|
Справжній Український прорив!
Музикознавець Юрій Чекан про прем’єру балету “Тіні забутих предків” у Львівській опері
4 грудня 2023, понеділок
Поширити у Facebook
“Про львівські "Тіні..." багато пишуть і багато писатимуть.
Тому що це - дійсно фантастичний мистецький результат та унікальна подія,- написав на своїй сторінці у facebook Юрій ЧЕКАН, професор кафедри культурології Українського католицького університету. - Перед Іваном Небесним стояло архіскладне завдання, яке він дуже достойно вирішив.
Тож три тези щодо музики балету та викликів, що стояли перед композитором.
1. Текст Коцюбинського, як і вся українська література, від "Енеїди" Котляревського до "Радіо Ніч" Андруховича сповнений музики. Свої інтонаційні сфери у Коцюбинського мають Іван (денцівка та флояра) та Марічка (коломийки); згуки трембіти позначають межові ситуації, сповіщають про смерть; заключна сцена розгортається у зіставленні Танатоса та Ероса - голосіння та танців... Оминути цих звукових символів композитор не міг - і зробив це дуже коректно. Жодної пласкої ілюстративності - натомість відчуття звукового ландшафту Карпат.
2. Планка музичної інтерпретації "Тіней..." поставлена вчителем І.Небесного - Мирославом Скориком музикою до фільму Параджанова та створеного на її основі "Гуцульським триптихом". Скорик цим твором, як вважається, відкрив добу нової фольклорної хвилі в українській музиці - "паралельно" до свірідова з його "курськими піснями" та гавріліна з "руской тєтрадью".
Небесний, йдучи шляхом, торованим вчителем, не тільки створив масштабне симфонічне полотно з міцними драматургічними вузлами, гарним балансом ілюстративності та виразовості, але і змусив трохи інакше почути музику Скорика - в контексті шукань Бейли Бартока та Ігоря Стравінського, котрі, окрім усього іншого, надихались українським фольклором Закарпаття, Мараморощини та Волині. Впевнений, що на основі музики балета можна зробити оркестрову сюїту, яка стане дуже репертуарним твором (а ліричну тему Івана на Марічки гратимуть вуличні музиканти - так, як зараз грають скориківську "Мелодію").
3. Окремий виклик, що стояв перед композитором - вимога дансантності. "Тіні..." - не тільки сюжет, картинка, світло, костюми, герої, але й складно організований рух. І кожне переміщення солістів, кордебалету, хору тіней повинно бути переконливо відображено у музиці. Або ж інакше - повинно бути спровоковано й викликано музикою. Як це зробити? Про це знають автори балета - і це прекрасно відчувають/бачать слухачі/глядачі...
Браво, Львівська оперо!
Справжній Український прорив!
Дякую”!
Композитори:Іван Небесний
Музикознавці: Юрій Чекан
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Концертний зал: Концертний зал Львівського Національного академічного театру опери та балету ім. С. Крушельницької
|