На зламах часу: Бетховен і Лятошинський | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
16 серпня, 17.00 – Національний заповідник «Софія Київська»
2 серпня, субота
Поширити у Facebook

ВИКОНАВЦІ:
Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України
Вінсент Козловський, диригент (Польща)

ПРОГРАМА:
Людвіг ван Бетховен (1770-1827):
Симфонія № 1 до мажор ор. 21

Борис Лятошинський (1894-1968):
Симфонія № 1 ля мажор ор. 2


Свою першу симфонію Людвіг ван Бетховен закінчив у 30 років. На той момент він вже мав репутацію блискучого піаніста і поступово стверджувався як композитор, створюючи ефектні пʼєси для власних виступів і для свого інструмента загалом. Попри те, що Бетховен якийсь час навчався у «батька» симфонії Йозефа Гайдна, свій власний твір у цьому жанрі він довго не наважувався написати – не ясно, чи було це спричинено «тінню» його знаменитого вчителя, чи композитор поступово формував свій бренд, шукав власний голос.

Перша симфонія – це завжди претензія автора на визнання професійності, його ствердження як майстра. Моцарт про це або не здогадувався, або мав дитяче нахабство написати перший симфонічний твір у вісім років. Гайдн створив свою Першу у 29, одночасно заклавши фундамент майбутньої класичної симфонії. Бетховен вже з Першої, яка виглядає значно обережнішою за його реформаторські симфонії, виступив революціонером цього жанру, додавши йому гучності і драматизму.

Рішуче змінити правила гри композитору допоміг історичний момент – доба революцій і воєн, що накрили Європу наприкінці XVIII століття. На очах Бетховена руйнувався старий світ і поставав новий, де свобода й особистість важили все більше. У такій атмосфері симфонія не могла залишатися легкою розвагою – вона мала звучати як маніфест. Уже в Першій симфонії Бетховен говорить про напругу часу: про прорив крізь традицію, про силу, що нуртує під зовнішньою формою. Його музика народжується у світі, який гуде від гармат, і це чутно вже з першого акорду: відкриття симфонії – це не тоніка, не привітання, а виклик. Бетховен ніби зумисне дезорієнтує слухача і одразу привертає його увагу.

Цей досвід симфонічного жанру як простору для ідеї, для внутрішньої напруги й відповіді на історичний виклик був близький і Борису Лятошинському. Свою

Першу симфонію він написав у 1919 році – на зламі імперій, у вирі революцій, громадянської війни, краху старої системи. Йому було 23, і хоча це значно молодший вік, ніж у Бетховена, Лятошинський уже мав за плечима ґрунтовну академічну підготовку, блискуче володів формою і оркестровкою. Як і Бетховен, він не просто опановував жанр — він осмислював через нього своє місце в хаотичному світі.

Його Перша симфонія сповнена драматизму, стриманої пристрасті, внутрішньої тривоги й прихованої сили. У Першій Лятошинського вже відчувається той психологічний рельєф, який стане основою його зрілої мови: драматизм і героїка, що ніколи не зводяться до зовнішнього ефекту, а виростають із глибокого переживання, з внутрішнього конфлікту. Як і в Бетховена, симфонія для нього – початок великої, особистої розмови з сучасністю, що перетворюється на історію.

Концерт 16 серпня відбудеться за підтримки Національної філармонії України, Liatoshynsky Foundation та Liatoshynsky space.

ВХІД НА ПОДІЮ ВІЛЬНИЙ
за наявності вхідного квитка на територію музейного
комплексу Софія Київська (400 грн – повний, 200 грн – пільговий).

Учасникам бойових дій вхідний квиток купувати не потрібно.







Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Концертна організація: Національна філармонія України



Інші:

СЯЄВО — відкриття ювілейного 65-го циркового сезону Національного цирку України
У межах Українського АРТ ХАБу «Мистецька ФОРТЕЦЯ» відбувся благодійний концерт
У Театрі Франка відбудеться світова прем’єра вистави «Ґалісія»
Фінал літа у Львівській філармонії
Львівська філармонія відкриє концертний сезон за участі відомого чеського валторніста Радека Баборака
«Київська камерата» та Йорг Цвіккер на сцені Національної філармонії України…
Згадуємо Анатолія Авдієвського
Відійшла у вічність видатна піаністка Марія Крушельницька
XXVII Міжнародний театральний фестиваль «Мельпомена Таврії» відбудеться з 12 по 20 вересня під гаслом #театр_там_де_ми
У Харкові стартував дводенний фестиваль електронної музики
У Британії вимагають скасувати виступ Анни Нетребко в Королівській опері
“Реквієм за майбутнім”: звук і колір надії 
Містяни негативно сприйняли ребрендинг Дніпровського академічного театру опери та балету
Снаряд влучив у театр у Херсоні: пошкоджені фасад і вікна
У Рівному триває VIII Міжнародний фестиваль органної музики Musica Viva Organum
Небо Києва захищає оперний співак
“Білий букет”
Рок-опера «Патріот» відкриє 44-й сезон Київської опери
З'явиться двомовне видання лібрето Сергія Жадана "Вишиваний. Король України": кошти від продажу йтимуть на ЗСУ
Музична вистава «Розмова птахів» на Bouquet Kyiv Stage: мистецтво як шлях до миру і перемоги
Національна філармонія відкриває сезон із новим головним диригентом
“Енеїда”: музично-пластична вистава Театру Ветеранів, режисер - Ахтем Сеїтаблаєв
Екскурсія Софійським собором з музичним супроводом
Львівська національна опера розпочинає 126-й театральний сезон
Німецькі благодійники подарували театру опери та балету автобус
Національна опера відкриває 158-й театральний сезон
«Змушує плакати, навіть коли не розумію слів». Нідерландці співають українською, не знаючи її, а весь світ слухає
70 000 гривень для ветеранів: у Львові відбулося благодійне відкриття фестивалю «Дзеркало»
Теодор Кухар очолив Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України, як головний диригент
В Літературному музеї Одеси відбудеться концерт музики юних композиторів
Львівщина стане центром міжнародного піаністичного конкурсу: Україна представить масштабний мистецький проєкт світового рівня
Полтавська філармонія анонсує концерти на підтримку ЗСУ та вечори інструментальної музики
Українська громада вітає рішення національної опери "Естонія" розірвати співпрацю з митцем через зв'язки з росією
НМАУ у списку лідерів
«Bouquet Kyiv Stage-2025»
Львівська черниця стала лауреаткою міжнародного конкурсу композиторів
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
Світло звуку. 4 серпня - закриття фестивалю «Pizzicato e Cantabile»
Конкурс на здобуття премії імені В. С. Косенка у 2025 році
Принцеса Анна зустрілася з оркестром ВМС ЗСУ
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
5.jpg