Шлях у безсмертя | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Шлях у безсмертя
Національний ансамбль солістів
Матюхін Валерій Олександрович
Черкашина-Губаренко Марина
Рожок Володимир Іванович
Шлях у безсмертя
Цей рік мине під знаком п’яти ювілеїв: Семена Гулака-Артемовського, Стефана Турчака, Ріхарда Вагнера, Джузеппе Верді та Сергія Рахманінова
19 лютого 2013, вівторок
Поширити у Facebook

Володимир Рожок. Фото Миколи Тимченка / «День»У Національній музичній академії України ім. П.Чайковського з успіхом відбулася міжнародна науково-практична конференція «Оперні реформи минулого і сучасності».

Конференцію присвячено визначним ювілейним датам 2013 року.

Розмова музикознавці зосередили навколо таких унікальних постатей в історії оперного мистецтва як Ріхард Вагнер і Джузеппе Верді.

Двісті років з дня їх народження широко відзначається у всьому світі новими постановками, концертними програмами, публікацією монографічних досліджень і наукових розвідок, телевізійними передачами, та багатьма різноманітними акціями.

Конференція у Києві розпочалася концертом відомого колективу, який очолює Валерій Матюхін, Національного ансамблю солістів «Київська камерата». Поряд із двома творами Ріхарда Вагнера — вокальним циклом на вірші Матільди Везендонк, нову оркестрову редакцію якого зробив наш видатний композитор Євген Станкович, та «Зігфрид-ідилією» — прозвучали твори молодих українських композиторів Олексія Войтенка, Віталія Вишинського, Максима Шалигіна та Олексія Ретинського. Всі четверо є активними членами Київського Вагнерівського товариства і вагнерівськими стипендіатами, яким випала честь відвідати всесвітньо відомий оперний фестиваль у центрі пропаганди творчості великого оперного реформатора — у місті Байройті.

Серед ювілярів року, яким було присвячено конференцію, — імена Сергія Рахманінова, а також двох українських митців різних поколінь, діяльність яких на ниві оперного мистецтва стала дійсно реформаторською. Це Семен Гулак-Артемовський, який народився в один рік з Р.Вагнером і Дж. Верді. Відомий співак російських імператорських театрів, він став автором першої української опери «Запорожець за Дунаєм», яка побачила світло рампи на сцені Петербурзького Маріїнського театру і з того часу переможною ходою пройшла по сценам всіх українських театрів — не тільки оперних, але і музично-драматичних, і навіть лялькових.

У програму конференції увійшла вистава оперної студії Національної музичної академії за твором С. Гулака-Артемовського у постановці корифея українського оперного мистецтва, видатного співака і режисера Дмитра Гнатюка. У вступному слові до вистави Дмитро Михайлович розповів, що «Запорожець за Дунаєм» супроводжує його протягом всього творчого шляху, починаючи із найперших кроків як майбутнього співака, через численні виступи у партії Султана на столичній сцені і до здійснених ним різних режисерських втілень опери.

Наймолодший із п’ятірки відзначених під час конференції ювілярів року — унікальний музикант, «сонячний маестро», як влучно охрестили українського диригента прихильники його непересічного таланту, Стефан Турчак. Чверть віку він не дожив до свого 75-річчя, яке відзначається у цьому місяці. До цієї пам’ятної дати видавництво «Либідь» випустило монографію ректора НМАУ Володимира Рожка, присвячену видатному диригенту. Це видання можна вважати зразковим з усіх точок зору. У ньому всебічно представлено й у тексті, й у численних фотографіях постать Стефана Турчака на різних етапах його стрімкого злету до вершин музичного Олімпу.

Найвищих похвал заслуговує зроблене з надзвичайним смаком художнє оформлення Павла Машкова, яке вводить нас у театральну атмосферу і у простір концертного залу. Піднесену поетичну характеристику незабутнього маестро надає у стислій передмові Борис Олійник. Важливим доповненням до попередніх праць Володимира Рожка, присвячених творчій біографії Стефана Турчака, став останній розділ книжки, що має назву «Шлях у безсмертя». Тут йдеться про заснований за ініціативою Володимира Рожка конкурс диригентів, який носить ім’я Стефана Турчака. Завдяки конкурсу, який спочатку був всеукраїнським, а потім одержав статус міжнародного, у музичне життя вже увійшло нове талановите покоління молодих спадкоємців українського диригента, які гідно продовжують його справу.

Усі, кому випало щастя бувати на концертах і виставах, якими керував Стефан Турчак, запам’ятали ці враження і неповторні переживання на все життя. Стефан Турчак був палким українським патріотом і дійсним будівничим української музичної культури, виховував талановитих співаків, формував художній образ музичних колективів, ставав співавтором композиторів, твори яких з’являлися на театральному коні і на симфонічній естраді у його першопрочитаннях. Доленосну роль зіграла зустріч із митцем і у біографії Володимира Рожка.

Десять років спілкування, п’ять із яких вилилися у спільну працю на ниві українського оперного мистецтва, дали змогу майбутньому біографу і досліднику стати свідком-спостерігачем усіх етапів складного процесу створення оперної вистави — чуда перетворення результатів кропіткої попередньої роботи у нову якість, коли зусилля всіх зливалися у єдиному пориві, а музика ніби народжувалася заново, викликана до життя енергією, волею, вогняним темпераментом підкорювача її стихії — натхненного маестро Турчака.

Писати про великих диригентів — справа зовсім нелегка. З усіх творчих професій диригент є чи не найбільш втаємниченою. Музику пише композитор, результати його праці зафіксовано у нотному тексті. Кожен музикант-виконавець грає на своєму інструменті і демонструє майстерність, яку безпосередньо оцінюють слухачі. А інструментом, на якому грає диригент, є цілий колектив музикантів, який він має об’єднати і повести за собою.

Володимир Рожок зміг так живо і всебічно відтворити у тексті монографії неповторну постать Стефана Турчака, бо рано зрозумів його масштаб і значення, захопився його талантом як музикант-практик і диригент — хормейстер за фахом, він зміг проникнути у потаємні куточки творчої лабораторії митця, а як науковець простежив його творчий шлях як важливу складову загального процесу розвитку українського театрального і музичного мистецтва.

На презентації нової книжки були присутні дружина Стефана Турчака, видатна співачка Гізела Ципола, його дочка Оксана і онука Олена, а також поети Борис Олійник і Павло Мовчан, академік Микола Жулинський, відомий хормейстер, герой України Анатолій Авдієвський, генеральний директор видавництва «Либідь» Олена Бойко. У всіх виступах наскрізним мотивом проходила впевненість, що такі велетні нашої культури, яким був Стефан Турчак, відходячи у вічність, залишаються з нами у нових своїх іпостасях. А високу місію людини, яка так віддано плекає і береже пам’ять про незабутнього маестро, гідно виконує народний артист України, доктор мистецтвознавства, професор Володимир Іванович Рожок.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Колективи: Національний ансамбль солістів "Київська камерата"
Диригенти: Валерій Матюхін
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Діячі мистецтв: Володимир Рожок
Навчальний заклад: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
120126_632.jpg