Партеси в Органному – феномен українського бароко | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Львівський муніципальний хор
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Феномен українського бароко звучатиме наживо в Органному залі
27 вересня 2024, п'ятниця
Поширити у Facebook

29 вересня у Львівському органному залі відбудеться особливий концерт, який має відвідати кожен, хто прагне розкрити для себе українську культуру – Партеси. Хор “Гомін.

У виконанні Львівського муніципального хору “Гомін” під дириґуванням Вадима Яценка звучатимуть партесні концерти – перлина українського бароко.

Історія виникнення

Партесний спів – феномен української музики. Він виник на перетині західної та східної культур. До нього в церковній традиції на теренах України панувала монодія – ведення співу в один голос. У XVI столітті відчутним став вплив західних тенденцій, де використовували поєднання хорових творів на кілька голосів з інструментальним супроводом, найчастіше органа.

У той час у православній традиції сталася революція – утворився жанр партесного концерту. Поєднавши поліфонію з традиціями народного хорового співу, творці перших партесних концертів здійснили квантовий стрибок для церковної музики й всієї культури загалом. Дослідники погоджуються, що аналогу давнього українського партесного співу не існує.

Партесний спів виник і розвинувся у добу українського бароко, з кінця XVI до першої половини XVIII століття. Назва “партеси” походить від латинського слова “partes” — “голоси”. Партесний спів — це різновид багатоголосного хорового виконання а capella (тобто без супроводу музичних інструментів) з великою кількістю окремих партій (голосів).

Таких партій могло бути 4, 8, 12, 16 і значно більше. Партесний концерт як жанр за класифікацією головної дослідниці в цій сфері, професорки Ніни Герасимової-Персидської, нараховує не менше 8 голосів. Твори, що мають меншу кількість голосів, належать до партесних мотетів. У той час виконавцями партесів могли бути лише чоловіки і хлопчики. Партії кожного виконавця були записані окремо – в книжечках-поголосниках.

Епоха бароко – це поєднання протилежностей: релігійного і світського, трагічного і просвітленого. Українське бароко подарувала музиці нові якості – вона отримала більше емоційної виразності. Партесним концертам притаманна динаміка, контраст, багатство образів, що чинило більший вплив на слухача. Це не порівняти з одноманітною монодією.

Унікальність партесних концертів та їхні творці

Головними музичними центрами доби українського бароко були братства та великі монастирі у Львові та Києві. Першу згадку про партеси знаходимо в історії Львівського ставропігійського братства у 1590-х роках. Тексти для творів партесного стилю запозичувалися з літургії, всенічної та інших служб, але пізніше стали зʼявлятися і світські партеси.

Серед найвидатніших авторів партесних концертів, яких ми знаємо сьогодні, є Микола Дилецький, Герман Левицький, Симеон Пекалицький, Іван Колядчин, Іван Домарицький та низка анонімних авторів. Власне, твори Дилецького та Левицького складуть основу концерту хору “Гомін” 29 вересня у Львівському органному залі.

Події в Органному

Партесний спів вимагає неабиякої віртуозності від виконавців: вести і втримувати свою партію (часто один голос припадає лише на одного співака, що значно посилює його індивідуальну відповідальність у творі), а також взаємодіяти в ансамблі з іншими співаками. Ще однією складністю для сучасних виконавців є модальна система на противагу 7-ступеневій мажорно-мінорній системі, якою ми послуговуємося сьогодні.

Партесні концерти також відомі своїми віртуозними пасажами, що притаманні віртуозній інструментальній музиці. У дириґентському плані партеси є також непростими, адже їх партитура виглядає майже як симфонічна.

Краса партесного співу і сьогодні не залишає байдужими нікого. Величність, монументальність, яскрава й різноманітна звукова колористика, урочистість поєднана з драматизмом справляють неабияке враження на слухача. На концерті 29 вересня ми зможемо на повну насолодитися красою партесного співу в особливій акустиці Львівського органного залу. Не проґавте рідкісної нагоди почути цю неповторну феєрію звуку у живому виконанні хору "Гомін" під дириґуванням Вадима Яценка.

Квитки на подію “Партеси. Хор “Гомін” можна придбати у касі Органного залу або онлайн.

Напередодні концерту, 28 вересня о 17:00, у Музично-меморіальному музеї імені Соломії Крушельницької відбудеться лекція відомої львівської музикознавиці Наталії Сиротинської. Вона розкриє особливості розвитку жанру партесів, його історичний контекст та роль у формуванні української музичної традиції. Лекція буде цікава не лише фахівцям, але й широкій аудиторії, яка прагне глибше зануритися в історію класичної музики та її національні особливості.

Наталія Сиротинська – докторка мистецтвознавства, професорка кафедри музикознавства та хорового мистецтва Львівського національного університету імені Івана Франка, завідувачка Лабораторії музично-медієвістичних досліджень Львівського університету. Авторка понад 150 наукових статей, редакторка-упорядниця наукових часописів. Членкиня Наукового товариства імені Шевченка.





Колективи: Львівський муніципальний хор "Гомін"
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Концертний зал: Концертний зал Львівського будинку органної і камерної музики



Інші:

Музика – тіло образів, звук – дія: «Реквієм» Моцарта у Театрі Франка
Маестро, який творить музику серцем
12 листопада - Всесвітній день балету
Капела «ДУМКА» відправиться на гастролі до Нідерландів
«Літні спогади»
Перелік літературно-мистецьких творів (довгий список) на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2026
Класика під зорями «Моцартіана»
«Мавка» від творців балету “Тіні забутих предків”
Відомого співака-путініста ганебно вигнали з італійської сцени
Kyiv Baroque Fest – 2025
Анна Бурячкова розпочала роботу над фільмом «Gimme Shelter» за романом Ольги Сідоріної-Вілкінс
Золоті оплески Буковини
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №818/2025
«Школа танців Соломона Шкляра»
Закарпатські музейники та артисти створили відеопроєкт про звучання народних інструментів
Театри Лесі Українки та Івана Франка підписали «Меморандум про співпрацю»
Вечір пам’яті українського художника Анатолія Лимарєва
Виставка фотографій «Бруталізм. Італія» в Українському Домі
Примадонна Людмила Монастирська виступить у Харкові
Легендарна Carmina Burana знову пролунає у Києві!
KYIV BAROQUE FEST-2025
«Реквієм» в Одеській національній опері: мистецька спільнодія
Пам’яті маестро Богодара Которовича…
Київ офіційно отримав статус Міста музики ЮНЕСКО та приєднався до Мережі креативних міст ЮНЕСКО
Перформанс «Зерна» в Національній філармонії України
Мелодії рідного краю
Події Львівської філармонії у листопаді
Хор “Гомін” вирушає у великий тур Європою
Що послухати у листопаді у Національній філармонії?
Вітаємо маестро Володимира Сіренка з ювілеєм!
Міністерство культури офіційно перейменували. Це вже восьма зміна у назві
VI Всеукраїнський фестиваль-конкурс хорових колективів пам’яті К. К. Пігрова 2025
Катарсис у звуках: «Реквієм» Євгена Станковича…
«Віртуози Львова» виступлять на фестивалі класичної музики «Буковинський листопад»
Світова прем’єра у Львові: Концерт для органа з оркестром Олександра Родіна
Український «Летючий Голландець» у Данії: опера й анімація для дітей
Фільм «Куба&Аляска» отримав нагороду на кінофестивалі в Римі
Теплий листопад у Львівському органному залі
Листопад натхнення в Музеї Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича
Україна потребує більше реставраторів та рятувальників культури – висновок брифінгу в Академії Бойчука
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
55.jpg