру, фарбі голосу — припустимо, навряд чи колись заспіваю Отелло.

Але у мене є улюблена опера — я обожнюю «Казки Гофмана» Жака Оффенбаха. Це просто приголомшливо — і музика, і сюжет, і мораль. Але конкретних ролей не обираю. У мене якось у житті виходить — театри пропонують якісь ролі та постановки, виходячи з мого віку, голосових даних.

Спочатку тридцятирічним співакам слід бути акуратними, зі своїм міцним репертуаром, інакше можна зашкодити голосу. І досі за деякі вистави я не візьмуся — не тому, що я не впораюся технічно, просто ще треба зміцніти, щоб співати цей репертуар. І тут є деякі обмеження, які років через п'ять можна буде зняти. Все попереду. Далі життя покаже. Доля, Бог чи моя природа веде мене якоюсь доброю статечною дорогою.

— Безперечних успіхів вам!





Автор: Андрій Шаврей



Інші:

24 жовтня день народження Лесі Дичко
У Львові стартує XV Львівський міжнародний органний фестиваль: музика світла і натхнення
Контрабас, фортепіано та оркестр у новітньому синтезі українського звучання
Яскравий листопад у Національній опері України
Вечір аргентинського танго в Національній опереті України!
Другий сезон національного благодійного проєкту "ОДА СТІЙКОСТІ" відкриє концерт у Хмельницькому
Хор “Гомін” і TEATR.org.ua передали 25 автомобілів ЗСУ
У Хмельницькому відбудеться прем'єра культурно-благодійного проєкту "Ода стійкості"
У Києві презентували повну версію рок-опери "Міф про козака Василя Сліпака"
Мар’яна Мазур, солістка Львівської опери перемогла на Міжнародному конкурсі у Польщі
КНИЖКОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ «ФУНДАМЕНТ: ІСТОРІЇ ПРО КУЛЬТУРУ»
У Хмельницькому відкрилась масштабна виставка «Слава Героям! Хмельниччина»
Презентовано трейлер документального фільму «ЛІНІЯ ВОГНЮ»
Фінальний концерт Конкурсу композиторів “Bruno Maderna” 2025
Продовжується прийом творів на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2026 року
У Чернігові пройде перший Всеукраїнський музичний фестиваль «BRAMA CLASSIC»
Про що мовчать "Співаючі": Львівська опера відзначає 125-ліття виставкою Сергія Савченка
Музей Соломії Крушельницької запрошує на презентацію цифрової платформи
У Херсоні відкриють музей, присвячений роботі театру
У Полтаві пройде концерт польської музики
Вечір камерної музики
У Харкові протягом трьох днів для поранених захисників грав молодіжний оркестр
«Київська камерата» і вечір музики Астора П’яццолли
Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2026 році
83 учасники Конкурсу молодих вокалістів імені Василя Сліпака: реєстрацію завершено!
«Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
Запрошуємо вас на відкриття виставки графічних шедеврів
«Акорди української душі»
Відкриття виставки «Слава Героям! Хмельниччина»
У Кіровоградській обласній філармонії готуються до відкриття нового концертного сезону
Військові на сцені: новий досвід, нові знання, нові виклики
Фестиваль "Bandura Today" відбудеться у Житомирі 22 жовтня
На Рейтарській відкриється нова галерея «без назви»
Національний академічний духовий оркестр України запрошує на СВІТОВУ ПРЕМ’ЄРУ!
Свято польської культури - «Веселка Полісся»
Від ідеї до сцени: у столиці представлять результати Лабораторії мюзиклу
«Акт спостереження»
«Запорожець за Дунаєм» в Одеській опері: новий погляд
«Київські солісти» відмітять ювілей на сцені
Львівська національна опера відзначає 125-річчя Ювілейний рік: історія, мистецтво та сучасні сенси
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
100.jpg