Творчість Iвана Карабиця повертається | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Творчість Iвана Карабиця повертається
Копиця-Карабиць Маріанна
Карабиць Іван Федорович
Творчість Iвана Карабиця повертається
Відбувся концерт-презентація творів відомого композитора
16 травня 2015, субота
Поширити у Facebook

У «Мистецькому Арсеналі» відбувся концерт-презентація серії з трьох видань камерних творів відомого композитора. Це «Твори для фортепіано», «Вокальні твори» і «Сонати для віолончелі та фортепіано №1, 2», які вийшли друком у видавництві «Музична Україна». До збірки ввійшли композиції, які ніколи раніше не друкувалися! За стилем і хронологією їх можна поділити на дві групи — п’єси періоду учнівства (Прелюдія і токата, Варіації, Соната і Сонатина) та опуси 1990-х (Елегія, «День за днем» і «Самота»).

Творчість Iвана Карабиця повертається

Загалом, за корпусом студентських робіт сміливо можна було б віднести І.Карабиця до шестидесятників — настільки сміливою була їхня мова. Оминувши творчість радянських авторів (в першу чергу — Шостаковича, якому в ті часи наслідували), український автор спирався на естетику та музичну мову нововіденців. У цих п’єсах немає додекафонії в строгому сенсі, але є яскравий експресіонізм, опертя на дисонанси, які ріжуть слух, і поліфонічний дар безумовні. Більшість фортепіанних п’єс цього періоду складно назвати учнівськими — геніальний викладач Івана Карабиця Борис Лятошинський роботі в подібних стилях своїх студентів точно не навчав. Тут наявні індивідуальні пошуки самого учня, пов’язані зі складністю фактури, строгістю поліфонії Баха та підголоском української народної пісні.

У пізній творчості Іван Федорович, навпаки, надзвичайно спрощує фактуру, але за виробленням музичної тканини тут очевидна рука зрілого майстра. Поєднуючи красу естрадних мелодій і пряність гармоній, випробовуючи вплив французького шансону й американського джазу, український автор створює унікальний стильовий сплав, у якому виразно чуються національні мотиви. Складно пояснити, як йому це вдається, адже ні прямих цитат, ні навіть запозичення окремих фольклорних інтонацій тут немає.

Збірка вокальних творів, навпаки, репрезентує найбільш відомі пісні композитора — цикл на слова Бориса Олійника «Мати», «За рікою тільки вишні», «Пісня про добро», «Дніпровська вода» та інші композиції, які утвердилися в репертуарі багатьох вокалістів.

Осібна в цій серії — збірка віолончельних сонат. Ось що про неї розповіла «Дню» вдова композитора, доктор мистецтвознавства, професор Національної музичної академії України Мар’яна КОПИЦЯ:

Першу сонату Карабиць почав писати під орудою Лятошинського, але завершив уже після його смерті, присвятивши пам’яті вчителя. А ось Друга соната, написана складною експериментальною мовою, довгий час була невідома. Цей твір він колись передав викладачам Донецької консерваторії Тетяні Моргуновій і Наталії Біджаковій, і буквально рік тому вони зателефонували і повідомили мені, що у них є цей рукопис. Наша родина була щаслива, дізнавшись про знахідку, і негайно передала рукопис директорові видавництва «Музична Україна» Богдану Кривопусту, завдяки зусиллям якого сонати і вийшли друком.


Автор: Любов Морозова
Композитори:Іван Карабиць
Музикознавці: Маріанна Копиця-Карабиць
Джерело: Газета "День"



Інші:

Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОРИФЕЯ УКРАЇНСЬКОГО ОПЕРНО-ХОРОВОГО МИСТЕЦТВА ЛЬВА МИКОЛАЙОВИЧА ВЕНЕДИКТОВА (1924 – 2017)
Станіслав Людкевич і Василь Барвінський, які не дали затихнути українській музиці
Духовність Центральної Європи в музиці: від Пендерецького до Пярта
Мистецтво неможливого
Пам’яті тої «Рути»
«Арсенал» Довженка в Берліні: Історія, яка резонує і через століття
Мельпомена Таврії
Зараз 11 наших людей у війську, - очільник Національної оперети Струтинський
Полон в росії замість фестивалю в США: музиканти з миколаївської 36-ї бригади перебувають у неволі
10 мудрих цитат легендарного актора Богдана Ступки про життя, любов та Україну
Ярослав та Інгігерда. Тисячолітня українсько-шведська історія кохання на фестивалі Bouquet Kyiv Stage- 16 серпня
”ВІД СЯНУ до ДОНУ”
Геніальний тенор
Змушували відкопувати тіла вбитих маріупольців: історія музиканта військового оркестру
Ukrainian Freedom Orchestra втретє зазвучить у світі
У музеї на Кіровоградщині діє виставка, присвячена ювілею відомого композитора і диригента
Опера «Тарас Бульба» лютого патріота Миколи Лисенка. Як її подати світові у час війни з росією?
Українсько-польські музичні мости Фонду “Pro Musica Viva”
ОПЕРА В ЕПОХУ ЗЛОДІЙСТВА
ЄВРОБАЧЕННЯ - МУЗИКА І НЕ ТІЛЬКИ
Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
101003_020.jpg