Третій зайвий | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Третій зайвий
Зайцева Олександра
Альфавицький Віталій
Демидов Дмитро
Півненко Богдана
Пірієв Олександр Валерійович
Таванець Дмитро
Гришко Леся
Рєпка Роман
Лагоша Олександр
Дует Олександр Лагоша (альт) та Леся Гришко (фортепіано)
Фортепіанний дует
Олійник Леся Степанівна
Станкович Євген Федорович
Третій зайвий
Камерний цикл «Music-review WEEKEND» завершився авторським концертом Євгена Станковича
25 червня 2011, субота
Поширити у Facebook

Народний артист України композитор Євген СтанковичБудь-яка розмова про творчу особистість – це спроба віднайти та означити той особливий, притаманний лише цій людині світогляд. Музикознавець Леся Олійник, яка вела заключний вечір другого циклу «Music-review WEEKEND», так визначила «співзвуччя Станковича»: лірика, філософське осмислення та щирість й безпосередність. Заперечити – неможливо. Проте шість творів, які публіка й сам автор мали змогу почути, своїм поєднанням оголили зовні непомітний «нерв Станковича».

У кожному з творів композитор принципово поєднує непоєднуване, знаходить точки дотику між паралельними прямими та примушує чути світ у його невблаганно суперечливій багатовимірності. Симфонічність мислення Станковича навіть в камерних композиціях давно визнана, сьогодні це банальна істина, але у кожному творі цей механізм спів-пізнання спрацьовує гранично індивідуально. У чому, власне, і можна було переконатися.

Відкривала концерт «Українська поема» для скрипки і фортепіано 1997 року, пізніше перекладена автором для камерного оркестру. За фортепіано – Роман Рєпка, один з найяскравіших київських піаністів, що поступово, після тривалого перебування в Китаї, «поновлюється» в графіку столичних музичних подій. Його партнер, скрипаль Дмитро Демидов, - недавній випускник НМАУ ім. П.І. Чайковського, тож його виступ можна назвати якщо не відкриттям (навряд чи це пафосне слово пасує до камерного формату), то щонайменше заявкою на майбутнє.

Лауреат міжнародних конкурсів скрипаль Дмитро Демидов виконує «Українську поему» Євгена Станковича Грає лауреат міжнародних конкурсів піаніст Роман Рєпка

На початку твору артисти ніби «не чують» (не буквально, а драматургійно!) одне одного , кожний закритий у своєму власному, ізольованому світі. Скрипаль веде тему, а піаніст ніби кидає камінці в стоячу воду (ілюстративний ефект арпеджованих пасажів насправді неймовірно точний). Згодом вони міняються ролями і, зрештою, ця їх позірна нечутливість одне до одного перероджується у сучасне язичництво – славнозвісні «дикі танці» Станковича, відголоски яких зустрічаємо ледве не в кожному його балеті. Для репризи композитор також знаходить небанальне композиційне рішення: чим ближче до фіналу, тим дрібнішим стає монтаж початкових тем. Не знаходячи компромісу, взаємної підтримки, фактурні пласти поступово розкладаються та перетворюються в уривчасте марево.

Для драми цілком достатньо двох, але й драма-монолог – теж можлива. Сонату для кларнета соло Євген Станкович написав у 1996 році на замовлення Французького культурного центру. Нині у Фонді сприяння розвитку мистецтв її виконав артист «Київської камерати» Віталій Альфавицький. Можна сказати, що цей твір – про хворобливе співіснування двох душ в одній людині, тоді як «Гірська легенда» для альта з фортепіано (дует Олександра Лагоші та Лесі Гришко) – про шлях до розуміння через простоту; апеляцію до загальнозрозумілого як певний механізм у пошуках компромісу.

Лауреат міжнародних конкурсів альтист Олександр Лагоша грає Гірську легенду Євгена Станковича Лауреат міжнародних конкурсів Віталій Альфавицький грає сонату для кларнету соло Євгена Станковича
Не те щоб Станкович-композитор та Станкович-драматург намагався внести в життєві перипетії власні корективи, перебудувати від початку й до кінця. Станкович-людина знає, що це неможливо. Буде так, як буде. «Присвячення» для скрипки і фортепіано) кружляє навколо однієї ноти, мов нав’язливий, сумний і невідворотний блюз. П’єса написана в пам’ять про Богодара Которовича – людину, яку Станкович знав і розумів у всій її непростоті та, звісно, драматизмі. І саме про це грали Богдана Півненко з Дмитром Таванцем.

грає Заслужена артистка України скрипалька Богдана Півненко

Завершували концерт дві відносно молоді композиції. «Давні танці Верховини» для фортепіано в чотири руки (2002 рік) - друге повернення за вечір до «язичницьких танців», і цього разу – суцільно-монолітних, написаних широким пензлем. Твір було написано спеціально для фортепіанного дуету Олександра Зайцева-Дмитро Таванець, який з часів Міжнародного музичного фестивалю «Chamber Music Session» більшістю з нас, слухачів, сприймається як ідеальний фортепіанний ансамбль, де двоє – як один. Найважче говорити про «Дует» для віолончелі і фортепіано 2005 року. Сама назва твору натякає на універсальний, за духом постромантичний характер композиції. Олександрові Пірієву та Дмитру Таванцю вдалося осягнути філософський спокій цієї музики, повільно, мов у підводному човні, заглибитися у неї, і майже нечутно розчинитися у тиші...

Лауреати міжнародних конкурсів піаністи Олександра Зайцева і Дмитро Таванець виконують «Давні танці Верховини» Євгена Станковича Олександр Пірієв (віолончель) та Дмитро Таванець (фортепіано)

Від минулорічного жовтня протягом другого сезону Music-Review WEEKEND відбулося 18 концертів. Всі – в галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв. Серед знакових подій треба відзначити ювілейний концерт Квартету імені Миколи Лисенка (з нагоди 60-річчя заснування), концерт пам’яті Євгенії Мірошниченко, виступ лауреата конкурсу імені Г. Венявського та імені Королеви Єлизавети (2009 р.) скрипальки Маю Кішими (Японія). Концерт з творів Євгена Станковича став четвертим у ряду авторських вечорів живих класиків української музики Валентина Сильвестрова, Мирослава Скорика та Ганни Гаврилець.

Ювілейний концерт Квартету імені Миколи Лисенка Авторський концерт композитора Мирослава Скорика

У день закриття сезону в галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв урочисто було відкрито фотовиставку Національного порталу академічної музики Music-Review Ukraine, на якій представлені портрети видатних діячів сучасного музичного мистецтва України. Експозиція діятиме протягом чотырьох тижнів – до 20 липня


Автор: Юлія Бентя
Фото: Сергій Пірієв
Колективи: Дует Олександр Лагоша (альт) та Леся Гришко (фортепіано), Фортепіанний дует "Kiev Piano Duo"
Виконавці: Олександра Зайцева, Віталій Альфавицький, Дмитро Демидов, Богдана Півненко, Олександр Пірієв, Дмитро Таванець, Леся Гришко, Роман Рєпка, Олександр Лагоша
Композитори:Євген Станкович
Музикознавці: Леся Олійник
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Галерея Фонду сприяння розвитку мистецтв


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
110615_142.jpg