MARIUPOL CLASSIC: ТРИ КОНЦЕРТИ, ЩО ЗМІНИЛИ ПУЛЬС В РУЇНАХ СИНАГОГИ | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
MARIUPOL CLASSIC: ТРИ КОНЦЕРТИ, ЩО ЗМІНИЛИ ПУЛЬС В РУЇНАХ СИНАГОГИ
Пилатюк Назар
Київський секстет ManSound
Крячок Василь
Толмачов Рубен
MARIUPOL CLASSIC: ТРИ КОНЦЕРТИ, ЩО ЗМІНИЛИ ПУЛЬС В РУЇНАХ СИНАГОГИ
13 вересня 2021, понеділок
Поширити у Facebook

Величний двоповерховий маєток, збудований підприємцем Антоном Чабаненко у 1882 році, був вийнятий єврейською общиною Маріуполя для влаштувала в ній Хоральної Синагоги, де звучав релігійний спів. Це єдина споруда Маріуполя, яка пережила революцію, пережила 30-ті роки, пережила Другу світову війну. Під час німецької окупації цю будівлю використовували під шпиталь для німецьких офіцерів, і вона вистояла рокові 4 дні, коли фашисти йшли з Маріуполя, намагаючись спалити все, що можна. За часів радянської влади тут розміщалися різні учбові заклади, зокрема -медичне училище. В 80-ті з’явилася ідея зробити тут картинну галерею, але ж надто довго шукали фінансування… Будівля руйнувалася.

В 1991 році через сильний снігопад обвалився її дах, і фактично в такому стані вона перебувала весь час – залишилися тільки стіни з віконними отворами. Одна з сучасних ідей збереження – консервація: покрити стіни спеціальним розчином, який захищає стіни від подальшого руйнування. В Маріуполі ходить легенда, ніби всі історичні будівлі міста, включаючи Синагогу, поєднані між собою глибинними підземними ходами. Тож нехай, за будь яких негараздів, ця містична система кровообігу підтримує і відновлює життя архітектурних перлин Маріуполя - як цілісний духовний організм! Адже, вочевидь, саме так відчувають свою історію сучасні мешканці міста.

Цього 2021 року локація була повністю розчищена, впорядкована для відвідування, підсвічена і взяла участь у фестивалі «Ніч в музеї».

Руїни Хоральної Синагоги – місце, яке за всі роки існування чуло багато молитов: людських, словесних і музичних – за здоров’я, щастя, мир. Намолене місце сили, яке встояло, бо рятувало тіло і душі людей.

І в той час, коли Mariupol Classic, махнувши диригентською паличкою, дав відлік її новому життю, і звуки музики, нарешті, почули ці стіни - сталося певне диво! Їх рідні, природні вібрації відновилися, створивши унікальний акустичний простір народженої гармонії. Глядачі, що опинилися в середині, відчували присутність теплих вібрацій – звукові хвилі неслися навколо, злітали у відкрите небо і творили неймовірну атмосферу.

Локацію випробували та «охрестили» три блискучих концерти Mariupol Сlassic 2021 в різновидах камерної музики, а саме: струнного квартету - Kyiv Mozart Quartet, камерного оркестру - оркестр «Ренесанс» Маріупольської філармонії та соліст Назарій Пилатюк, скрипка і вокального секстету – чоловічий гурт a`capella, легендарний ManSound.

Kyiv Mozart Quartet: ТІ, ХТО ЗАПУСТИЛИ ВІДЛІК ЧАСУ
30.08.2021



Kyiv Mozart Quartet  - народився у березні 2019 і вже 13 квітня того ж року мав виступ в Маріуполі на сцені Камерної філармонії, а 5 вересня взяв участь у Другому фестивалі Mariupol Сlassic. Тож, не випадковість, що цього року, саме їм випала честь відкрити нову фестивальну локацію міста. І з величезним успіхом, попри роки мовчання, зіграти вперше в стінах Хоральної Синагоги концерт класичної музики просто неба.



Колектив у складі: Ольга Шелешкова,скрипка; Павло Хмара, скрипка; Андрій Макій, альт; Сергій Казаков, віолончель - це незалежний проєкт, створений музикантами-однодумцями, яких об'єднала пристрасть до камерної музики.



  Його учасники отримали прекрасну освіту в класах Богодара Которовича, Наталії Гутман, Михайла Кугеля і з успіхом виступали в якості солістів. Грали в складі камерних ансамблів, брали участь в міжнародних фестивалях, гастролювали по містах Німеччини, Польщі, Австрії, Бельгії, Франції, Швейцарії, Італії, Туреччини, Марокко, Японії, Китаю.



Цей досвід, свої творчі ідеї, знання і вміння вони втілили в нових музичних програмах.

«Ми прагнемо грати музику різних епох - від бароко до сучасності», - поділилася Ольга Шелешкова, перша скрипка. – «У цьому році, спеціально для фестивалю Mariupol Сlassic ми відібрали наші улюблені струнні квартети Брамса і Равеля. Вони абсолютно відрізняються стилістично - і в ставленні до звуку і до змісту».


«Ми привезли до Маріуполя дійсно дуже красиву музику, – емоційно підхопив Андрій Макій, альт. – «Творчість цих композиторів, крім стилістики, розділяє ще й невеликий проміжок часу: Брамс - це кінець 19 століття, Равель - початок 20-го. Але об'єднує дивовижна краса - найголовніше, до чого прагнемо ми і заради чого сюди приїхали. Якщо сучасна музика зазвичай дуже нервова і важка для сприйняття, то класика - це ковток чистої води, свіжого повітря і вічних життєвих цінностей»,- посміхається Андрій.



НАЗАРІЙ ПИЛАТЮК: ДЛЯ ТОГО ТУТ – Я
1.09.2021

«Ви мене просто вразили, подарували такий стан екстазу, не побоюсь цього слова!» - повторював захоплено юний хлопець, звертаючись до Назарія Пилатюка (Ред.- 1987р.н., м. Івано- Франківськ, скрипаль, заслужений артист України) після завершення концерту. «Саме такі люди як ви, як Василь Михайлович Крячок (Ред.- диригент камерного оркестру «Ренесанс», керівник Маріупольської філармонії) - стоять у витоків сучасної культури Маріуполя. Ніколи вона ще не була на такому рівні. От заради музики, літератури, заради таких концертів варто жити...»

«Відіграли просто чудово, дуже позитивні враження. Ми раді, що такий насичений цей музичний рік, але хотілося б, звичайно, ще..» - стверджує цілком дорослий програміст. Його дівчина підхоплює: «Я вчетверте на Mariupol Classic, але цього року на концерті вперше. Враження невимовно гарні і як сказав соліст Назарій Пилатюк, «в перший день осені» - прекрасно відчути такі емоції. До того ж, класно, що цій локації дали нове життя»



…Сцену потрохи прибирають, вимикають апаратуру, в серці ще вирують вогняні ритми Астора П’яццоли, зіграні на честь 100-річного ювілею від дня народження та геніальні мелодії Антоніо Вівальді. В цій нічній тиші голос Назарія у відповідях прихильникам, звучить напрочуд чисто: «Я приїхав позавчора, трошки погуляв Маріуполем. Головне враження – люди! Приємні й щирі. Тут, як ніде, навіть у Києві, - видно, як люди тягнуться до мистецтва і до кращого для всій України. Цей край має феноменальне майбутнє! Те, що ви вже зробили сьогодні, - вражає. Я вважаю що багатьом вже треба рівнятися безпосередньо на Маріуполь, і те, як тут люди працюють. Тому, ви не хвилюйтеся, - ви на правильному шляху, я вам вдячно тисну руку за такі щирі й теплі слова, мені це дуже цінно. Я працюю, власне, для людей, які сприймають все так щиро й глибоко, я зворушений!»



…Ми із оператором поспішаємо доєднатися до розмови, оскільки те, що прозвучало сьогодні у виконанні Назарія Пилатюка з камерним оркестром «Ренесанс», було, як на мене, повним інсайтом. «Пори року», один з найпопулярніших творів епохи бароко у світі, може сперечатися з видатними рок- і поп-хітами за кількістю інтерпретацій. Але ж тут, на Mariupol Classic, не порушивши жодної ноти авторського тексту Антоніо Вівальді, - пролунала абсолютно нова музика. Це було найкраще з прочитань, яке змусило мене забути все, що я чула до цієї миті.



- Назарію, з моїми відчуттями сталося щось дивне. Ніби музичний текст – перезавантажена матриця - кожен звук народився щойно. Геніальний Антоніо Вівальді (1678 -1741р.р.) – наш з вами молодий сучасник, а головний герой музики – зовсім не природа з її порами року. Від ознак епохи бароко залишилась м’яка і зважена точність ритмів, прозоре звучання, що пронизує повітря, тепла людяність інтонацій, ідеальний контакт, як синхронне дихання в діалозі соліста з оркестром. На цьому все. Події в музиці – і сум, і розпач, і тихе милування, і мужній опір негодам – створювали щось зовсім інше, ніж ми звикли чути до того в «Порах року». Музика, замість малювати мінливу красу природи, на очах розгорнула неймовірний плин сучасності, перекодований новим світоглядом у вимір щастя. Ризикнула б сказати: головний герой – Його величність Час, і його рух, - у космічному і науковому розумінні. Від гри майже фізичні відчуття того, як час накочує - і спливає. Це так зорі зійшлися, чи ви свідомо продумали всі деталі виконання?

- Щиро вам зізнаюсь, без жодного пафосу чи сарказму, так як є, – я готувався. Багато перечитував ноти, слухав різні виконання, передивлявся трактовки, радився зі своїми педагогами і колегами-музикантами, безпосередньо з батьком - дуже багато. Щось забирали, щось трохи додавали, в мелізматиці, наприклад. Але основне - це розуміння: що саме ти граєш.

- Поділюся важливим. Люди, що живуть тут на межі війни і миру, мають геть іншу шкалу цінностей, та зовсім інше сприйняття часу. Тут інший вимір, що тече вкрай активно й наповнено. Вирує чиста і дієва енергія буття. На вулицях бачу посмішки, дружні компанії, веселих дітей, безліч молоді, красивих і закоханих людей. В парках – спорт, ігри, велосипеди, рух нон-стоп, позбавлений агресії. В концертних залах і на відкритих локаціях Mariupol Classic – повно слухачів різного віку. Відчуття, що люди абсолютно свідомо квапляться набратися гарних емоцій, краси, нових вражень від мистецтва і життя - ніби чистого повітря в легені. Така сама реакція була і на ваш концерт в руїнах Синагоги. Назарію, ви в унісон з цим часом.

(дивиться в нічне небо) - В такій атмосфері, де віє вітер, де під час музики гавкають пси, і дуже доречно, розумієте? (посміхається жартома) …де літають пташки і комарики, - воно надихає! Піднявши голову, звичайно можна згадати і про руїни, і про страшні речі, що відбуваються неподалік… Але для цього тут - я. Для цього тут всі ми – показати, що ми єдині, що ми сильні. І це дає надію, і додає впевненості, у будь-якому випадку, - що нас складно перемогти. А я думаю, що й неможливо. Дух наш - незламний.

ManSound: «ОСКАР» МАРІУПОЛЬЦЯМ
3.09.2021

«Кожен з десяти альбомів легендарного українського секстету ManSound був номінований на  всесвітній «акапельний Оскар» - Contemporary A Cappella Recording Awards (CARAS)» - свідчить статистика.

- Чи були у ManSound події, які не вкладаються в жодну статистику? – питаю директора гурту Дмитра Виговського.

Д.В. - Була надзвичайна історія: ми виступали на а’капельному фестивалі в Словенії, у нас був саундчек, і ми налаштовували мікрофон Рубена (Ред. Рубен Толмачов - бас гурту Man Sound, з унікальним тембром). Над центральними дверима висів величезного розміру годинник і раптом він впав! (сміється) Така потужна була вібрація голосу.

- Мабуть, то був промовистий знак з небес: мистецтво ManSound на віки і поза часом. Рубене, чого ви очікуєте від сьогоднішнього концерту?

Р.Т. - Як від будь-якого концерту я очікую обміну творчого спілкування, обміну енергіями із залом, нових вражень і мотивації для нашої діяльності. За 27 років творчого шляху ми жодного разу, жодного! (обурені вібрації в голосі) - не були в Маріуполі. І для нас це певною мірою хвилююча зустріч.

- Які твори прозвучали у програмі?

Д.В. - Перш за все, Mariupol Classic - фестиваль класичної музики, тому основу репертуару ми вибрали саме класичну, а вона в нас – є! (посміхається) До речі, ті хто не зміг потрапити на концерт, можуть послухати: на YouTube є збірка - Чайковського, Рахманінова, Баха у нашому виконанні, саме цю програму ми привезли. Додали ще джазу, народні пісні, і популярну музику.



- Ви завжди дотримуєтесь меж жанру а’капелла?

Р.Т. - Наше а’капельне звучання ми міксуємо із звучанням біт-боксу, перкусії… Межі лише одні - якісне звучання, а все інше - може варіюватися.

- Рубене, ви є ініціатором ідеї нового а’капельного виконання гімну України. Як вона виникла?



Р.Т. - Після Майдану 2014 року був особливий стан нашого суспільства. Навіть нас, цілком дорослих осіб, захопили оптимістичні настрої. Якась весна душі!.. І нам захотілося доволі суровий гімн України почути в іншому варіанті, - як гімн надії, доброзичливості, як гімн людей, готових сприйняти весь світ і відчути себе, як частинку цього світу. Тому ми переосмислили його в дусі духовного натхнення, в дусі госпел (Ред.-англ. Gospel music - євангельська музика). Потім цю ідею підтримав Jazz Band українського радіо і нова версія прозвучала на Майдані, в день Незалежності України. Сьогодні цей гімн починає і завершує робочий день Jazz Radio і звучить о 6й ранку і 12й ночі.

- Отже, день України починається у світлій версії ManSound. А в якій версії сьогодні сприймають український ManSound в Європі?

Д.В. - Перед локдауном у нас був тур Європою - Німеччина і Австрія. Ми їздили з сольними концертами і були на а’капельному фестивалі Vokal Total в Мюнхені, вже втретє. Нас в Європі сприймають дуже класно і на наших афішах завжди написано - Ukraine! Ми виконуємо народні пісні, щоби публіка знала нашу культуру. Реакція завжди емоційна – плескають в долоні, підспівують. Нашу культуру вже ідентифікують як українську, бо певний час пройшов, як ми отримали Незалежність, і люди вже знають, що Україна – це Україна. І я вам скажу, що наша музика дуже відрізняється від решти культури СНД.

- Чим саме?

Д.В. - Вона просто крута, я люблю наших композиторів і виконавців – щира музика, вона від серця.



Від серця пройшов в Маріуполі блискавичний концерт провідного вокального бренду України - ManSound. Багато було незабутніх композицій, але одна, надзвичайно драматична і прониклива, - єврейська молитва, - сколихнула і розбудила, здається, саму глибину історії Хоральної Синагоги і кожен камінь в її стінах плакав від спогадів найтрагічніших сторінок єврейського населення Маріуполя… Шана і хвала музикантам, які розуміють: концерт - не завжди просто культурне дозвілля, а інколи - літопис людського життя, який залишається в історії артефактами подій, записаних музичними звуками…

Д.В. - Локація Хоральної Синагоги просто неба - незвичайне місце, дуже атмосферне. Публіка нас просто вразила – така щира, справжні поціновувачі. Ми відчули атмосферу тепла і ми з цього дуже щасливі, - ось ці слова, почуті вже біля дверцят бусу, готового мчати втомлених і щасливих музикантів далі, їхніми творчими і життєвими дорогами, я і передаю вам, прекрасні слухачі Маріуполя! Це - ваш «ОСКАР»!

Фестиваль Mariupol Classic реалізується в межах проєктів «Маріуполь - Велика культурна столиця України» та культурно-мистецьких ініціатив «Діалог мовою мистецтва» за підтримки Українського культурного фонду.


Автор: Анна Архипова
Колективи: Київський секстет ManSound
Виконавці: Назар Пилатюк
Диригенти: Василь Крячок, Рубен Толмачов
Концертна організація: UKR Artists, Портал академічної музики “Music-review Ukraine”, Маріупольска камерна філармонія
Конкурс (фестиваль): Фестиваль класичної музики «Mariupol Classic»



Інші:

Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
“Лісова пісня” у Будапешті
Урочисте відкриття Конкурсу імені Сліпака пройшло у Львівській філармонії
13 грудня у знаменитому залі Берлінській філармонії відбувся концерт Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під назвою «Sound of Ukraine»
Концерт ентузіастів
Культурна дипломатія вищого гатунку
Харківський кросовер-оркестр PRIME ORCHESTRA гастролює містами Туреччини
«Пиши листи до Миколая!»
У Рівненській обласній філармонії звучали різдвяні пісні
«Сарсуела. На хвилях іспанської пристрасті»
Відважний проєкт
У Львівській філармонії з успіхом пройшла прем’єра опери польського композитора
У Києві відбулася прем’єра опери “Родинний альбом” Єжи Корновіча (Польща), а 10 грудня її почують у Львові
Повернення Дона Карлоса: вердіївський шедевр вперше за два роки прозвучав у Києві
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
777.jpg