Проводжаючи 2020: "Прощальна симфонія" Гайдна у Національній Філармонії | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Проводжаючи 2020:
Пономарчук Наталія
Проводжаючи 2020: "Прощальна симфонія" Гайдна у Національній Філармонії
31 грудня 2020, четвер
Поширити у Facebook

29 грудня у колонному залі імені Миколи Лисенка прозвучав легендарний твір видатного композитора XVIII століття, одного з найяскравіших представників віденської класичної школи (Франца) Йозефа Гайдна (1732-1809). В історію класичної музики він увійшов перш за все, як автор симфоній (у його творчому доробку їх майже 150). Саме у період його творчості цей жанр набуває неабиякої популярності, за що музикознавці навіть називають композитора "батьком симфонії". Багато хто з великих творців симфоній наступних поколінь, зокрема: В. А. Моцарт, Л. ван Бетховен, Ф. Шуберт та Ф. Мендельсон працюючи над своїми творами, вивчатимуть як приклад симфонії Гайдна.

29 грудня у колонному залі імені Миколи Лисенка прозвучав легендарний твір видатного композитора XVIII століття, одного з найяскравіших представників віденської класичної школи (Франца) Йозефа Гайдна (1732-1809). В історію класичної музики він увійшов перш за все, як автор симфоній (у його творчому доробку їх майже 150). Саме у період його творчості цей жанр набуває неабиякої популярності, за що музикознавці навіть називають композитора "батьком симфонії". Багато хто з великих творців симфоній наступних поколінь, зокрема: В. А. Моцарт, Л. ван Бетховен, Ф. Шуберт та Ф. Мендельсон працюючи над своїми творами, вивчатимуть як приклад симфонії Гайдна.

Особливе місце у творчій спадщині композитора займає саме 45 симфонія або Прощальна, яка була написана у 1772 році. На той момент, Гайдн керував придворною капелою музикантів князя Ніколи Естерхазі. У якійсь момент, князь вирішує значно скоротити склад оркестру, вирішуючи що утримувати цілий оркестр йому занадто дорого коштує. Композитор не розгубився і урочисто пообіцяв князю виконати для нього свій новий твір, який музиканти вже ретельно вивчають. Під час виконання заключної частини твору, музиканти один за одним гасили свічки та залишали сцену, а у кінці залишалося лише соло скрипки.

Концерт настільки справив велике враження на князя, що він не звільнив жодного з музикантів, а сама симфонія вже майже 240 років продовжує виконуватися на сценах багатьох концертних залів світу.

Лейпцизька газета у рецензії про концерт 1799 року написала: "Коли оркестранти почали гасити свічки і тихо розходитися, у кожного глядача защеміло серце. Коли ж, нарешті, завмерли слабкі звуки останньої скрипки, слухачі почали розходитися принишклі й розчулені. Ніколи лейпцизька сцена, а може і жодна сцена світу не знала нічого подібного..."

Мали змогу її почути і київські меломани, завітавши 29 грудня до Національної Філармонії України.

Слід зазначити, що кияни також люблять цей неперевершений твір Франца (Йозефа) Гайдна, бо в залі був справжній аншлаг (враховуючи карантинне розташування місць).

У першому відділенні концерту прозвучали 2 концерти для віолончелі з оркестром у майстерному виконанні молодого віолончеліста Олексія Шадріна, який продемонстрував чудове володіння музичним інструментом та артистизм. Прекрасно звучав і Камерний оркестр Філармонії під керівництвом Наталії Пономарчук, проте в першому відділенні все ж відчувалося наскільки талановита музика відрізняється від геніальної: обидва концерти написані майстерно, в стилі віденських класиків - вишукано та граційно, проте вони не є настільки яскравими та знаковими у творчій спадщині Гайдна, як "Прощальна симфонія".

Тому, найбільш яскравою частиною концерту було саме друге відділення, в якому і прозвучала легендарна симфонія. Як і в день своєї прем'єри, твір виконувався при свічках, зануривши глядацький зал містичну атмосферу цілковитої темряви. Музика симфонії підкорила глядачів з перших нот: патетичним звучанням першої частини, радісним та безтурботним адажіо у другій, мальовничими пасторальними образами та танцювальними ритмами у третій, та знаменитою кодою в заключній частині, коли музиканти поступово один за одним залишають сцену...

"Прощальна симфонія" Гайдна стала останнім концертом у Національній Філармонії у 2020 році. Сподіваємося, що 2021 рік принесе чимало нових та цікавих концертів та мистецьких подій.


Автор: Тетяна АСАДЧЕВА
Диригенти: Наталія Пономарчук
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Вечірній Київ



Інші:

125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
«Летючий голландець» - концертна версія
Прем'єра перформансу "Війна. Обличчя. Монологи"
Ми-Є! Музика української Незалежності
Мелодії Турку і Львова. У Фінляндії прозвучали твори українських композиторів
У Мукачеві виступили військовий оркестр «Едельвейс» та струнний ансамбль «Дивертисмент»
"Ковток нормальності у важкі часи": в Одесі відбувся фестиваль "Два дні і дві ночі нової музики"
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
290510_011.jpg