Стаття |
|
|
|
|
Ігор Стравінський і Коко Шанель
2 листопада 2017, четвер
Поширити у Facebook
У Парижі в театрі Єлисейських полів на скандальній прем’єрі балету «Весна священна», написаного на замовлення Сергія Дягілева, сиділа модниця, естетка і вже доволі успішний модельєр Коко Шанель. Вона пильно спостерігала за хаосом як на сцені, так і навколо неї, але найбільше її зацікавила лише одна людина, що спричинила цю бурю емоцій і переживань Коко мала унікальний нюх на все нове й актуальне, а тому приховати від неї талант Стравінського не могли жодні незадоволення навколишніх. Попри намагання модельєра побачити сміливого генія, зустріч не відбулася. Композитор був надто збентежений своїм провалом і не мав бажання та духовних сил для жодних непотрібних розмов. Дві харизматичні особистості цього разу не зустрілись, і їхні життєві шляхи на якийсь час розійшлися.
Через сім років після цього Ігор Стравінський зі своєю сім’єю потерпав від злиднів і офіційно не мав притулку. Маленька затхла квартира в Парижі з пошарпаними дешевими меблями, де постійно відчувався дискомфорт, — ось як жив тоді композитор. Весь цей час Коко Шанель стежила за ним і, обравши слушний момент, запросила його на свою віллу в передмісті Парижа. Стравінський, розуміючи, що це чудова нагода позбутись болючих буденних проблем, які щоразу витісняли творчість, охоче приймає запрошення. З іншого боку, в нього не було жодного вибору, і це його зовсім не тішило. Він виріс у патріархальному середовищі і звик, що жінка завжди підпорядковується чоловікові. Шанель втілює свободу і незалежність, які, попри внутрішній спротив, все ж таки притягують композитора. Не роздумуючи, митець приїжджає до заміського маєтку й дає мовчазну згоду, щоб парижанка була його протектором. Разом із ним четверо дітей і вагітна дружина Катерина, яка опиняється між двома ключовими фігурами світової культури.
Перебування на віллі Коко Шанель нагадало старе, як світ, прислів’я «Безплатний сир буває тільки в мишоловці». Мимоволі Стравінський потрапляє під чари Шанель, яка помітно виграє на фоні його дружини Катерини — жінки непретензійної, до того ж хворої на туберкульоз. Незважаючи на те, що сім’я перебуває поруч, він не може втриматися від демонічного «шарму» Коко Шанель, яка диктує моду в Парижі. Між ними спалахує таємна пристрасть, про яку поступово здогадується дружина Стравінського. Вдіяти нічого не можливо, адже головне — музика, а з усім іншим можна змиритися. Характер Катерини не дозволяє їй учинити скандал, а тому вона покірно мириться з підступністю Шанель, відвертим холодом чоловіка. Жінка жертвує своїми власними амбіціями і хоче всіма силами уберегти від потрясінь духовний світ Стравінського, а також не втратити сім’ю і покидає з дітьми віллу Шанель.
У такому дусі в 2009–му французький кінорежисер Ян Кунен зробив екранізацію роману Кріса Грінхала «Коко та Ігор», написаного в 2002 році, де історичні факти розвиваються завдяки творчій уяві (нещодавно його можна було побачити на телеканалі ТV ХХІ). Утім, версія Кунена у фільмі «Коко Шанель та Ігор Стравінський» дещо вульгаризує і спрощує життя композитора.
Є й інші міркування з цього приводу: навіть біографи, які завжди були поруч із легендами світової культури, не можуть із впевненістю сказати про наявність близьких стосунків між Стравінським і Шанель. Їх стосунки — символ історичних і культурних змін, знак зустрічі й розлуки великих епох. Обоє вони прожили довге життя. Геніальний композитор залишив цей світ у квітні 1971 року в Нью–Йорку і встиг перед смертю відвідати дорогу йому Волинь, де в Устилузі в будинку Стравінського відкрито на його честь музей. Коко Шанель померла в січні того ж року від серцевого нападу у вишуканому паризькому готелі «Ріц», не зрадивши собі ні в розкішній атмосфері, ні в оригінальності.
Джерело: Волинь
|