Одеська організація Національної Спілки композиторів України відзначала свій 75-річний ювілей | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Одеська організація Національної Спілки композиторів України відзначала свій 75-річний ювілей
Перепелиця Олександр Олександрович
Національний Одеський філармонійний оркестр
Шаврук Ігор
Ерл Хобарт
Олійник Леся Степанівна
Цепколенко Кармелла
Одеська організація Національної Спілки композиторів України відзначала свій 75-річний ювілей
20 грудня 2012, четвер
Поширити у Facebook

Одеса – дивовижне місто. Тут навіть у грудні відчуваєш тепло, що випромінюють природа і люди. А надто, коли приїжджаєш на свято до колег і друзів, адже в останній місяць 2012 року Одеська організація Національної Спілки композиторів України відзначала свій 75-річний ювілей.

Голова ОО НСКУ О.В.СОКОЛВік достойний і солідний не тільки для людини, але й для композиторського об”єднання, що вже має свою історію, традиції, досвід.

Це одна з найстарших наших організацій  (всього на п”ять років молодша за Національну Спілку композиторів України), що виникла спочатку як композиторська секція Одеської спілки радянських музик (1935), а у 1937 році була реорганізована в Одеську спілку композиторів. 

Багатій історії організації, особливостям її становлення і творчого розвитку, а також її мистецькому сьогоденню була присвячена  науково-творча конференція „Одеська композиторська школа в світовій музичній культурі”, яку урочисто відкрив Голова Одеської організації НСКУ, доктор мистецтвознавства, професор, академік, ректор Одеської національної музичної академії
О.В.Сокол.

Власне, конференцією і розпочалося святкування ювілею.

Світлана МІРОШНИЧЕНКОУ виступах багатьох знаних музикознавців, присвячених різноманітним аспектам творчості одеських композиторів та діяльності Одеської композиторської організації, постійно, з великою шаною і пієтетом згадувалися такі видатні постаті як перший голова Одеської спілки,  композитор і теоретик М.М.Вілінський, перший ректор Одеської консерваторії В.Малішевський, П.Молчанов, В.Феміліді, К.Данькевич, С.Орфеєв, Т.Малюкова, І.Асєєв, Ю.Знатоков, Ю.Малишев, Г.Успенський, О.Красотов тощо, які вже увійшли в історію як фундатори і талановиті будівничі одеської  композиторської і музикознавчої школи.

У конференції, цікаво задуманої та спланованої заступником голови ОО НСКУ, кандидатом мистецтвознавства  С.В.Мірошниченко та проректором академії, доктором мистецтвознавства О.І.Самойленко, взяли участь музикознавці Києва, Одеси, Харкова, Львова та інших міст України.

Хтось з виступаючих підкреслив одну помітну рису Одеси – це місто полюбляє дивувати, і відтак тут ніколи не засумуєш.


В контексті зазначеного  несподіваним, але, мабуть, вмотивованим стало контрасне поєднання двох  ювілейних концертів – як полюсних констант у розмаїтті художньо-стильових пошуків одеських композиторів.  

Перший, симфонічний, концерт  відбувся 7 грудня у великому залі Одеської обласної філармонії за участю Національного Одеського філармонічного оркестру. 


В цей вечір в усій своїй мистецькій вагомості та новітній спрямованості перед слухачами постала сучасна композиторська плеяда, в якій рельєфно окреслилась лінія творчої спадковості: учень Тамари Малюкової – Олександр Красотов –  його учні Кармела Цепколенко, Юлія Гомельска, Сергій Шустов – Альона Томльонова, учениця Тамари Малюкової.
Диригент І.ШАВРУК і автори
Отаке логічне творче коло авторів - абсолютно різних, яскраво індивідуальних, але об”єднаних надзавданням досконалого професіоналізму і стильовими ознаками певної композиторської школи.

Цікаво, що прозвучали твори у часовому діапазоні від 1987 до 2007 року, а були сприйняті публікою і фахівцями як щойно написані, настільки відчутне в них биття пульсу сучасності.

Особливо це стосується: Концерту для фортепіано з оркестром (1987) К.Цепколенко з його владною, емоційно напруженою і відкритою енергетикою; і, безумовно,  блискуче майстерного симфонічного етюду О.Красотова „Farewell”, зміст і філософська ідея якого набули нині, коли автора вже немає з нами, нового, пронизливо сумного і, разом з тим, світлого наповнення.

Лінія спадковості поширилася і на молодих виконавців – яскравих піаністів Олександра Перепелицю та Надію Гомельську, котрі з успіхом продовжують родинні мистецькі династії.


Олександр ПЕРЕПЕЛИЦЯ-мол. Їх мами, композитори  Кармелла Цепколенко та Юлія Гомельська, а також Альона Томльонова уособлюють на одеському і українському тлі показову світовову тенденцію – невпинну феменізацію композиторської професії, причому з визначними художніми досягненнями.  

Високий клас симфонічного виконавства продемонстрував Національний Одеський філармонічний оркестр (художній керівник і головний диригент– Хобарт Ерл), яким в цей вечір диригував  глибокий та вмілий інтерпретатор сучасної музики Ігор Шаврук.


Його прочитання складних партитур всіх  представлених в програмі композиторів було бездоганним, що підтвердилося  бурхливою реакцією залу. До речі, величезний зал філармонії, був вщент заповнений, що прекрасно характеризує одеських любителів музичного мистецтва.  
 
На другий день, 8 грудня, після численних офіційних привітань з ювілеєм (делегація правління НСКУ вітала і вручала відзнаки потужним “квартетом” – М.Б.Степаненко, Т.С.Невінчана, О.С.Олійник, О.В.Козаренко) одесити знову здивували: в ошатному залі Одеської музичної академії запанував студентський оркестр народних інструментів та відомі вокалісти (адже одеська вокальна школа – одна з найповажніших у світі). 


Делегація Правління НСКУВідповідно, й музика звучала така, в якій яскраво проявилася фольклорна, а також солоспівна або масово-пісенна спрямованість. 

Зрозуміло, що у програмі були твори виключно композиторів-одеситів – минулих часів (К.Данькевича, С.Орфеєва, Т.Сидоренко-Малюкової, О.Красотова) та нинішніх (В.Власова, Л.Самодаєвої, О.Польового, О.Сокола).

Найбільше вразив і викликав захват аудиторії ректор Олександр Сокол, якого ми звикли позиціонувати насамперед як музикознавця, а виявилося, що він – чудовий знавець народних інструментів, композитор-практик, що постійно пише для народного оркестру, капели бандуристів, тощо.  

Його поемну, драматизовану обробку славнозвісного українського “Щедрика” та темпераментну концертну п”єсу для народного оркестру  “Скоморошини” можна з успіхом представляти на найдемократичнішу публіку – реакція не забариться.

Успіх, що випав на долю композиторів, законно розділили з ними всі виконавці, і насамперед диригенти Роман Козак та Олександр Олійник.
 
Щиро бажаємо всім нашим друзям і колегам здоров”я, енергії, радості творчості, мужності у випробуваннях, нових мистецьких відкриттів і неухильного руху вперед! Адже сказано: “Лиш той, хто йде, дорогу подолає!” Хай буде світлим і плідним ваш шлях у мистецтві!                                                                                                      
                                                                                                 
 
Тамара Невінчана
Фото Валерія Спріндіса та Сергія Усатенка


Автор: Тамара Невінчана
Колективи: Національний Одеський філармонійний оркестр
Виконавці: Олександр Перепелиця
Диригенти: Ігор Шаврук, Хобарт Ерл
Музикознавці: Леся Олійник
Концертний зал: Великий концертний зал Одеської обласної філармонії
Майстер: Кармелла Цепколенко
Джерело: composersukraine.org



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
121216_017.jpg