«Ліра і меч» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Ліра і меч»
Рєпка Роман
«Ліра і меч»
У Києві відбулася українська прем’єра циклу воєнних пісень Карла Марії фон Вебер
3 листопада 2015, вівторок
Поширити у Facebook

Концерт пройшов у культурно-освітньому центрі «Майстер Клас». Цикл «Ліра і меч» виконали учасники молодого столичного колективу Weber Ensemble Kyiv, продемонструвавши, наскільки співзвучний українській сучасності цей німецький твір із двохсотрічною історією.

У Києві відбулася українська прем’єра циклу воєнних пісень Карла Марії фон Вебер

Заперечивши тезу про те, що музи сплять, допоки гуркочуть гармати, німецький поет Карл-Теодор Кернер свої кращі вірші написав під час Визвольної війни від наполеонівської окупації Німеччини. Причому, прямо на полі бою! Воювати він пішов добровільно, залишивши всі вигоди забезпеченого життя та наречену, за покликом серця та маніфестом прусського короля Фрідріха Вільгельма III. Свій останній вірш «Пісня меча» 21-річний поет написав 1813 року за декілька годин до героїчної загибелі, і завдяки музиці Вебера він разом з іншими рядками, покладеними на музику, швидко став знаменитим — настільки, що сучасники назвали Кернера видатним поетом.

Через 200 років цикл Вебера на слова Кернера «Ліра і меч» практично забувся на батьківщині (зараз популярні лише окремі пісні з нього), а у нас — і зовсім ніколи не звучав! Ідея виконати цей твір спала на думку засновникові колективу Weber Ensemble Kyiv, піаністові Роману Рєпці, шокованого співзвучністю німецьких текстів з нашою сучасністю. «Містки» між двома реальностями перекинуті на відстань рівно в 200 років. Три частини циклу створювалися 1814, 1815 і 1816 рр., при цьому перша та друга частини резонують із тими подіями, які ми переживали 2014-го та 2015 року на Майдані і на сході України, а третя, присвячена вже роздумам, а не воєнним діям, можливо, стане для нас актуальною 2016 року.

Першу частину виконали сопрано Соломія Приймак і піаніст Роман Рєпка, якого в даному випадку неправильно було б називати акомпаніатором, — у фортепіано тут воістину оркестрова партія. Початкова пісня малювала справжню бурю, що перекликається зі сторінками балади Франца Шуберта «Лісовий цар» (написана, до речі, 1815 року), а також з епізодами з оперної тетралогії «Перстень Нібелунга» Ріхарда Вагнера. Як захоплення вокальними циклами Шумана і музичною мовою кінця XIX — початку XX сторіччя звучали три пісні першої частини, виконані надзвичайно майстерно Соломією Приймак. Співачка відшліфувала до блиску німецьку вимову та вокальну інтонацію, витримуючи рівність тембру по всьому діапазону — верхні ноти витягувалися нею з майстерністю атлета-олімпійця. Ніжна мужність, стійкість чистого та самовідданого серця — це не лише ті якості, які Соломія вклала в кожен звук, але і риси наших жінок на фронті. Зрозуміло, за часів Вебера воювали лише чоловіки, але ідея віддати виконання цієї частини циклу жінці була абсолютно виправданою не лише з точки зору музики, але і як данина українським реаліям, адже в АТО було задіяно 938 жінок-військовослужбовців.

Друга частина відображала зовсім інші емоції: це вже була музика-заклик, музика-плакат. Виконання баритона Павла Грищенка можна було назвати яскраво патріотичним — він співав одночасно чітко й емоційно, вживаючись в образ воюючого поета. З огляду музичного мистецтва ця частина мала прикладний характер — прості тексти, рубані ритми, які добре підходять для співу військових на марші.

Третя частина була побудована ще цікавіше. На відміну від попередніх, вона повністю складалася з однієї, але дуже довгої пісні, зітканої із фрагментів музичних творів принца Луї Фердинанда. У нотах це позначено як чергування двох типів матеріалу, над якими стоять літери, — C.M. над текстом Карла Марії та P.L. над епізодами, запозиченими у принца Луї. У віршах же говориться про вагання творчої особистості, яка вже не рветься вперед, на амбразуру, а роздумує про ціну, яку ми платимо за війни.

Гурт Weber Ensemble Kyiv, створення якого спочатку здавалося утопією, — Вебер дуже далекий від нас, географічно і за часом, композитор — уже не один концерт доводить, що головне — потрапити в резонанс із сучасністю. Те, що твори цього автора, за винятком опери «Вільний стрілець» і геть бального «Запрошення до танцю», абсолютно невідомі у нас, тільки ще більше викликає зацікавлення до виступу артистів. У доробку музикантів ще немало партитур, у яких, наче в ядрі, закладені ті процеси, які потім відбуватимуться в музичному XIX і навіть XX сторіччі, а за співзвучністю епосі, як засвідчив нинішній концерт, можуть виявитися надзвичайно актуальними і в нашому XXI сторіччі.


Автор: Любов Морозова
Виконавці: Роман Рєпка
Концертний зал: Дім освіти та культури «Майстер Клас»
Джерело: Газета "День"



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine