Львів, осінні скрипки | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Львів, осінні скрипки
Криса Олег
Львів, осінні скрипки
У Львові відбувся Міжнародний конкурс скрипалів Олега Криси
23 листопада 2013, субота
Поширити у Facebook

Олег Криса. Фото з сайту:http://www.day.kiev.ua Таке музичне змагання пройшло вперше, зібравши вісімнадцять учасників віком від 16 до 28 років з України, Канади, Японії, Китаю, Росії, Австралії, Південної Кореї та США.

З них двоє стали володарями I премії (15 тис. євро), двоє — II премії (10 тис. євро).

Третє місце (7 тис. євро) і Гран-прі (20 тис. євро) не присуджувалися. 

Таких музичних змагань Україні вкрай бракує.

Попри постійні суперечки про те, чи мусять серйозні музиканти брати участь у всіляких "гонитвах за титулами", участь і перемоги у професійних конкурсах досі залишаються важливою складовою кар'єри солістів-віртуозів, особливо на початку їхнього творчого і, коли пощастить, концертного шляху. 

До того ж не варто забувати й про грошове вираження призових місць, що дозволяє конкурсантам отримувати не тільки винагороду за свою працю, а й можливість існувати до наступного конкурсу. 

Поява в Україні міжнародного конкурсу скрипалів, безумовно, подія. В українських виконавців з'явилася можливість розширити свій досвід. Міжнародний статус підтверджується складом журі, яке представлене самим Олегом Крисою (США, голова журі), Кшиштофом Яковичем (Польща, віце-голова журі), Володимиром Заранським (Україна, віце-голова), Валерієм Вороною (Росія), Сачіко Мізунo (Японія), Матісом Вайцнером (Франція), Анатолієм Баженовим (Україна) та Крістіаном Альтенбургером (Австрія). 

Крім важливості події для самих учасників, конкурс Криси на кілька днів став епіцентром культурного життя Львова. Прослуховування всіх трьох турів, які відбувалися у Великому залі Львівської музичної академії та обласної філармонії, були відкриті для публіки. І львівські меломани продемонстрували надзвичайно високий рівень зацікавленості тим, що відбувалося: переповнені зали уже з першого туру, бурхлива підтримка фаворитів публіки після конкурсних виступів, а в перервах — пристрасні обговорення конкурсантів, професійний аналіз їхніх сильних і слабких сторін, порівняння інтерпретацій, прогнози переможців. 

Гала-концерт переможців конкурсу, напевно, поставив новий рекорд за кількістю слухачів Львівської філармонії. Меломани висловили захоплення Олегом Крисою — видатним музикантом, скрипалем-віртуозом, учнем великого Давида Ойстраха, володарем багатьох нагород, серед яких — I премія Конкурсу скрипалів імені Паганіні (Генуя, 1963) та II премія Монреальського міжнародного конкурсу виконавців, розділена з Гідоном Кремером (1966). 31 жовтня на благодійному концерті у філармонії Олег Криса продемонстрував досконале володіння універсальною виконавською мовою, якою йому вдається спілкуватися з композиторами різних епох та стилів. У відповідь зал не втомлювався вибухати оваціями, вітаючи свого кумира. 

Важливою складовою конкурсу стала пропаганда спадщини актуальних українських композиторів і грамотний загалом акцент на скрипкову музику ХХ ст., широко представлену в обов'язковій програмі. 

Так, у першому турі як сольний концертний твір конкурсантам пропонувалося виконати "Присвяту Паганіні" Альфреда Шнітке, Partita, Op. 12 Вітаутаса Баркаускаса або "Музиканта" Івана Карабиця. Більшість молодих скрипалів у кулуарах зізнавалися, що завдяки конкурсу вони вперше долучилися до цієї музики. З "родзинок" другого туру — Соната G dur Моріса Равеля і Соната Op.19 Бориса Лятошинського. Обов'язковим же для виконання у фіналі став Концерт для скрипки з оркестром № 2 Мирослава Скорика, що відкриває перед конкурсантами широкі можливості для демонстрації як технічних, так і емоційних ресурсів. 

Але, як і в будь-якому конкурсі, основна інтрига — імена переможців. На Першому міжнародному конкурсі скрипалів у Львові ними стали канадська виконавиця Да Сол Джонг і австралієць українського походження Маркіян Мельниченко, які розділили першу премію. 

Обоє — учні Олега Криси в Істменівській школі музики в Рочестері. Що саме собою вносить у загальний результат конкурсу певну напругу. Крім того, нагородження головним призом саме цих виконавців є, швидше, авансом на рахунок їхнього подальшого професійного розвитку. Попри високий рівень технічної підготовки, гра скрипалів поки що не вражає глибиною авторської інтерпретації та оригінальністю створюваних виконавських концепцій. 

Досягнення юних виконавців тільки підтверджуються їхнім небагатим конкурсним досвідом. У портфоліо Да Сол Джонг значиться III премія конкурсу ім. Лисенка (2012), Маркіян Мельниченко посів II місце в Істменівському музичному конкурсі (2011). 

Цікаво, що під час конкурсу переможці грали на інструментах, наданих їм у користування Істменівською школою: Да Сол Джонг — на скрипці Страдіварі, а Мельниченко — на скрипці Гварнері. Для порівняння: росіянин Лев Солодовніков (випускник Московської консерваторії, клас Едуарда Грача), володар II премії конкурсу Криси, виступав із німецьким мануфактурним інструментом "під Страдіварі". Інструмент свого часу потрапив до скрипаля абсолютно випадково і навіть не зазнав істотної реставрації, але при цьому виконавець добивався навдивовижу насиченого, "породистого" звуку. 

Великою майстерністю вирізнялася і гра Солодовнікова: технічно точна, осмислена, зріла, що безпомильно вказує на музиканта великої харизми та високого інтелектуального потенціалу. Не випадково за плечима виконавця — призові місця і премії численних російських та зарубіжних конкурсів, зокрема IV премія знаменитого конкурсу скрипалів ім. Венявського (Познань, 2006) і I премія конкурсу скрипалів ім. Вацлава Хумла (Загреб, 2009). Скрипалька з Північної Кореї І-Йон Гонг (Моцартівський університет, клас П'єра Амоаля), що розділила з Солодовніковим II премію, — теж не новачок у конкурсній справі. Гран-прі конкурсу Леопольда Белла в Парижі, III премія конкурсу Сарасате в Памплоні, III премія скрипкового конкурсу Нільсена в Оденсе та інші напевно доповнюватимуться новими нагородами, зважаючи на першокласну техніку і чудову музичну гнучкість молодої скрипальки.

Другий конкурс скрипалів Олега Криси організатори планують провести через три роки.


Автор: Ганна Ставиченко
Діячі мистецтв: Олег Криса
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської обласної філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс скрипалів Олега Криси
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
913.jpg