Анонс |
|
|
|
|
|
м. Львів
15 листопада 2023, середа, 07:00
Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської філармонії
“Лунки моря кольорів”
у Львівській філармонії виступить дует піаністів з Литви
Програма поєднає два епохальні симфонічні твори початку ХХ століття, адаптовані для одного фортепіано в чотири руки. Традиція гри симфонічних творів на фортепіано не є новою: з середини ХІХ століття велика частина симфонічної музики одразу ж адаптувалася для такого виконання. Таким чином, за відсутності методів відтворення симфонічного звуку, вона ставала доступною для любителів музики в різних європейських країнах і навіть за її межами. Тому симфонії Й. Брамса та Р. Шумана, опери Дж. Верді та Дж. Пуччіні були відомі любителям музики здебільшого як твори на фортепіано, зазвичай виконувані в чотири руки, щоб надати творам якнайбільше симфонічної насиченості та барвистості.
До Першої світової війни багато найвідоміших композиторів готували власні переробки своїх симфонічних творів для фортепіано в чотири руки. А підготовлені таким чином версії творів звучали як у публічних залах, так і в залах королівських палаців.
Як відзначив піаніст Рокас ЗУБОВАС, “Через понад сто років після створення, у 2022 році, два монументальні твори початку ХХ століття вперше в Україні прозвучать наживо в одній концертній програмі, розкривши таким чином спорідненість і відмінність у творчих прагненнях та ідеях двох геніїв початку двадцятого століття – імпресіоніста і символіста, – а також надаючи слухачам можливість зануритися у два твори, які ознаменували початок двадцятого століття дуже різними, але однаково вражаючими задумами”.
Литовець Мікалоюс Константінас Чюрльоніс і француз Клод Дебюссі почали створювати мариністичні опуси в тому ж 1903 році. Немає історичних доказів того, щоб хтось із композиторів щось знав про іншого або колись чув музику один одного, але обидва мали особливу чутливість до світу природи та образотворчого мистецтва того часу, тому розширювали можливості музики, додаючи нових барв і тембрових можливостей до звукового всесвіту. Дуже різною була доля творів, які розпочато в одному і тому ж році.
Дебюссі завершив свій цикл «Три ескізи для симфонічного оркестру» «La Mer» (Море) у 1905 році. Того ж року твір було представлено паризькій публіці. Прем’єра на той час не вдалася: позачасовий світ звуків і фарб твору піддався жорсткій критиці, «La Mer» було названо «антисимфонією». Щоб зробити свою новаторську експериментальну музику доступною якнайширшому колу меломанів, у тому ж 1905 році композитор підготував і видав переробку твору для одного фортепіано в чотири руки.
Через два роки в Парижі знову відбулася друга прем’єра дещо підкоригованого «La Mer». Цього разу оркестром диригував сам композитор, і твір отримав загальне визнання. Через кілька років великий Артуро Тосканіні додав до концертного репертуару «La Mer», що допомогло твору ще до Першої світової війни отримати всесвітнє визнання та славу.
ВИКОНАВЦІ:
Соната Девейкіте-Зубовене та Рокас Зубовас, фортепіанний дует (Литва)
ПРОГРАМА:
Валентин Сильвестров (1937*)
Молитва за Україну „Prayer for the Ukraine“ (2014)
Аранжування для фортепіано в чотири руки Сонати і Рокаса Зубовасів
Клод Дебюссі (1862–1918)
Три ескізи для симфонічного оркестру „La Mer“
1. „De laube à midi sur la mer“ / «Море від світанку до полудня»
2. „Jeux de vagues“ / «Гра хвиль»
3. „Dialogue du vent et de la mer“ / «Діалог вітру і моря»
Композиторська транскрипція для фортепіано в чотири руки
Мікалоюс Константінас Чюрльоніс (1875–1911)
Симфонічна поема «Море»
Транскрипція Ядвіги Чюрльоніте для фортепіано в чотири руки, підготовленадо концертного виконання Сонатою i Рокасом Зубовасами
Композитори:Валентин Сильвестров
Концертні організації: Львівська національна філармонія
Джерело: Львівська національна філармонія
|