«У нас немає зброї, але є культура» | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«У нас немає зброї, але є культура»
Галатенко Інна
Безбородько Олег
Сильвестров Валентин Васильович
«У нас немає зброї, але є культура»
У Національній академії мистецтв України відбувся концерт «Єврейська тема у світовій музичній класиці»
8 травня 2014, четвер
Поширити у Facebook

«У нас немає зброї, яка є у них, але у нас є культура. І це єдина зброя, якою ми можемо відповісти», — слова польського письменника і правозахисника Адама Міхніка процитував, відкриваючи вечір, Леонід ФІНБЕРГ, директор Центру Юдаїки НаУКМА (організатора проекту спільно з видавництвом «Дух і Літера»). Запланований ще наприкінці минулого року, концерт кілька разів переносили у зв’язку з політичними подіями в Києві, і, нарешті відбувшись, він подарував слухачам багато позитивних емоцій і розширив поле знань про єврейську музичну і поетичну культуру. Неординарний задум гарно втілили виконавці — дует Інни Галатенко (сопрано) й Олега Безбородька (фортепіано) та 15-річний піаніст Євген Моторенко.

ІННА ГАЛАТЕНКО. Фото з сайту: http://www.day.kiev.ua


Відкрили програму три єврейські пісні Моріса Равеля. Нагадаємо, «Кадиш», створену на основі поминальної молитви єврейської літургії, французький композитор написав разом з іншими обробками народних пісень 1910 року для участі в Міжнародному конкурсі, організованому московським «Будинком пісні», і здобув першу премію. Інна Галатенко виконала «Кадиш» на івриті з глибоким проникненням у зміст священного тексту — плач, трепетне благання і мудрість стародавнього народу. Пісня «Вічна загадка», або «Таїнство Господнє», звучала мовою ідиш, а Mejerke, main Suhn («Меєрку, мій синку») складається з п’яти запитань сина на ідиш і п’яти відповідей батька на івриті, і соло співачки, перегукуючись із фортепіанною партією, вражало багатством колоратурних імпровізацій.

Чотири міські побутові пісні на ідиш в обробці корифеїв української музики входили до репертуару драматичної актриси Сари Фібіх (1895—1940 рр.), популярної в СРСР виконавиці єврейських пісень. Прозвучали два твори Левка Ревуцького — сумна пісня про кохання і розлуку «Ду форст авек» («Ти від’їжджаєш») і «Втрачений фартух» із захопливим сюжетом: Рівка згубила фартух, а Янек його знайшов, і жартівливі загравання хлопця завершилися весіллям. У кожній обробці впізнавався стиль майстра — і в ніжній «Колисковій» Віктора Косенка, і в пісні Бориса Лятошинського «Гензелех» («Гусаки»), з парадоксальним фрагментом буття, закодованим у музиці і слові: молода дівчина пасе гусей на березі озера і глузує із старенького, зачарованого її красою.

Вісім пісень Роберта Шумана з циклу «Любов поета» на вірші Генріха Гейне — це краса вишуканих мелодій у поєднанні з геніальною поезією, божественне звучання тих самих Leider (нім. — пісні), з яких беруть витоки тихі пісні Валентина Сильвестрова. Витончений мелодійний малюнок, що передає всі відтінки поетичного настрою, живі інтонації голосу — так співачка і піаніст вказали шлях до просвітлення всім, хто був у залі.

Три пісні маестро Густава Малера відкрили друге відділення, і повітряна в’язь мелодій нагадала про щастя мирного життя — гуляти весняним квітучим лугом, закохуватися, а якщо страждати, то лише від нерозділеного почуття. І навіть гротескові мотиви третьої пісні-маршу не змогли зруйнувати магію романтичного кохання і меланхолійного настрою.

Сильний, насичений експресією голос у трагічному і пристрасному «Кадиші», граційне пурхання метелика у легких комічних сценках, кришталевий спів на вершинах Шуманівської і Малерівської лірики... Представивши в одній програмі таку широку палітру образів, Інна Галатенко виконала дуже різну за стилем музику з майстерністю, якій властиві дивовижне забарвлення і тембр голосу, артистизм і чутливе володіння стилістикою. Тому не випадково вокальну частину вечора завершила музика нашого сучасника, ні з чим не зрівнянна за енергетикою тихого сяяння. Цикл Валентина Сильвестрова включив прем’єру пісень на вірші Бориса Пастернака «Давай ронять слова...», «Как бронзовой золой жаровен», «Ты в ветре, веткой пробующей...», а також пісні на вірші Пауля Целана «Говори и ты», «Стоять до конца» (переклад Марка Білорусця), Ольги Сєдакової «Постлюдия», Осипа Мандельштама «Жил Александр Герцович...», «Я вернулся в мой город, знакомый до слез...» (із циклу «Прості пісні», 1973).

Піаніст і композитор Олег Безбородько виконав п’єсу Макса Бруха Kol Nidrei (молитва «Звільни себе від клятв»), написану за мотивами єврейських літургійних мелодій, — і рояль проникливо співав про прагнення до свободи! Німець Макс Брух (1838—1920) товаришував із родиною головного берлінського рабина і вперше в історії класичної музики написав твір, що став популярним завдяки єврейській темі. У нацистській Німеччині Брух потрапив до чорного списку, а його твори було знято з репертуару, оскільки нацисти помилково вважали, що автор п’єси Kol Nidrei був євреєм.

Порадував слухачів виступ Євгена Моторенка (КССМШ ім. Лисенка, клас професора Наталії Гриднєвої). Виразно і свіжо прозвучали в його виконання відомі п’єси Фелікса Мендельсона-Бартольді «Дует» і «Весняна пісня» і на біс — два вальси Валентина Сильвестрова з циклу, присвяченого Андрію Волконському. Юний піаніст сміливо виніс на суд вимогливого композитора своє трактування, жодного разу з ним не репетирувавши (зауважимо, дорослі музиканти завжди репетирують з маестро), чим приємно здивував автора, який був присутній у залі. Лауреат багатьох престижних міжнародних конкурсів, Євген Моторенко сьогодні гідно представляє музичне майбутнє України.


Автор: Ольга Савицька
Виконавці: Інна Галатенко, Олег Безбородько
Композитори:Валентин Сильвестров
Концертний зал: Зал Національної академії мистецтв України
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
304.jpg