Неперевершена Примадонна української опери | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Неперевершена Примадонна української опери
Мірошниченко Євгенія Семенівна
Неперевершена Примадонна української опери
12 червня - день народження Євгенії Мірошниченко
12 червня, четвер
Поширити у Facebook

 Її розкішний голос у поєднанні з акторським талантом справляли приголомшливе враження на глядача. Вона не просто співала, вона поринала в образ героя, серцем і душею проживала його життя на сцені, її вираз обличчя передавав усю гаму почуттів – від драматизму до комедійності. Діамант вітчизняної опери другої половини ХХ століття.

Унікальний дар і філігранна техніка співу Євгенії були не тільки об’єктом захоплення, а й предметом заздрощів.

"Євгенія Семенівна Мірошниченко – це явище у вокальній, музичній, артистичній діяльності, людина, обдарована від Бога і від батьків усім, чим тільки можливо.
Як уявити собі, що вчорашня учениця ремісничого училища виходить на сцену у «Травіаті» так, наче вона народилася у криноліні! А вершина її творчості – «Лючія ді Ламмермур», - звідки взявся оцей аристократизм, що не розмивається навіть божевіллям (це ж бо дуже слизька для багатьох сцена, бо, як відомо, від великого до смішного...)?

У консерваторії вона пройшла прекрасну школу в оперній студії у диригента Веніаміна Тольби, який виховав блискучу плеяду видатних артистів, і вона була її прикрасою. Коли Женя прийшла у театр, вона була зовсім юною. Художнє керівництво сказало, що не бачить у неї перспективи. Але директором тоді був Віктор Петрович Гонтар, який не мав ні вокальної, ні музичної освіти, але у нього була безумна любов до театру, до артистів. Він зібрав таку плеяду, на якій театр їхав років тридцять і не знав проблем з виконавцями. І ось він під свою відповідальність взяв цю дівчинку в трупу. А потім як почав ганяти її по конкурсах – то до Москви, то до Тулузи. Вона привозила золоті медалі, а він пишався так, наче то була його дитина. Вона стала прикрасою театру, прикрасою епохи.

Навіть говорячи про Мірошниченко у найвищому ступені, не можна обмежувати її здібності і можливості тільки вокалом, або тільки Лючією. В усіх виставах, як національного, сучасного, так і класичного репертуару вона сяяла своєю виконавською обдарованістю. Діапазон її співу сягав соль третьої октави повним голосом. У своїх виставах вона працювала у парі с Белою Руденко, вони однаково були зайняті у репертуарі, але мали різні ступені обдарування: в одній було більше від розуму, в другій від Бога. А артистові все ж таки, мабуть, ближче те, що дається від Бога. Цей дар давав можливість Євгенії Семенівні створювати надзвичайні образи, примушував тріпотіти зал.

Артист дуже тонко відчуває різницю між аплодисментами захвату і ввічливості. У неї завжди були аплодисменти захвату. Її обожнювала публіка, всі, хто знав її, працював з нею. І найцінніше те – а це дається далеко не всім вокалістам, - що вона вміла передати свій дар, свої знання учням. Вона виховала блискучу плеяду вокалістів, і не тільки колоратур, але й меццо-сопрано, і навіть тенора і баса – маються на увазі Михайло Дідик, Сергій Ковнір. Чи не найголовніше в Євгенії Семенівни те, що по суті будучи абсолютною примою, вона була дуже проста і доступна у спілкуванні. Зіркова хвороба її не торкнулася. Тому без трепету про неї згадувати неможливо. Зараз чомусь час летить дуже швидко. Ми останнім часом багато спілкувалися у консерваторії, тісно дружили сім’ями. Я знав її дуже давно і дуже добре, завжди захоплювався нею, ставив у приклад собі і іншим – як можна досягти таких висот, яких досягла вона. Буває людина обдарована, але не вміє скористатися своїм даром. А вона відкрилася в усьому, на що була здатна. У цьому була її людська суть. Це була блискуча співачка, чудова людина, яка залишила незабутній слід у серці кожного, хто її знав" (за спогадами Л. М. Венедиктова).

Є. С. Мірошниченко - видатна українська оперна співачка, педагог, професор (1931 – 2009 рр.).

Нагороджена званням Героя України (2006 р.).

Лауреат Державної премії України імені Т. Г. Шевченка (1972).

Лауреат Міжнародного конкурсу вокалістів у Тулузі (Франція, 1958), Всесвітнього фестивалю молоді та студентів у Москві (1957).

Кавалер ордена Ярослава Мудрого, ордена «За розбудову України», ордена Слави «На вірність Вітчизні», ордена «Знак Пошани», «За досягнення в культурі», міжнародної нагороди — ордена св. Станіслава.

Володарка Почесного титулу «Зірка українського мистецтва».

У 1957 р. закінчила Київську консерваторію (кл. Н Донець-Тессейр). Від 1980 — її педагог. В 1957 р. дебютувала на сцені Київського театру опери та балету ім. Т. Г. Шевченка в парті Віолетти («Травіата» Дж. Верді) й нею завершила майже 40-річний сценічний шлях (1994 р.).

У 1960 р. стажувалася в Італії (Ла Скала, Мілан). Техніка виконання — могутнє форте, прозоре піаніссімо, блискуче філірування звука — була завжди підпорядкована розкриттю вокально-сценічного образу. У камерному репертуарі — старовинні вокальні твори, народні пісні («Стоїть гора високая», «На вулиці скрипка грає», «Чотири воли пасу я» та інші), твори українських композиторів («Соловейко» М. Кротвницького, «Помню, помню, о чем пел соловей» Ю. Мейтуса. «Журавка» О. Білаша, «Ой, піду я межи гори», «Солов'їний романс» А. Кос-Анатольського, «Якби мені черевички» М. Скорик), романси й пісні російських (О. Аляб’єв, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, С. Рахманінова) і західних (К. Сен-Санса, Й. Штрауса) авторів. Є. Мірошниченко була неперевершеною виконавицею романсів «Соловей» О. Аляб'єва та вальсу «Казки Віденського лісу» Й. Штрауса; на київській сцені — партій Віолетти («Травіата» Дж. Верді) та Лючії ді Ламмермур (однойменна опера Г. Доніцетті).

Мала голос самобутнього тембру, унікального діапазону. Створила власний виконавський стиль, що поєднав традиції українського і західного виконавства.

Мистецтво співачки вирізнялося феноменальною віртуозністю, акторським талантом, блискучою Інтерпретацією найскладніших партій.

Євгенія Мірошниченко створила власну школу виховання молодих співаків, продовжила педагогічні традиції М. Донець-Тессейр і корифеїв національного оперно-вокального виконавства. Поміж учнів — лауреати всеукраїнських і міжнародних конкурсів, солісти Національної опери України та багатьох театрів світу, зокрема — М. Дідик, О. Нагорна, В. Степова, Т. Ганіна, С.Чахоян, К. Стращенко. С. Ковнір, О. Ярова, С. Пащук, О. Терещенко, викладачі НМАУ В. Семенова, Т. Ходакова.
Гастролювала у Канаді, Франції, Чехії, Японії, Румунії, Польщі, Болгарії, Німеччині, на Кубі... Має записи у Фонді НТРКУ, на грамплатівки.

Останні роки свого життя співачка докладала багато зусиль для створення Малої опери на базі Лук’янівського народного будинку (тоді ще Клубу трамвайників) — концертного майданчика, де б могли ставитися рідко виконувані класичні оперні шедеври, здійснюватися експериментальні постановки, розвивати свій талант молоді музиканти. За її ініціативи 2004 року було засновано Київську малу оперу. Однак оперна діва пішла з життя, так і не побачивши кінцеву реалізацію свого задуму…

Восени 2008 року Євгенії Семенівні в Німеччині зробили онкологічну операцію, після якої, через невеликий період, вона повернулася до викладацької діяльності.

Пішла з життя через те, що в неї відірвався тромб у ніч на 27 квітня 2009 року в Києві.








Виконавці: Євгенія Мірошниченко
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка



Інші:

Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2026 році
83 учасники Конкурсу молодих вокалістів імені Василя Сліпака: реєстрацію завершено!
«Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
Запрошуємо вас на відкриття виставки графічних шедеврів
«Акорди української душі»
Відкриття виставки «Слава Героям! Хмельниччина»
У Кіровоградській обласній філармонії готуються до відкриття нового концертного сезону
Військові на сцені: новий досвід, нові знання, нові виклики
Фестиваль "Bandura Today" відбудеться у Житомирі 22 жовтня
На Рейтарській відкриється нова галерея «без назви»
Національний академічний духовий оркестр України запрошує на СВІТОВУ ПРЕМ’ЄРУ!
Свято польської культури - «Веселка Полісся»
Від ідеї до сцени: у столиці представлять результати Лабораторії мюзиклу
«Акт спостереження»
«Запорожець за Дунаєм» в Одеській опері: новий погляд
«Київські солісти» відмітять ювілей на сцені
Львівська національна опера відзначає 125-річчя Ювілейний рік: історія, мистецтво та сучасні сенси
ХХ Дні польського кіно
Оперна студія НМАУ
Оперний театр Дніпра розширює партнерство із європейськими колегами
Найкращого хориста шукають на Рівненщині: ОДА оголосила конкурс на премію імені Федора Гощука
У житомирському драмтеатрі призначили тимчасового керівника
На Рівненщині відбувся XII етнофестиваль «ЛіраФест-2025»
У Кропивницькому за понад 31,5 мільйона планують відреставрувати музичну школу
І грати, і слухати: побачило світ нове мультимедійне видання фортепіанних творів Миколи Лисенка
«Хочу вірити в дива!»
«Київські солісти» відмічають своє 30-річчя
В Одеській національній музичній академії імені А. В. Нежданової урочисто відкрили Міжнародний фестиваль-конференцію «Захід – Схід: культура і мистецтво»
«Біла ворона» повернулася
В Національній опереті України покажуть виставу як сучасну рефлексію на виклики воєнного часу
В Румунії скасували виступ російської співачки Нетребко 
Дивом лишилася жива
Пісня об’єднує покоління: ювілейний концерт хору Григорія Верьовки в Києві
Презентація повної версії рок-опери «Міф про козака Василя Сліпака»: історія, яку ми створили разом
Держмистецтв проводить конкурс для композиторів на здобуття премії імені Б. М. Лятошинського – 2026 
З днем народження, Львівська національна оперо!
В укритті відкрили освітню виставку про українського художника Івана-Валентина Задорожного
Виставка про море, науку та памʼять
У Чернівцях напередодні прем’єри опери «Креонт» помер 39-річний диригент
Театральна прем’єра жовтня: видовищна постановка «Лісова пісня» у Київському академічному театрі ляльок
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
1.jpg