В Одеській опері відновили незвичайну виставу | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
21 січня 2024, неділя
Поширити у Facebook

За декілька днів до Нового року в Одеській опері відбулася прем'єра відновленої опери "Служниця - пані" композитора Джованні Баттіста Перголезі в постановці режисерки Оксани Тараненко. Розкажемо, чим цікава ця вистава і чому її треба було оновити.

Юний геній галантної епохи

Ми не знаємо, чи думав молодий талановитий композитор Джованні Баттіста Перголезі, що його невеличкий твір, який він писав для того, щоб розважити публіку в антракті власної великої опери стане не лише світовим хітом, а й започаткує новий жанр. Але саме так відбулося із його оперою "Служниця - пані".

Майбутній композитор народився в 1710 році в італійському місті Єзі, там же і навчався музики, а основи композиції освоїв вже в Неаполі. Саме там він жив, працював до своєї смерті, яка наздогнала його у двадцять шість років. Але за своє коротке життя він встиг написати не лише понад тридцяти музичних творів, а й стати родоначальником опери буфа, або комічної опери.

Перголезі народився та жив на перетині двох епох - бароко та класицизму. Саме тоді мистецтво шукає нові сенси і від серйозності та навіть трагічності поступово набуває витонченості, світла, прозорості та гармонії. Музичні твори стають легшими, а сюжети зрозумілими пересічній публіці. Ніколи до Перголезі звичайні люди не ставали героями опери, і саме в цьому полягає його новаторство. Служниця, яка стала пані

В основі сюжету опери, історія простої, але кмітливої дівчини, яка мріяла про "кар'єру" господині дома, в якому працювала. Вона наполегливо йшла до мети, допоки не першої молодості доктор Умберто запропонував руку і серце гарненькій служниці. Сюжет доволі банальний, але здається, його й нині можна використовувати як "інструкцію до вживання".

Прем'єра опери відбулася в 1733 році, в епоху рококо. В мистецтві панувала аристократична декоративність, легкість та еротична грайливість, але на театральній сцені все ще панували великі та важкі форми. "Пані-служниця" Перголезі вийшла за рамки інтермедії, стала чим то новим та свіжим в мистецтві і як результат знайшла прихильників не лише серед глядачів, а й композиторів.

Відомо, що після показу в Парижі, в 1752 році "Служниця" спровокувала суперечки між поціновувачами традиційної французької та нової італійської опер. Це протистояння увійшло в історію. музики як "війна буфонів". Але поки поважні академіки сперечалися як ставитися до нового явища, арії з опери вийшли на вулиці, а новий жанр підхопили композитори Чімароза, Моцарт, Россіні, Доніцетті та продовжили композитори наступних 19 та 20 століть.

Успіх, тривалістю в 300 років

Протягом трьох століть "Служниця - пані" не сходить з оперних сцен світу. І Україна не виключення. На одеській сцені ця опера з'явилася у 2013 році. Її постановку здійснила режисерка Оксана Тараненко. Вона винесла дію зі сцени в інтер'єри нашого театру оздобленого в стилі пізнього французького рококо. Це було вдалим рішенням, адже герої - нібито зійшли з оточуючих нас стін, балконів та світильників Французького фоє, на сходах якого розмістилися актори та оркестр. Опера тоді звучала російською і саме це стало причиною її вилучення з репертуару після початку повномасштабного російського вторгнення.

Відновити та оновити оперу в репертуарі театру було вирішено у 2023 році. Спеціально на замовлення Одеської опери лібрето авторства Дженнаро Антоніо Федеріко переклав відомий український автор Микола Бровченко (саме цей автор написав лібрето для дитячого балету "Дюймовонька"). У виставі ввели нових солістів. Роль хитроумної Серпіни виконує Аліна Ворох (сопрано). Партію доктора Умберто на прем'єрі виконував Юрій Дудар (баритон), а на спектаклі 20 січня зіграє Денис Панченко (бас). Мовчазного слугу Веспоне красномовно виконав Василь Добровольський. Камерним оркестром керує диригент Валерій Регрут, він же виступає другом та підтримує витівки Серпіни.

Особливе місце займають глядачі - вони стають не просто спостерігачами, а безпосередніми учасниками подій та помічниками молодої служниці, адже тепер між ними та акторами немає оркестрової ями та рампи. Тож, дві дії наповнені легкою музикою, блискучим виконанням арій та жартами проносяться немов одна мить.

Зануритися в прекрасну епоху рококо любителі опери зможуть 20 січня та 10 лютого.











Фото: Юлія Сущенко
Концертна організація: Одеський Національний академічний театр опери та балету
Джерело: Одеське життя



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
303.jpg