|
Співає український хор
22 лютого 2016, понеділок
Поширити у Facebook
"Увага: запис!" — серйозний і зібраний голос звукорежисера. Кілька секунд повної тиші. Ледь чутне дихання. Змах диригента. І — починається таємниче дійство…Над бідами й радостями нашого народу летять дивовижні звуки… У цих звуках відлунює вистраждана історія України…
Співає Хор Українського радіо…
Нещодавно побачила світ книга музикознавця Тетяни Коробки про історію й сучасність одного з найстаріших і найавторитетніших хорових колективів України і Європи — Хор Українського радіо.
Аби усвідомити значення цього легендарного колективу для нас, українців, звернемося до історії, дбайливо викладеної авторкою в монографії "В ефірі Хор Українського радіо".
Тетяні Коробці — кандидату мистецтвознавства, солістці Хору радіо, вдалося віднайти інтегративний підхід. Дослідження, не обмежуючись історичною ретроспективою, глибокого аналізує діяльність колективу в умовах тоталітаризму та нищівної цензури, розглядає перспективи його роботи в умовах сучасних інформаційних технологій, аналізує кадрову та репертуарну політику, і, поряд з тим, розглядає деякі аспекти актуальної проблематики музикознавства — теорії комунікації.
Перша згадка про Хор, яка збереглася в архівних документах, датується березнем 1931 року. Власне ця дата і є орієнтиром — відправною точкою його історичного літопису. Звучання хору супроводжує життя кількох поколінь українців, воно бринить у підсвідомості, лунає з гучномовців, радіоприймачів, телевізорів, програвачів, воно є окрасою багатьох концертних програм і виступів.
Подвижницька діяльність Хору тісно пов'язана з творчою біографією видатних українських диригентів, які в різні періоди очолювали колектив — Гліб Таранов, Олександр Міньківський, Георгій Дмитревський, Василь Мінько, Юрій Таранченко, Григорій Куляба, Валентин Мальцев, Павло Муравський, Віктор Скоромний. А з 2010 року, вперше в історії Хору, посаду художнього керівника та головного диригента обіймає жінка. Заслужена артистка України Юлія Ткач є яскравим представником нової генерації хорових диригентів — обдарованих, освічених, інтелектуальних.
Творчість Хору Українського радіо завжди перебуває у вирі суспільного життя країни, стрімко відгукується на знакові події в політичній, культурній та мистецькій сферах. Усе це знаходить відображення в тисячах концертних виступів, прямих теле- і радіопередачах, численних фондових записах, у озвучених виставах, художніх фільмах, документальних, наукових та анімаційних стрічках.
Хто з нас не знає мультфільм "Капітошка", головний герой якого співає голосом солістки Хору Українського радіо Олени Слободяник. До речі, все музичне оформлення "Капітошки" — доробок жіночого складу колективу.
Легендарна "Пісня про рушник" з кінофільму "Літа молодії" також вперше прозвучала з "вуст" Хору Українського радіо (солісти — Олександр Таранець та Галина Бебих). Класика українського кінематографу — фільми "Киянка", "Ключі від неба", "Два роки над прірвою", "Доля Марини", "Сон", "Долина синіх скель", "Владика Андрей" та багато інших вітчизняних стрічок — наповнені звучанням Хору Українського радіо.
Ще одна особливість колективу — робота в студії на мікрофон. На відміну від концертного виконання запис фонограми має бути бездоганним. "Якщо на концерті вплив на слухача здійснюється за рахунок сильного емоційного піднесення, цілісності, неповторної миттєвості, — говорить художній керівник хору Юлія Ткач, — то для створення еталонного звучання не менше значення мають деталі, їх не можна сховати за емоціями". Перші записи Хору здійснено в далекому 1949 році. Відтоді колектив повсякчас бере участь у створенні "Золотого фонду" — унікальної інтелектуальної власності держави, історії України в звуках.
Нині Хор Українського радіо — універсальний професійних колектив, який у своїй діяльності поєднує різні виконавські форми, гідно представляє Україну за кордоном. За словами відомої української композиторки, народної артистки України Лесі Дичко: "Ми дуже часто говоримо про економіку, політику, спорт… А наші успіхи і перемоги в культурі є не менш важливими для України. Переможні виступи Хору Українського радіо за кордоном є дуже показовими для нашої держави, бо вони представляють Україну в світі.
Особливе місце тут займає Міжнародний конкурс-фестиваль духовної музики "Хайнувка" (Польща). Перемога Хору Українського радіо на цьому фестивалі 2015 року була тріумфальною — перша премія серед кращих хорів Європи. Уся польська спільнота була вражена професійним рівнем, високою виконавською майстерністю, вишуканістю звучання Хору Українського радіо. Це був не просто виступ, а презентація України. І те, що наш український диригент Юлія Ткач диригувала в фінальному концерті зведеним хором усієї європейської спільноти, є теж знаковою подією, не менш важливою, ніж наші політичні амбіції".
Культурні та творчі зв'язки Хору поширюються далеко за межі України. Колектив тісно співпрацює з творчими організаціями Іспанії, Італії, Нідерландів, Франції, Португалії, Польщі, Сербії, представляючи в цих країнах вітчизняне виконавське мистецтво.
Інтенсивне творче життя Хору реалізується через безліч інноваційних форм, безпосередню участь у сучасних проектах, наприклад, у теле- радіо проекті "Мистецькі історії". Хор плідно співпрацює із Заслуженим академічним симфонічним оркестром Українського радіо, іншими вітчизняними симфонічними оркестрами, в тому числі з Національним академічним симфонічним оркестром України. У арсеналі Академічного хору співпраця з визначними українськими співаками Тарасом Штондою та Сусанною Чахоян, естрадними співаками — Тарасом Петриненком, Марією Бурмакою, сестрами Тельнюк.
Сьогодення Хор Українського радіо зустрічає у відмінній виконавській формі — наповнене тембральне звучання, кантилена, прозорість, чистота інтонації, виважена, глибоко продумана інтерпретація творів. Цьому сприяє талановита подвижницька робота керівника хору Юлії Ткач. З її приходом колектив відкрив нову сторінку свого творчого життя. Відомий польський композитор Ромуальд Твардовський так відізвався про роботу Юлії Ткач: "Її диригентські якості вражають. Це унікальне поєднання яскравої емоційності, кипучої фантазії, ліричності, романтичності та, водночас, холодної розсудливості, зібраності, аналітичного формотворення".
Хоровий спів, без перебільшення, як стверджує пані Ткач,— найпотужніший інструмент впливу на суспільство. Він ушляхетнює, розвиває, гармонізує людей. Недарма в розвинутих європейських країнах, наприклад, у Балтії, хорове виховання невід'ємне від життя. Ось на чому має виховуватися молодь — на народних піснях, духовних творах, класичній музиці…
Хочеться вірити, що, наближаючись до європейських цінностей, наша країна прийде і до розуміння надзвичайної важливості підтримки професійного хорового мистецтва як основного стратегічного чинника збереження і розвитку національної свідомості. Внесок Хору Українського радіо в культурну скарбницю нації є об'єктивно безцінним. Мистецький колектив — могутня духовна опора, оберег українського народу. У книзі Тетяни Коробки "В ефірі Хор Українського радіо" читаємо: "На генетичному рівні хорове мистецтво для українця — наріжний камінь, основа національної культури. Саме культура робить націю ідентичною, повноцінною, прогресивною. Завдяки самобутній культурі народ має майбутнє…"
***
Увага: запис! — лунає голос звукорежисера. …І над бідами і радостями нашого народу летять дивовижні хорові звуки, що огортають надією кожного, хто їх чує… Співає Хор Українського радіо… Його звуки проникають у серця слухачів. Відволікають від подій буденних турбот і переносять в іншу, значно вищу і чистішу площину. Підсвідомо нагадують про прості, але вічні цінності. Саме в цьому й криється сила мистецтва, сила хорового співу, сила могутнього творчого потенціалу Хору Українського радіо.
Автор: Олена Берегова
Колективи: Академічний хор ім. Майбороди Національної радіокомпанії України
Виконавці: Тетяна Коробка
Диригенти: Юлія Ткач
Концертна організація: Національна радіокомпанія України
Джерело: gazeta.dt.ua
|