Кармелла Цепколенко: «У творі справжньої нової музики завжди має бути маленьке відкриття!» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Кармелла Цепколенко: «У творі справжньої нової музики завжди має бути маленьке відкриття!»
Цепколенко Кармелла
Кармелла Цепколенко: «У творі справжньої нової музики завжди має бути маленьке відкриття!»
18 травня 2015, понеділок
Поширити у Facebook

«Нову музику» складно вважати популярною в нашому суспільстві. Вона практично не звучить на українському радіо чи телебаченні. Про її новаторські відкриттях як про «сенсації в культурному житті країни» – преса не пише. Якщо ви – «свіжий слухач», то нові опуси, почуті в концертах, можуть вибивати вас геть із зони слухового комфорту. Буває, що на вершинах нової музики вам не вистачатиме кисню, і рядова свідомість відмовиться розуміти, що відбувається.

Музика виходить за звичні межі «окраси людського життя». Вона стає самостійною сферою, що живе за власними законами, багато з яких ми поки не знаємо – і тільки вивчаємо. Звукові образи нової музики бувають екстремальними. Ваші відчуття звукових «потоків» можуть раптово змінюватися: від вібрацій і гулу відкритого космосу – до нервової тиші в келії затворника-вченого, який цілодобово дивиться в глибину скелець мікроскопу, бо шукає нове життя... Виходиш із зали із почуттям, що «нова музика» - це крайня точка проживання людини-композитора в звукових просторах Всесвіту. Це смілива розвідка в естетиці, розрив шаблонів сприйняття, зміни в словниках музичної мови. Творчий, жанровий і технічний експеримент. І – якщо пощастить композитору і слухачеві – це відкриття нових шедеврів краси і виразності в мистецтві.

Уявіть собі: попри «непопулярності» в буденному житті, культурне явище під майже секретним грифом «нова музика» – розвивається як одне з найцікавіших напрямків сучасної культури України. А одеський Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва, з унікальним форматом «Два дні і дві ночі нової музики», вже 21-й рік поспіль обмінюється передовим музичними досвідом з усім світом. Одеса, до якої щовесни злітаються музиканти з різних країн і континентів, знову доводить своє звання міста-героя. Цього разу – у музичній культурі.

Засновник і артистичний директор «2Дні і 2Ночі» – композитор, Заслужений діяч мистецтв України Кармелла Цепколенко, пропонує сприймати форму та зміст фестивалю як цілісний твір мистецтва довжиною в 48 годин. І розвиває цей твір згідно з законами музичної композиції. Саме ці закони формують й авторський стиль арт-менеджменту фестивалю. Професіоналізм і щіпка магії... Ці дві речі весь час контактують із вашими глядацькими емоціями. Так само, як і блиск творчості – у яскравому, жвавому погляді Кармелли, з якою ми говоримо, щойно фінішна стрічка фестивалю залишилась позаду.

- Мої враження від нової програми «2Д2Н» - непересічні, їх можна порівняти хіба що з мандрами до білих плям на карті Землі. Кармелло, чому замість «популярних» напрямків, ви обрали саме «нову музику» як фестивальний формат?

- Я композитор, і цим усе визначено. Фестиваль сучасного мистецтва «2 Дні і 2 Ночі» дозволяє в стислому, концентрованому вигляді презентувати публіці величезну кількість найрізноманітнішої музики зі світу та України. Це боротьба за сучасність – проти відсталості й консерватизму. Адже ті люди, які до нас працювали на фронті сучасного мистецтва, – музиканти, художники, поети – безумовно, випереджали свій час. Вони робили крок вперед, щоб у ньому залишитись. Іноді минали роки, аби їх музика звучала знову. Та ж ситуація була і з Моцартом, і з Бетховеном, і з Бахом, якого взагалі забули майже на 150 років!

- Ви невипадково висловились про сучасне мистецтво - як «фронт»?

- Фронт, на жаль, злободенне слово. Але в нас зараз теж свій фронт! Адже нове мистецтво розвиває і допомагає буквально витягувати кожну країну з економічної та політичної кризи. Це підтверджує досвід багатьох країн світу. Тому розвиток нової музики в українській культурі – це крок у Майбутнє. Фестиваль «2Д2Н» створений як жива модель взаємообміну та культурної інтеграції – кожен іноземний колектив виконує один-два українських твори, які потім залишаються в його репертуарі. Адже нова музика не виникла «з нічого». Вона створена на тих традиціях української та європейської культури, які ми вивчали і які любимо. Проте лише любити – недостатньо. Необхідно знати і вивчати саме сучасне мистецтво. Тільки тоді ти зможеш долучитися до світової класичної культурі.

- Невже так? Але система музичної освіти побудована з точністю навпаки: спочатку класика – потім Шенберг і Пендерецький. А як виглядає ваша версія?

- Так само, як ви зараз одягнені – сучасно! .. Вам приємно і вільно – у цьому одязі. Але якщо раптом запропонують вдягти крінолін, то в ньому буде зручніше тільки за умови, що ви вже вмієте добре носити ваш сучасний одяг. Ось це вам – моє бачення! Може, це гучні слова, але якби нашу освіту ми починали від сучасності, від 21 століття – до 20, 19 і 18-го, – це було б правильно.

- Несподівана версія! Хоча в реальному житті все відбувається саме так, як ви зараз визначили. Кредо юних – бути сучасним у всьому, і це модно! Що минуло – вже історія. Важливо – що приніс новий день. Його «новини» – і є стиль життя, в тому числі культурного. Природно, що на класику вже дивляться, озираючись, крізь призму «new art»?

- Безумовно! Час іде вперед, змінюються стилі, засоби нотації, мислення. Музика – це завжди філософія. Скоріше так: «Філософія – найважливіше, а музика – її дзеркало».
Нещодавно цю думку висловив на майстер-класі композитор і філософ Борис Альварадо (Чилі). І я цілком з нею згодна.

- Залучення нових людей до нової музики – це також частина філософії?

- Це ідея фестивалю. За 21 рік ми виховали свого глядача. Як ви бачили, зала Одеської філармонії має 1200 місць, і вона заповнена. Але це жодною мірою не є критерієм. Головне – там зацікавлені люди. За 48 годин слухачі змінюються, приходять нові. Серед них є ті, чиї професії взагалі не пов'язані з мистецтвом. Що їх приваблює? Філософія нового – у відзеркаленні нової музики. Чи знаєте, що є найгіршим у вихованні нашого «пересічного громадянина»? Оце: «Я прийшов - і повинен розуміти». Мистецтво – не можна «розуміти». Його маємо відчувати, тому що це – таємниця. Долучитися до цієї таємниці вдається не багатьом, але наблизитися – потрібно і необхідно.

- Пам'ятаю ці моменти слухання – немов у польоті з випробувачем – неможливо передбачити, що нас чекає на нову хвилину. Фігури вищого пілотажу – у пошуках нових ідей?
Музика – як акумулятор нових художніх цінностей?

- Кожна людина росте, коли слухає, дивиться і знаходить нове. Ти занурюєшся в цей божевільний потік нового контексту, у якому йде злиття композитора, виконавця і глядачів – і вже всі разом, єдине ціле, де все впливає одне на одного. Це пробуджує ту емоційну сферу, яка, безумовно, і створює нові ідеї. Музика дає неповторні естетичні емоції. І нехай навіть щось не подобається в ній, але це викликає в людині імпульс для творчості. Для новацій. От якби з цього боку слухачі могли її відчувати! Адже в творі справжньої «нової музики» – завжди має бути маленьке відкриття.

Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Два дні й дві ночі нової музики/2Д2Н. Фото з сайту: http://i-pro.kiev.ua/

- Про відкриття. Чула парадоксальну думку одного з присутніх музикознавців, що такого факту – «розвиток музики» – взагалі не існує. Як і тисячі років тому, музика має або запам'ятатися і торкнутися душі – або піти геть у небуття. Тож, чи є «нова музика»? За якими критеріями ви її обираєте?

- Визначення «нова музика» існувало і у 18-му, і 19, і в 20-му сторіччі. Фактично – це сучасна музика. На свій 21-й фестиваль «2Д2Н» запропонував твори композиторів з 25-ти країн світу. Звучали всі напрямки 20 століття, і додекафонія, пуантилізм включно. Крім того, було поєднання музики з медіа, електронікою, перформенсом, театралізацією. Отже, конгломерат «відмінностей» – і стильових та жанрових – ось що визначає зараз «нову музику».

- А фактор часу?

- Так само. Виходячи з симфонічної драматургії фестивалю «2Д2Н» і його програми в цілому, ми відбираємо твори останніх 20 років. Але термін «композитор-сучасник» не означає автоматично – «новатор»! Буває, що твори, написані сьогодні, абсолютно не відповідають критеріям «нової музики». Проте, ми їх також ставимо в програму! Свідомо, заради контрасту. Такі речі викликають суперечки – чому це тут звучить? На 99% нами це сплановано – задля того, аби порівняти, відпочити, і зі свіжим сприйняттям слухати далі.

- Ваш досвід арт-менеджменту 21-й рік доводить свою успішність. Випробувань було чимало, проте «матч відбувається за будь-якої погоди»?

- Пригадую факт з історії фестивалю: на першу прес-конференцію «2Д2Н» прибігло близько 40 журналістів, і у всіх було одне питання: «Ну хто ж до вас прийде?..» Але музика нон-стоп і нічний формат в той час були відкриттям, і публіка просто ломилася в невеличкий, на 400 місць, зал. З початку фестивалю і кілька років поспіль, нас підтримував Фонд «Відродження», а відкривав подію Едуард Гурвіц, на той час мер Одеси. І сьогодні, міські та обласні структури, міністерство культури, посольства, благодійні фонди, продовжують нам допомагати. Минулий рік був дуже складним, багато хто з учасників боявся приїжджати. Зараз в Одесі нібито спокійно, але час від часу щось підривають... Проте, попри всі негаразди, наш фестиваль має гарну команду. Майже незмінну, де кожен добре знає свою роботу. Менеджмент – як намисто, збирається крупиця за крупицею. Набувається досвід, напрацьовуються контакти із людьми, і тоді творити легше.

- Чи є в світі аналоги «2Д2Н»? Це авторська ідея – чи культурний франчайзінг?

- У нас є послідовники. Західні і східні країни пішли шляхом, нами відкритим: Монголія, В'єтнам, Азербайджан. Дрезденський фестиваль сучасної музики кілька років проходив у тому ж форматі: вночі, усі концерти в одному приміщенні, і нон-стоп.

Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Два дні й дві ночі нової музики/2Д2Н. Фото з сайту: http://i-pro.kiev.ua/

- Нон-стоп 21 рік ви – разом з фестивалем. Помічаєте, як він впливає на ваше життя? Які відкриття вам дає – особистості і композитору?

- Безумовно, фестиваль – це теж мій твір. І я дуже його люблю. Проте нам знадобилося три роки перш, ніж ідея фестивалю нової музики знайшла своє втілення і матеріальну підтримку. У моїй власній сім”ї – усі музиканти. З моменту, коли нас «запалила» мрія про фестиваль і до сьогодні – ми не тільки музична династія, родина, ми – єдина команда організаторів. Знаєте, на мій погляд, людина живе повноцінно тільки в ті дні, коли щось творить. Жінка живе, коли вона народжує дитину, так? Це життя! Справжнє! І фестиваль «2Д2Н» кожного разу – нове народження. Музики, ідей, подій. Це адреналін і ризик. Після нього ті, хто бачить мене, кажуть, що я змінилась і помолодшала (сміється). Фестиваль - це творчість. Натхнення. Любов. Це відвага. І усвідомлення причетності до держави, до Батьківщини, до того місця, де ти живеш.

- Перелічую ваші звання - професор Одеської державної музакадемії ім. А. В Нежданової, секретар правління Національної спілки композиторів України, Заслужений діяч мистецтв України, лауреат Премії ім. Б. Лятошинського, - і не можу втриматися від останнього питання. Кармелло, а ким ви хотіли стати в дитинстві?

- Я хотіла бути льотчицею! - сяє її посмішка у відповідь.


Автор: Анна Архипова
Композитори:Кармелла Цепколенко
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Два дні й дві ночі нової музики/2Д2Н
Джерело: i-pro.kiev.ua



Інші:

"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
“До перемоги”
Як народжується музика?
“Тримаємо культурний фронт”
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4242424.jpg