На двадцять років старші | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
На двадцять років старші
Національний камерний ансамбль
Сіренко Володимир
Луньов Святослав
На двадцять років старші
Саме стільки часу «Погано темперовані пісні» — унікальний твір оперного мистецтва — чекали на перше публічне виконання
5 червня 2013, середа
Поширити у Facebook

Фестиваль нової музики, що проходив під час «Книжкового Арсеналу» в Києві, завершився незвичайною прем’єрою. Київській аудиторії була представлена опера вітчизняного композитора Святослава Луньова «Погано темперовані пісні».

Святослав Луньов, композитор

У композиторській спільноті Києва, з усіма її іменами й традиціями, Святослав Луньов, безсумнівно, посідає особливе місце: не лідер, не бунтар, а радше допитливий подорожній, чий шлях пролягає поза нинішнім колом ієрархій. Це — складний маршрут, тим паче, що тут мандрівник не просто обирає невторовані стежки, а й, у певному сенсі, створює їх разом із ландшафтом.

Творчість Луньова — цілісна та водночас неспинна в розвитку система культурних, художніх, етичних цінностей. Серед іншого, у Святослава є моноопера «Погано темперовані пісні» на вірші Льюїса Керрола з «Аліси в Дивосвіті» та «Аліси в Задзеркаллі». З огляду на нинішній стан академічного виконавства в Україні, шанси на сценічну постановку цього твору тривалий час дорівнювали майже нулю.

Саме тому варті всіляких похвал ті зусилля, які концертна агенція «Ухо» доклала до організації прем’єри у «Мистецькому Арсеналі». На сцену вийшли Національний камерний ансамбль «Київські солісти» на чолі з диригентом Володимиром Сіренком та солістка Назгуль Шукаєва.

Ольга Гармаш і Катерина Лібкінд підготували просту й ефектну сценографію: перед сценою були натягнуті мотузки, по яких пропливали паперові силуети дитячих, ба навіть лялькових суконь, наче вирізаних із велетенської книжки; химерні вбрання поєднувалися з постаттю солістки, підкреслюючи появу того чи іншого персонажа, чи виконання нової партії. Під кінець у легкому, просвітленому епілозі одна з цих суконь-фантомів, причеплена до грона білих повітряних кульок, злетіла під стелю.

Загалом «Погано темперовані пісні» складаються з 25 фрагментів (у «Арсеналі» зіграно скорочену версію). Вокально-оркестрові номери розділені інструментальними інтерлюдіями. Композитор використав вірші з обох казок про Алісу, а в одному місці — навіть науковий коментар до знаменитого вірша «Тарбормошки» (більш відомого в російському перекладі як «Бармаглот»).

В опері немає прямого об’єднуючого сюжету. Номери зв’язують дві потужні сили: на текстуальному рівні — геніальний абсурд Керрола, на музичному — тонка робота композитора, який не просто знайшов відповідний настрій для кожного вірша й героя, а й вибудував складну внутрішню архітектуру твору, прошив його безліччю наскрізних мотивів на різних рівнях, заклав значущі цитати і парадокси, про які можна було б написати окрему статтю.

«Погано темперовані...» у назві — знак умисного порушення правил, алогічності, що, підпорядкована невипадковій і впевненій авторській волі, виводить «Пісні» поза межі звичної, лінійної мови мистецтва, буденної причинно-наслідкової «фізики» (до речі, фахівці з квантової фізики досі надихаються Керроловими метафорами): ця історія, серед іншого, — про буфонних чи безумних персонажів у метафізичних обставинах, яким би неймовірним не здавалося таке сполучення. Безумовно, композиторові вдалося створити музичний відповідник поетиці високого нонсенсу, завдяки якому «Аліса» продовжує заворожувати і дітей, і Нобелівських лауреатів.

Лишається тільки подякувати агенції «Ухо» за те, що не просто уможливили прем’єру, а й показали оперу Луньова широкій, неакадемічній аудиторії. Прикро, що деякі глядачі виявилися не надто вихованими: хтось не вимкнув мобільний, хтось прийшов із шумною і некерованою дитиною. Однак, незважаючи на конкретні обставини виконання, цілком ясно те, що минулої суботи в Києві прозвучала велика музика.


Автор: Дмитро Десятерик
Колективи: Національний камерний ансамбль "Київські солісти"
Диригенти: Володимир Сіренко
Композитори:Святослав Луньов
Джерело: Газета "День"



Інші:

П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
729.jpg