Помірні Контрасти | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Помірні Контрасти
Помірні Контрасти
Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
9 жовтня 2016, неділя
Поширити у Facebook

Напевне, хтось ще думками залишився з минулим літом, і ностальгійно вдивляється у шибки вікон, за якими крапле дощ. Та не помітити початок осені у Львові неможливо: вже традиційно його зустрічають лавиною публічних заходів, фестивалів та виставок. Однією з найважливіших музичних подій львівської осені є фестиваль сучасної музики «Контрасти», що вже став своєрідною візитівкою Львова для багатьох музикантів у світі.

Помірні Контрасти

«Контрасти» за свій досить поважний вік пережили багато і доброго, і поганого. На самих початках, у далекому 1995 році програми концертів формувалися за принципом максимального антагонізму сучасного мистецтва до всього попереднього – бароко, класики, романтизму тощо, на що вказує етимологія назви фестивалю. «Контрасти» стали чи не першим фестивалем саме сучасної музики в Україні, і одразу завоювали престиж на європейській мистецькій арені: більшість творів тут виконувались вперше, часто писались саме для «Контрастів». Але з часом така модель дещо застаріла і зужила себе: програми все менше й менше включали в себе твори сучасних композиторів, що дуже суперечило титулу «фестиваль сучасної музики».

З цьогорічними XXII-ми «Контрастами» керівництво фестивалю провело своєрідний ребрендинг. Помітний акцент на сучасній музиці різних стилів та жанрів: творів давно померлих композиторів у програмі зовсім небагато. Поза концертами тут буде проведено багато інших подій: зустрічі з композиторами, електроакустичні звукові інсталяції, майстер-класи і багато інших позарегламентних заходів. Словом, «обгортка» фесту справила дуже перспективне і позитивне враження, тож захотілося відвідати концерт Відкриття XXII-х «Контрастів» – гостей зустрічають з порогу.

Відкриття відбулося 30-го вересня у Концертному залі ім. С Людкевича. Грав Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії, диригував Герман Енгельс з Бельгії. Хоч лозунг фестивалю «Trajectory of Sound» мав би нести вільно-формальне значення, вечір все ж був дещо консервативним і псевдо-естетичним. Щоправда, саме цей концерт і не міг мати характер андерграундого дійства – все таки, це офіційне відкриття. Відповідно, урочистість зацікавила чимало слухачів різних соціальних і професійних сфер, тож в залі було справді людно.

У першому відділі концерту був представлений єдиний твір – «Tutti», досить цікавого і знаного українського композитора Станіслава Луньова. Чесно кажучи, очікувалась коротка, та вартісна оркестрова п’єса – і очікування не справдились. АСОЛФ має чималий досвід виконань творів сучасних композиторів, хоч ту музику і не особливо люблять. Та слід віддати належне: цей оркестр навчився чітко диференціювати роботу з насиченою фактурою, окреслювати повноваження в рамках своєї секції, а не просто грати ноти, які стоять на пульті. У цій, як виявилось, дуже великій симфонічній п’єсі, кожна з груп оркестру мала свою чітку функцію – ніхто нікого не перекрикував, була м’яка й координована гра, без надлишку. Львівський Симфонічний останнім часом дійсно вражає своєю грою: можливо це пов’язано з обранням (нарешті) головного диригента й художнього керівника Тараса Криси (бо цей колектив ніколи так добре не звучав, і, здається, звучатиме з кожним разом краще й краще). Дозволю собі додати, що сама форма твору С. Луньова не є новою: таку форму розвитку драматургії й фактури можна прослідкувати в «Атмосферах» Д. Ліґеті, чи редукційно-сонористичних творах Г.-М. Ґурецького. Композитор, щоправда, вдосконалив і розвинув принцип «блочної» побудови оркестрової фактури і макрополіфонії в межах цієї «блочної» сонористичної форми, і втілив цю ідею у власному задумі.

Часто музиканти насміхаючись говорять, що, буцімто в сучасній музиці не обов’язково грати всі написані ноти – все рівно буде «каша». Щодо «Tutti» Луньова цей людсько-оркестровий фактор діяти не може, особливо у виконанні АСОЛФ: кожна нота цього твору оркестром була виконана сумлінно і з особливим пієтетом і пристрастю. Не було тут ні агресії (з деякими винятками: в кількох місцях, де їй є місце – вона була), ні різкої гостроти, ні хтивості – це було повітряно-всеохоплююче звучання в повітрі, не на сцені. До половини твору. Ідея і задум композитора був повністю прочитаний слухачами десь на дванадцятій хвилині твору. Та композитор вирішив у тій самій одноманітній «блочно»-сонористичній фактурі розвивати свій задум далі, і вже стало нудно. Романтизований, релігійно-агонізований, надмірний другий розділ твору був зайвим, або ж він мав стати іншим окремим твором. Треба мати міру часу. Ні в якому разі не претендую на об’єктивне сприйняття музики С. Луньова і на жорстку безапеляційність; лиш формотворчий вектор твору «Tutti» здався особисто мені невірним.

Другий відділ концерту розпочався твором «Забуті листи» для оркестру Воутера Ленертса (Wouter Lenaerts). З перших нот стало зрозуміло, що це не сучасна музика в традиційному розумінні цього терміну, а певна стилізація з масою звукових (навіть не звукозображальних) ефектів заради ефектів. Настрій твору був меланхолійний і псевдочуттєвий, трохи подібний на твори Ґ. Гольста. Кинулись у вухо певна кострубатість і рваність драматургії, роздробленість форми, з якими диригентам часто доводиться працювати за особливим принципом – «щось з тією формою треба зробити». Це завдання Германом Енгельсом було виконано бездоганно – твір був зведений «докупи»; в результаті слухачам в залі він навіть почав приносити задоволення. Більшість оркестрантів не розуміли музики Ленертса, що й не дивно; часто можна було почути агресивні, неопрацьовані ноти, та це непорозуміння можна скинути на «пробіли» партитури і слабкість в оркеструванні композитора, але не на професіоналізм оркестрантів. Що стосується диригента – оркестр без найменших зусиль реагував на його простий і «звичайний» жест, і, здається, навіть протягом всього концерту Енгельсу жодного разу не довелось когось з оркестрантів динамічно «підіймати» чи «опускати». Це свідчить про проведену якісну роботу на репетиціях. Коли б цей твір переоркеструвати і переробити – він цілком би зійшов за непоганий саундтрек до якоїсь голлівудської мелодрами-трилеру. А наразі «Забуті листи» Воутера Ленертса Львову на «Контрастах» не пасують навіть в такому прекрасному виконанні; оркестру – браво!

Ян ван дер Роост (Jan van der Roost), Концерт для кларнету з оркестром. Тяжко нехтувати світовою тенденцією серед сучасних композиторів пхати перкусію де слід і де не слід, та тут перкусія часто навіть мала верх в апофеозі над самим солюючим кларнетом від самого початку твору. В рамках програм Львівського симфонічного оркестру Львівської філармонії цей твір можна розмістити в категорію «ультра радикальних», хоч Концерт і приблизно не є таким по суті. Кількість оркестрантів, вочевидь, чітко фіксована композитором (хоч я не побачив у цьому сенсу), тому після «Забутих Листів» Ленертса пів-оркестру залишили свої інструменти на своїх кріслах і втекли за сцену – з залу це виглядало не надто естетично. Солюючу кларнетову партію грав бельгієць Едді Ваноостуйсе (Eddy Vanoosthuyse). Його роль у кларнетовому, власне, Концерті була не «надто сольною», як того очікувалося – тобто лінеарно-мелодійною, звично романтизованою. Оркестрування твору – традиційно вертикальне, без ідейності, з додаванням певних ефектних оздоб: дзвіночків, кроталей (до речі, звідки у Львівській філармонії кроталі?), арфових гліссандо тощо. Говорячи про соліста, слід зазначити його справжній, без надмірностей професіоналізм. Та в рамках Концерту ван дер Рооста, який мало вимагає якихось яскравих кларнетових прийомів, сказати щось якісно-конкретне досить важко.

На завершення концерту, в другому відділі якого панували твори бельгійських композиторів (бо концерт відбувався за сприяння і безпосереднього фінансування державних інституцій цієї держави), відбулась ще одна українська прем’єра – Ноктюрн Авґуста де Бока для повного оркестру, який повернувся з-за куліс. І знову радикальність «Контрастів» розчаровує – не чути нічого сучасного: знову якісь романтизовані пісні. Яка назва твору, така й атмосфера в залі: вальси Штрауса і мазурки Шопена… Не говорю, що красива музика – це погано, в жодному разі! Не обов’язково має бути хеві-метал чи електронщина, чи андерграунд – сучасне мистецтво теж може бути красивим; понад те – я особисто до цього би прагнув! Та ніколи мистецтво не може йти назад у розвитку. Стилізації мають право на існування, але не тоді, коли твори пишуться лиш тому, що так зручніше і легше, як це є з Ноктюрнами де Бока... Понад те: вважаю, що цей твір безперечно має право на життя, але його місце – не на відкритті такого поважного фестивалю, як «Контрасти».

Очікування від великого першого вечора фестивалю сучасної музики справдились частково: офіційне Відкриття XXII-х «Контрастів» дійсно було грандіозним; АСОЛФ абсолютно не здивував – гра перфектна і високопрофесійна; диригент Герман Енгельс – чіткий, простий, досвідчений; думаю, оркестру з ним було просто й легко; а от програма могла би бути кращою. Ця музика необов’язкова – в Україні є маса значно кращих, цікавіших творів. Хоч концерт дійсно був бельгійським, єдиний представник України Станіслав Луньов за якістю, композицією та душевністю мав значну перевагу (хоч це й не був конкурс). Але є і добрий висновок з цього: ми, українці, маємо право пишатися нашими оркестрами і композиторами, і стимулювати їх розвиток далі.


Автор: Іван Пахота
Концертна організація: Львівська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти"
Джерело: Zbruc



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine