Верді forever! | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Верді forever!
Черкашина-Губаренко Марина
Верді forever!
Про Мюнхенські оперні контрасти
31 липня 2013, середа
Поширити у Facebook

СЮЖЕТ ВИСТАВИ "ТРУБАДУР" ПЕРЕНАСИЧЕНИЙ РОМАНТИЧНИМИ ЖАХАМИ Й ВІДЗНАЧЕНИЙ ЕКЗОТИЧНИМИ МОМЕНТАМИ... ГОЛОВНІ ПАРТІЇ ВИКОНАЛИ ЙОНАС КАУФМАН ТА АНЯ ХАРТЕРОС / ФОТО НАДАНЕ ПРЕС-СЛУЖБОЮ ФЕСТИВАЛЮНинішній рік ознаменувався двома великими оперними ювілеями, 200-літтям від дня народження Джузепе Верді й Ріхарда Вагнера.

Без творів Верді сьогодні не обходиться репертуар жодного з оперних театрів світу.

Це стосується навіть Мюнхена, міста, історія якого якраз тісно пов’язана з Вагнером...

Дві прем’єри нинішнього сезону, які увійшли до програми Мюнхенського літнього фестивалю, були підібрані за принципом контрасту.

«Трубадур» — одне з найпопулярніших творів композитора, з одного боку, і опера «Сімон Бокканегра» — яка рідко йде на сценах і провалилася при першій постановці, — з іншого.

У ВУГІЛЬНИХ ЧОРНИХ ТОНАХ

Мелодії «Трубадура» у всіх на слуху. Опера містить ефектні партії для героїчного тенора, драматичного сопрано, густого за тембром меццо-сопрано, баритона. Сюжет перенасичений романтичними жахами і відзначений екзотичними моментами: крадіжка дитини, спалена на вогнищі стара циганка, помста дочки за загибель матері, що обернулася трагедією для неї самої і для її прийомного сина, який насправді виявився дитиною графа, яка давно зникла.

До стрижневого сюжетного мотиву суперництва в коханні двох братів, які не підозрювали про свою спорідненість, режисер мюнхенської постановки Олів’є Пі додав відсутній в лібретто сюжетний хід. Головну героїню Леонору він чомусь вирішив зробити сліпою. Якщо врахувати, що велика частина дії опери й без того відбувається вночі і в темноті, це стає ще одним приводом витримати всю постановку у вугільних чорних тонах і збудувати в центрі сцени багатоярусний верстат-лабіринт (сценографія і костюми П’єра-Андре Вайца).

При обертанні кола багатофункціональна споруда перетворюється то на темний високий фасад будинку з нішами й широким відкритим балконом, що нагадує театральний майданчик, то на частину лісової галявини з кількома кладовищенськими хрестами, то на вагонне депо. Замість циганів, котрі передбачалися за сюжетом, довкола паровоза з димлячою трубою тут зібрався натовп людей в буденному одязі, на видному місці купою складені їхні дорожні валізи. Вся конструкція забезпечена колесами різного розміру, що обертаються.

Коліщатка, геометричні фігури в різних комбінаціях складають вигадливу аплікацію на ігровій завісі з темної прозорої плівки. Все разом нагадує гігантський годинниковий механізм і асоціюється з пастками, переплетенням подій і доль, якими в творі керує залізний закон долі. У створюваному на сцені небезпечному темному просторі блукають примари, відбуваються несподівані зіткнення. Фантоми беруть участь у дії разом з реальними людьми. Це жіночий і чоловічий манекени, ляльки двох фатальним чином сплутаних немовлят, ті самі великоголові немовлята, які постають на мить у вигляді гіперболізованих живих фігур.

Спалена на вогнищі чаклунка представлена в образі голої старої жінки з довгим сивим волоссям. Як невідступне видіння вона переслідує Азучену — Олену Маністіну (ця російська співачка вже отримала міжнародне визнання і, зокрема, заспівала Азучену в Торонто і в Метрополітен-опера). Ще зовсім не стара, Азучена постійно прикладається до пляшки, яка ще сильніше розпалює її збуджену уяву.

Щоб підсилити зв’язок опери з романтичною драмою провидіння і з чорним романом жахів, постановники вводять ще низку символічних деталей. Так, двобій воїнів з вовчою і бичачою головами слугує символом ворожнечі протиборчих таборів і суперництва їхніх вождів на любовних теренах. Щоб акцентувати сюжетний мотив рокової помилки Азучени, що кинула у вогонь власного сина, в одній з інтермедійних сцен зображується картина пологів.

У виставі немає нічого світлого. Переважають емоції лихоманкового збудження, занепокоєння (диригент Паоло Каріньяні). Постійною стає тема галюцинацій наяву. У виконанні російського співака Олексія Маркова Граф ді Луна показаний як жорстокий і нещадний володар, любовне почуття якого пов’язане з жагою володіння. Символ хреста, що горить, під час знаменитого музичного номера — Стретти Манріко — покликаний підкреслити, що і він, кидаючи кохану, яку ледве відвоював у суперника, встає слідом за своєю названою матір’ю на шлях помсти.

При такій постановочній концепції нелегко було двом головним виконавцям Йонасу Кауфману та Ані Хартерос, які свого часу склали ідеальний дует в мюнхенській постановці «Лоенгріна». Кауфману вдалося викликати симпатію до свого героя завдяки властивій йому харизмі й бездоганній вокальній манері. Настільки ж бездоганний вокал продемонструвала й Аня Хартерос. Перемога жертовного кохання Леонори забезпечила відчуття катарсису, яке виникло в розгорнутій фінальній сцені. Можливо, в похмурій, позбавленій повітря й простору атмосфері всієї вистави притаманний співу цих двох видатних майстрів німецької вокальної школи наліт певної відстороненості й академізму виконував врівноважуючу роль і тому був виправданий.

ЕЛЕМЕНТ ПРОВОКАЦІЙНОСТІ

Одну з найменш популярних опер Верді «Сімон Бокканегра» поставив російський режисер Дмитро Черняков, який стає все більш затребуваним у Європі. Як і у всіх його постановках, в ній містився елемент провокаційності, сенс якої ставав зрозумілий далеко не відразу. Опера і вистава починаються прологом, події в якому відбуваються за двадцять п’ять років до початку основної дії. Зрозуміти деякі сюжетні ходи було б нелегко без роз’яснювального тексту, який висвічується на прозорій ігровій завісі. Сама ця завіса має свій секрет.

Спочатку перед нами відкривається барвистий куточок старого італійського міста з характерною тіснотою вулиць, що сходяться, і зі скляною вітриною невеликого кафе. Крізь неї видно стійку бару й відвідувачів, що скупчилися довкола неї. Костюми учасників, а також автомобіль, що зупинився перед входом з увімкненими фарами, вказують на час дії — початок останньої чверті минулого століття. Пізно увечері в цьому тісному просторі відбуваються події, які дають хід двом сюжетним лініям, що переплітаються, політичній і особистій.

Колишній корсар і людина з народу Сімон Бокканегра (Желько Лучич) обирається дожем Генуї в найдраматичніший момент свого життя. Він зустрічається у ворожій сутичці з головним своїм суперником — знатним патрицем Фієско (з цією басовою партією чудово впорався наш співвітчизник Віталій Ковальов), до того ж батьком його улюбленої дружини Марії. Їхню ворожнечу не примирює навіть трагічна новина про смерть Марії — найдорожчої для них обох істоти. Фієско дізнається від Сімона ще й про те, що зникла їхня з Марією маленька дочка, яку Сімон ховав від гніву вороже налаштованої родини матері.

Фінальний момент прологу застигає у вигляді барвистого стоп-кадру, проекція якого на ігровій завісі на наших очах зменшується в розмірах до маленької картини, що висить на білій стіні майже порожнього приміщення, де відбуватиметься знайомство з новими персонажами й розгортатиметься новий сюжет. Режисер, що одночасно виступив у ролі сценографа, різко протиставляє два просторово-колірних і смислових рішення.

Світові кольоровому, з упізнаваними прикметами місця й часу, який на мить повертатиметься в коротких напливах-спогадах, протиставляє стерильно безбарвний світ нейтральних сучасних інтер’єрів —порожній простір без обжитих знайомих предметів. З таким середовищем неможливо встановити будь-які особисті стосунки. Тут все стає примарним і хистким. Герої вдягаються в стереотипний одяг, перетворюючись на подобу манекенів з вітрин магазинів. Не мають міцності людські стосунки, що існують тут. Більшість персонажів або видають себе не за тих, ким є насправді, або сумніваються у своєму походженні і мріють знайти справжнє ім’я. Така прийомна дочка знатних патриціїв Амелія Грімальді (Крассиміра Стоянова).

Знаючи з розповідей історію зниклої дитини дожа, який все ще перебуває при владі, вона заздалегідь уявляє себе цим дитям. Але навіть зустріч з Амелією, в якій Бокканегро за непрямими прикметами впізнає зниклу дочку Марію, не може заповнити порожнечу, яка оселилася в його душі. Він лише дарує їй батьківську увагу й допомагає з’єднатися з коханим Габріеле Адорно (тенор зі світовим ім’ям Раймон Варгас у перших сценах дещо комічно виглядав в костюмі мотоцикліста-рокера).

Головний сенс досить похмурого сюжету відкривається у вражаючому фіналі — кульмінаційному моменті всієї вистави. Отруєний своїм колишнім соратником Паоло Альбіані (Левент Мольнар), Бокканегро повільно, знаходячись неначе в стані напів-марення, іде з життя. Дія відбувається в тому ж приміщенні стереотипного офісу з білими стінами й рядами чорних стільців все ще не зміщеного зі своєї посади дожа, який вже втратив популярність.

Свідками цієї вражаючої, психологічно ретельно розробленої сцени стають глибоко схвильовані, сповнені відчаю Амелія і Габріеле. Ту саму картину споглядає Фієско, який непорушно застиг збоку біля дверей. В позі й у всій його згорбленій, зніченій фігурі, відчувається повне спустошення старого аристократа, який пережив життєвий крах. Життя було витрачене на ненависть і мішуру безплідних політичних пристрастей. Водночас його колишній ворог, вмираючи, немовби здобуває крила. Вони понесуть його туди, де давно чекає кохана Марія. З її ім’ям на вустах він іде зі сцени, наче розчиняючись у вічності. Так змикаються драматичний початок і просвітлений фінал історії, смерть і кохання, віхи й стрижень всього людського існування.

Образ Сімона Бокканегри й пережита ним драма були особливо близькі композиторові. Адже на самому початку життєвого шляху Верді втратив кохану дружину й поховав двох своїх дітей. Більше йому не довелося пізнати радості батьківства, але нерозтрачені батьківські почуття він присвятив своїй прийомній дочці.


Автор: Марина Черкашина-Губаренко
Музикознавці: Марина Черкашина-Губаренко
Джерело: Газета "День"



Інші:

Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
46.jpg