Закінчився I Міжнародний конкурс інструментальних ансамблів імені Дмитра Бортнянського | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Закінчився I Міжнародний конкурс інструментальних ансамблів імені Дмитра Бортнянського
Віхляєва Марія
Дейчаківська Марта
Павличук-Тишкевич Тетяна
Рубанова Аліса
Олійник Леся Степанівна
Закінчився I Міжнародний конкурс інструментальних ансамблів імені Дмитра Бортнянського
17 грудня 2010, п'ятниця
Поширити у Facebook

Відзвучав останній акорд завершального концерту конкурсу, що проходив у Національній філармонії України. Визначено лауреатів і дипломатів, роздано призи. Переможці поїдуть стажуватися у Володимира Співакова — в Молодіжному симфонічному оркестрі Співдружності незалежних держав або навчатися в магістратах російських консерваторій.

Це перший конкурс, тому в його умовах поки що не було передбачене обов’язкове виконання творів композитора. Але для створення атмосфери в залі своєрідною увертюрою до концерту стало виконання Камерним хором імені Бортнянського Чернігівської обласної філармонії під керівництвом Івана Богданова Хорового концерту №34 «Хай воскресне Бог» Бортнянського, а фіналом — Квінтет Бортнянського для скрипки, альта, віолончелі, арфи і фортепіано у виконанні київського Квінтету, що теж має ім’я композитора.

Організували конкурс Міністерство культури України, Національний комітет України Міжнародної музичної ради ЮНЕСКО, представництво Росспівробітництво в Україні, Київська міська держадміністрація та благодійний Фонд «Віват Арт».

Конкурс проходив за підтримки посольства Росії. Радник-посланець Посольства Російської Федерації в Україні Всеволод Лоскутов (до речі, він пообіцяв відправити на гастролі в Росію Чернігівський хор) переконаний, що ім’я Бортнянського, його музика і конкурс його імені допоможе об’єднати наші народи. Адже композитор не лише зв’язав своєю творчістю Україну та Росію, а й підкорив Європу. Дмитра Бортнянського називали «Орфеєм з берегів Неви», а Санкт-Петербурзьку капелу, для якої він створював свої твори, порівнювали з Ватиканською капелою.

— Духовна православна музика композитора здатна об’єднати різні народи, — вважає музикознавець Леся ОЛЕЙНИК. — Бортнянського в Києві завжди вважали національним композитором, який вивів нашу культуру до Європи з провінційного містечка Глухів на Чернігівщині, де він народився. Композитор одним із перших почав писати музику для камерних ансамблів, і невдовзі вона зазвучала в аристократичних салонах Санкт-Петербурга, а потім і всієї Європи.

Конкурс ім. Бортнянського покликаний відродити традиції домашнього музиціювання, традиції, що були дуже популярні в XIX столітті. Росія дала можливість композиторові навчатися. Тому організатори вирішили, що найкращою нагородою для переможців конкурсу буде можливість навчання в магістратах Москви й Санкт-Петербурга (на бюджетній основі). Про це свідчать сертифікати, отримані лауреатами.

Два ансамблі — лауреати першої премії у номінації «В-1. Камерні ансамблі» дует «Dimensions» із Мінська (кларнетист Євгеній Шиманович і піаністка Юлія Переу), а також лауреати першої премії у категорії «В-2. Струнні ансамблі» київський квартет «New Kiev Quartet» (скрипалі Аліса Рубанова та Ірина Цуканова, альтистка Марта Дейчаківська і віолончеліст Артем Полуденний) — стажуватимуться в Молодіжному симфонічному оркестрі Співдружності незалежних держав у Володимира Співакова.

Сертифікати на навчання в магістраті отримав київський дует «Б.М.» (скрипаль Ігор Завгородній і піаністка Тетяна Павличук), який зайняв перше місце в номінації «А-1 (до 21 року). Камерні ансамблі». Крім того, будуть направлені на навчання також лауреати других премій, а в номінації «Народні інструменти» навіть ті музиканти, які отримали треті премій.

Переможців визначало міжнародне журі на чолі з відомим композитором, головою Національної спілки композиторів України Євгеном Станковичем.

Для Євгена Шимановича і Юлії Переу — дует «Dimensions» з Мінська (Білорусь) — нагорода на конкурсі стала несподіваною. А ось до перемоги вони йшли досить упевнено і вже встигли обкатати свою програму в місті Лодзь у Польщі на фестивалі камерної музики.

— Ми познайомилися, коли я здавав держіспит із диригування, а Юля мені асистувала як піаністка, — розповів «Дню» Євген ШИМАНОВИЧ. — Із цього почалася наша співпраця. Потім наші шляхи розійшлися, але при підготовці до конкурсу в Польщі я запропонував Юлі виступати разом, і вона погодилася. Для виступу в Києві нам залишалося лише дещо підсилити вже готову програму.

— Будь-які конкурси дуже корисні для молоді, адже вони дають можливість перевірити себе на майстерність і професіоналізм, а також обкатати свої програми, отримати оцінку свого виконавського рівня, побачити майстерність інших учасників, — вважає Євгенія БАСАЛАЄВА, член журі конкурсу, завідуюча кафедрою камерного ансамблю Національної музичної академії України. — Цей конкурс оголосив різнопланові номінації — ансамблі струнних інструментів, духових, народних. Така палітра, безумовно, — дуже цікавий напрям конкурсу, вона дає можливість виступити широкому представництву камерних ансамблів різних виконавських жанрів.

Високим був рівень струнних і камерних ансамблів. У номінації «Камерні ансамблі» відрізнилися кияни. Це дуети Ігор Завгородній (скрипка) і Тетяна Павлічук (фортепіано), які стали лауреатами першої премії, а також Арсен Полтавець (скрипка) і Марія Віхляєва (фортепіано) — лауреати другої премії. Показали високий рівень учасники в номінації «Камерний ансамбль. В-1», де виступали дуже хороші кларнетисти. Яскравим був дует із Мінська — Євген Шиманович (кларнет) і Юлія Переу (фортепіано), а на другому місці — дует із Харкова: Леонід Попов (кларнет) і Олеся Пупіна (фортепіано).

Струнний квартет був єдиним у номінації, але дуже гідно боровся, все-таки отримавши першу премію. На жаль, цього не можна сказати про духові ансамблі, які не піднялися вище дипломів у своїх номінаціях. Номінація народних інструментів була представлена переважно Донецьком. Першої премії, на жаль, не присудили нікому. Одноголосним було журі в голосуванні за другу премію і дві третіх. Дуже шкода, що «народники» не змогли показати найвищого результату.

Прикро, що конкурс проходив без фінансування. Хоча присутність представницького журі свідчить про те, що музиканти хотіли підтримати високу ідею проведення Конкурсу ім. Бортнянського і оцінювали його за високим розрядом. Усі працювали безкоштовно. Учасники-лауреати також не отримали жодних грошових призів, лише можливість стажуватися в Москві та Санкт-Петербурзі.

Стажування в Росії — це, безумовно, добре. Але чому лише в Росії? Я вважаю, що можна було б організувати і стажування в Європі — в Німеччині, Австрії… Гадаю, що в майбутньому потрібно підключати спонсорів. Наприклад, було б цікаво організувати гастролі лауреатів у Європі. Я дотримуюся думки, що стажування в оркестрах, навіть найкращих, — не панацея для підвищення рівня кваліфікації для соліста камерного ансамблю, оскільки, на жаль, робота в оркестрах сприяє втраті виконавської індивідуальності.

У цілому, до конкурсів потрібно ставитися як до школи підвищення майстерності. Навіть якщо ти не здобуваєш призового місця, ти багато отримуєш від участі в них. Адже виконавцям завжди цікаво позмагатися між собою, пройти цю непросту школу витримки. Тому будь-які конкурси позитивні. Ідея проведення Конкурсу ім. Бортнянського дуже цікава.

— Конкурс Бортнянського показав високий рівень професійної підготовки тих, хто навчається, і хороший рівень педагогічної роботи їхніх викладачів, — зауважила «Дню» Галина НЕКРАСОВА, член журі конкурсу, завідуюча кафедрою камерного ансамблю Білоруської державної академії музики. — Були дуже цікаві виступи. Підкуповує зацікавленість учасників конкурсом, видно, що вони люблять камерну музику, грають її з душею, мають до неї своє власне ставлення. Вважаю, що конкурс — велика стимул-реакція для подальшого прогресу і для популяризації камерної музики.


Автор: Наталія Зінчкнко
Виконавці: Марія Віхляєва, Марта Дейчаківська, Тетяна Павличук-Тишкевич, Аліса Рубанова
Музикознавці: Леся Олійник
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс інструментальних ансамблів ім. Дмитра Бортнянського
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
110816_091.jpg