Як поляки зіграли на Донбасі | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Як поляки зіграли на Донбасі
Як поляки зіграли на Донбасі
22 січня 2017, неділя

Так, до вчорашнього вечора я майже нічого не знала про музичні колективи чи зірок із Польщі. А ще, на жаль, не дуже добре орієнтуюся в сучасній польській літературі, про яку так завзято мені розказує колежанка, що мешкає у Львові. Бо де Польща, а де Донбас, на якому я народилася й живу! Звичайно, мені відомі багато російських акторів, до того ж маю диплом російського філолога. А ще (о, жах!) під Новий рік досі одним оком інколи дивлюся «Іронію долі...», хоча не вмію готувати заливну рибу. Бо що поробиш, вплив найближчих сусідів та спільна історія — це об’єктивна реальність…



Чи шкодить така зашореність сприйманню іншої культури? Організатори концертів знаного польського гурту Vołosi, виступ якого уважно слухав навіть його величність Карл XVI Ґустав, король Швеції, мабуть, ризикнули, запросивши струнний квартет у різдвяний тур, де із п’яти міст — три на Донбасі. Отримати під час виступу світових зірок пусті зали (бо «тут таке не слухають», «хто піде на поляків» та «це нудно й ніхто їх не знає») — то вже майже міжнародний скандал! Оскільки квитки мали хоч і символічну для виступу такого рівня, але ціну, ризик був: споживач у прифронтових містах уже звикає до доброчинності, зокрема і в царині культури.

«Ми співпрацюємо з місцевими громадськими організаціями та платформами, що підтримують креативні проекти. Маємо позитивний досвід саме на Донбасі, привозили нещодавно, наприклад, проект «РоздІлові» із Сергієм Жаданом, тож були впевнені, що все буде добре, люди прийдуть!» — пояснила менеджер проектів агенції «АртПоле» Тетяна Манзюк.

І вийшло справді добре. Майже вщерть повні великі концертні зали. І, до речі, інший контингент, аніж у Жадана. Аплодисменти й неодноразові виклики на «біс», черга по автографи та фото. У Краматорську: «О, бібліотекарі наші прийшли. Усі» (це сказав чоловік, показуючи на жінок за сусіднім столиком). У Бахмуті: «Матусю, я розкажу моїй вчительці в музичній школі, що на віолончелі, виявляється, ТАКЕ можна грати!» (обізвалася дівчинка років 10, що впродовж усього концерту слухала, немов заворожена, а пальчики ворушилися)…

Чи не звик Донбас до такого, як запевняла мене чиновниця з обласного відділу культури, виправдовуючись за порожню площу під час фестивалю вертепів іще тиждень тому? Усі ці повні зали, люди, що їхали з торецьків та костянтинівок, щоб почути й побачити «чужу їм музику», вони теж збігаються тільки на якісь «Шльопки»? Та годі вже…

Як розповіли музиканти, вони свідомо їхали на Донбас, знаючи, що там війна. І, побачивши в залі кілька військових у формі, відчули особливий настрій та відповідальність. Скрипаль Кшиштоф Лясонь зазначив, що емоційність виступів гурту завжди залежить від ставлення слухачів, бо творчість його й колег базується на імпровізації та взаємодії із залою. Про напруження емоцій на концертах у цьому турі свідчить маленька деталь: у Краматорську навіть сцена не витримала. «У кожному місті енергетика особлива. Але ми відчули, що тут скрізь уміють слухати серцем!» — сказав після концерту в Бахмуті Кшиштоф.

Експеримент виявився дуже вдалим. Отже, можна не тільки витрачати великі державні гроші на «європеїзацію» чи «патріотизацію» Донбасу, що, на жаль, у багатьох випадках виявляється недолугим і малоефективним, а й спробувати ознайомлювати жителів із різноманітним якісним продуктом культури та підключати громадськість, аби не було потреби жалітися, що тут залишається тільки «зганяти на заходи»? Це ж універсальна формула: у якісного продукту завжди знайдуться споживачі. І, до речі, що з того, що тут дивляться «Іронію долі...», коли можуть серцем відчувати фантастичні карпатські мелодії від гурту Vołosi?!

Довідка:

На європейській world music-сцені Vołosi заявили про себе 2010 року виступом на «Новій традиції» — авторитетному польському фестивалі, що спеціалізується на нових формах осмислення фольклорної музики. Поєднання балканських, трансильванських та карпатських мотивів із класичними мелодіями європейських композиторів, майстерність і невимушеність, енергія та елегантність припали до смаку критикам і публіці — Vołosi здобули майже всі можливі нагороди фестивалю. Музиканти встигли видати два альбоми і знайти шанувальників далеко за межами Польщі. З незмінним успіхом вони виступали в Грузії, Данії, Німеччині, Японії, Норвегії, Словенії, Бельгії, Швеції.


Автор: Єлизавета Гончарова
Джерело: Тиждень



Додати: Share on Facebook


Інші:

Исключительное звучание скрипок Страдивари связали с их высоким «голосом»
Браво, Маестро!
Мирослав Скорик ніколи не забував впливу Соломії Крушельницької
У Києві відбувся Перший Всеукраїнський конкурс імені Богодара Которовича
Гармонія, традиції та … авангард
Як народився «Запорожець за Дунаєм»
Як Бах рекламував каву
Оперу Моцарта імператор вважав неполіткоректною
Квітка - кохання Лесі
Кирило СТЕЦЕНКО: "Проект "DRUM & BACH" - двері в майбутнє"
Буковинська пісня галичанина
Наодинці з С. С. Гулаком-Артемовським
Всесвітньо відомий Володимир ГОРОВИЦЬ: «Я з України, і покажу тим англійцям…»
Український баритон Гнат Палажій
Оксана Линів - одна з навідоміших жінок-диригенток світу
Соліст Петербурзької опери Семен Гулак‑Артемовський спілкувався українською мовою
Музична школа не має права носити імені Миколи Колесси?
Опера Киева началась с романтической Могилы
URBAN MUSIC HALL – українська мрія формату Surroun Sound
Американка з українським серцем
Як емігрант з Києва став всесвітньо відомою зіркою: життєвий шлях Сержа Лифаря
Крізь терни до... Борткевича
В Ужгороді відомий музикант Йожеф Ермінь провів майстер-клас для студентів
В Ужгороді визначили переможців у конкурсі піаністів
У Києві проходив IV Всеукраїнський відкритий конкурс класичної музики «Обрії класики»
Юні піаністи з Мукачева та Ужгорода - серед переможців конкурсу
Анатолій Авдієвський зробив хор Верьовки українським брендом
24 березня 1900 року народився великикй український співак Іван Козловський
Что нужно знать при покупке саксофона
176 років тому на Полтавщині народився композитор Микола Лисенко
Святослав Ріхтер давав концерти у цілковитій темряві
100 символов культуры: музыкальная академия им. Я.Витолса
Влада в опозиції до Леонтовича
Як молода співачка з Рівного підкорила Париж
П’ять поглядів на «Цвіт папороті»
В Устилузі знаходиться єдиний у світі меморіальний музей геніального композитора
Дитячі мультфільми про музику
Працювати із повною самовіддачею – життєвий принцип сім’ї Тітяєвих
Не другорядний предмет: як музика змінила поведінку школярів-мігрантів у британській школі
Творчість Остапа Нижанківського
      © 2008-2018 Music-review Ukraine