|
Серця трьох
У столичному Будинку актора відбувся вечір, що привернув увагу меломанів різного віку
9 липня 2013, вівторок
Поширити у Facebook
Прозвучали твори Петра Чайковського, Сергія Рахманінова і Антона Аренського.
Програма називалася «Серця трьох» — це був спільний проект Національного порталу академічної музики «Music-review Ukraine» та представництва в Україні фортепіанної фабрики «BRODMANN» (Австрія).
Але якщо музика Чайковського й Рахманінова посідає одне з перших місць за частотою виконання в світі, то твори Аренського сьогодні відомі лише фахівцям і меломанам-знавцям.
Дивні нитки долі зв’язали заявлених у концерті композиторів — один з одним і з нашим часом.
Ювілейні дати цього року — 140 років з дня народження Сергія Рахманінова і 120 років з дня смерті Петра Чайковського.
Пригадаємо, що саме Рахманінов 100 років тому, 1913 року став одним з ініціаторів створення Київської консерваторії (нині Національної музичної академії України). Відомо, як притягувала й надихала Чайковського Україна — зі студентських років приїжджав він сюди, довго жив і писав музику в Тростянці, Кам’янці, Браїлові.
Таємниці трьох сердець розкривали чотири музиканти: заслужені артисти України — піаністи Юрій Кот і Геннадій Дем’янчук і лауреати міжнародних конкурсів — скрипаль Кирило Шарапов і віолончеліст Олександр Пірієв.
«Пори року» Петра Чайковського в першому відділенні зіграв Юрій Кот, наповнивши хрестоматійний шедевр свіжістю першого звучання, бо реальні пори року — завжди вперше: зовсім недавно виспівував жайворонок й квітнув пролісок, а сьогодні вслухуєшся в літні місяці — мрійливу червневу баркаролу змінює напруження жнив, але косар співає... і попереду привабливий жовтень.
Віртуозно й артистично виконали Геннадій Дем’янчук, Кирило Шарапов і Олександр Пірієв два опуси другого відділення, почавши з Елегійного тріо № 1, Соль-мінор для скрипки, віолончелі й фортепіано Сергія Рахманінова. Як ексклюзивний коментар наведемо фрагмент публікації «Російської музичної газети» 1905 року: «Навіть за своїми зовнішніми рисами Рахманінов вимальовується нам у небуденних висловах: худий, блідий, з суворим, але жвавим поглядом, він виявляє свій щирий характер одразу, варто йому виголосити лише кілька слів». Далі автор пише про «рідкісне прагнення закругленості форм та тематизму» й запевняє, що ці «симпатичні якості яскраво відобразилися й на його Елегійному тріо. Цілісність і щирість є постійними супутниками Рахманіновської музи». Ну а сам композитор зізнавався: «Єдине, що я прагну робити, коли я пишу, — це змусити її (музику) прямо й просто висловлювати те, що в мене на серці».
Справжнім відкриттям вечора стали для публіки твори Антона Степановича Аренського (1861 — 1906 рр.) — композитора, піаніста, диригента, керівника Придворної співочої капели в Петербурзі й професора Московської консерваторії, учнями якого були Сергій Рахманінов, Олександр Скрябін, Рейнгольд Глієр. У спадщині композитора три опери, один балет, дві симфонії, безліч камерних і фортепіанних творів, церковні хори, понад 70 романсів.
За життя твори Аренського ставили в найкращих театрах і виконували знамениті артисти, такі як Федір Шаляпін і Віра Коміссаржевська (у жанрі мелодекламації). Високо цінував Аренського Лев Толстой: «З новітніх — найкращий Аренський, він простий, мелодійний...». Його оперу «Сон на Волзі», з успіхом поставлену московським Великим театром 1890 року, Чайковський назвав однією з найкращих, «а місцями навіть чудовою російською оперою» й додав: «Сцена сну Воєводи змусила мене пролити чимало солодких сліз...», а ще казав: «Аренський напрочуд розумний у музиці... Це дуже цікава особистість!»
Виконуючи Тріо № 1 Антона Аренського для скрипки, віолончелі та фортепіано, музикантам удалося донести до слухачів напрочуд гарну музику — мелодійну, темпераментну, витончену. І зал її почув — усупереч суворому вироку Римського-Корсакова, вчителя Аренського: «Забудуть його швидко».
Організатор проекту «Серця трьох» — портал академічної музики «Music-review Ukraine» на чолі з беззмінним керівником Олександром Пірієвим за неповних п’ять років існування став одним з інформаційних лідерів, які окрім пропаганди класичної музики в Україні підтримують національного виконавця, а концертні цикли «Music-review WEEKEND» за участю провідних українських і зарубіжних музикантів залучають публіку різних поколінь.
Серед знакових подій сезону 2012—2013 — проект «GALA WEEKEND», ювілейні вечори видатних композиторів України Валентина Сильвестрова та Євгена Станковича, Всеукраїнський гастрольний тур «Віолончельна Пектораль», Перший фестиваль музики Петра Чайковського «Чайковський Fest» у Тростянці. І концерт, що відбувся в Будинку актора, — а в залі був аншлаг, чимало молодих людей, батьків з дітьми — хочеться бачити не лише підбиттям підсумків сезону, а й поглядом у майбутнє українського музичного співтовариства.
Автор: Ольга Савицька
Виконавці: Олександр Пірієв, Юрій Кот, Геннадій Дем’янчук, Кирило Шарапов
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Концертний зал Будинку актора
Джерело: Газета "День"
|