Величний голос альта Лауреат міжнародних конкурсів Михайло Кугель (альт, Бельгія) | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Величний голос альта  Лауреат міжнародних конкурсів Михайло Кугель (альт, Бельгія)
Баженова Катерина
Величний голос альта Лауреат міжнародних конкурсів Михайло Кугель (альт, Бельгія)
Цикл концертів Music-review weekend. Закриття концертного сезону
5 липня 2010, понеділок
Поширити у Facebook

5 липня, вперше після 20-річної перерви з сольним концертом у Києві виступив всесвітньовідомий альтист Михайло Кугель.

Неординарна подія музичного життя Києва відбулася в рамках циклу концертів камерної музики «Music-review Weekend» за підтримки Національного порталу академічної музики та Фонду сприяння розвитку мистецтв.

Видатний музикант, талановитий педагог, професор Королівських консерваторій Гента (Бельгія) та Маастрихта (Нідерланди) прибув у столицю для проведення майстер-класів з молодими музикантами різних країн у рамках Міжнародної літньої музичної академії. Всесвітньовідомого музиканта запросила дирекція Міжнародного благодійного фонду пам’яті Володимира Горовиця.


Михайло Кугель
Михайло Кугель

У залі Фонду сприяння розвитку мистецтв Михайло Кугель грав у дуеті з піаністкою Катериною Баженовою, солісткою Національного будинку органної та камерної музики. У першому відділенні музиканти виконали знамениту сонату «Арпеджіоне» Франца Шуберта й «Три фантастичні п’єси» Роберта Шумана – твори золотого фонду альтової камерної музики, епохи романтичних марень і витонченого смутку.


Михайло Кугель та Катерина Баженова
Михайло Кугель та Катерина Баженова

У другому відділенні прозвучала «Соната для альта і фортепіано» Дмитра Шостаковича – останній твір композитора. Музика вкрай складна, трагічна, і до того ж – автобіографічна, з цитатами із творів видатних попередників, включаючи Бетховена, котрому вона присвячена.


Михайло Кугель та Катерина Баженова
Михайло Кугель та Катерина Баженова

За словами Михайла Кугеля, творчість Шостаковича і його особистість дуже вплинули на нього. Серед кількох десятків випущених альбомів у музиканта є диск (разом з хорватською піаністкою Весною Подруг) із записом останньої сонати Шостаковича і «Сюїти пам’яті Шостаковича для альта і фортепіано», яку склав сам Кугель. Також він є автором книги «Історія однієї епохи. Інтерпретація двох творів для альта», в якій майстер пропонує своє трактування епохальної сонати.


Катерина Баженова
Катерина Баженова

Уродженець Харкова, Михайло Кугель у 1970 році закінчив Ленінградську консерваторію і згодом став лауреатом Першої премії Міжнародного конкурсу в Будапешті. Гастролював як соліст «Москонцерта», виступав у складі Квартету імені Бетховена, змінивши за пультом альтиста Федора Дружиніна. Викладав у Московській консерваторії. Після від’їзду з СРСР 1990 році став професором Єрусалимської академії музики й танцю, а з 1996 року проживає в Бельгії, виступає як соліст або диригент з найвідомішими оркестрами світу, складає музику і пише книги.


Михайло Кугель

Маестро згадує, як в Харківському музичному училищі сидів за однією партою з нинішнім директором Конкурсу пам’яті В. Горовиця Юрієм Зільберманом. Тепер, через 47 років, вони нарешті зустрілися. Митець не забув українську мову. Своїх учнів-киян в Бельгії він називає «найулюбленішими студентами», високо оцінюючи рівень альтової школи України.


Юрій Зільберман
Юрій Зільберман

Катерина Баженова

Віртуозна сміливість поєднана з дивовижною поетичністю, які притаманні виконавчій манері Михайла Кугеля, викликали живу реакцію публіки: аплодисменти не змовкали.


images/articles/70/IMG_6752.jpg

Альтист виконав на біс свій твір «Молитва», що присвячений його вчителю Юрію Крамарову. У його основу лягла молитва «Отче наш».


Михайло Кугель

Після завершення концертів у столиці України Михайло Кугель погодився дати інтерв'ю редакції Music-Review Ukraine:


- Михаил Венедиктович. Исполненная вами программа состояла полностью из классических произведений, почему? Вы отдаете предпочтение классике?


- Скажу так, это более меркантильный интерес, потому, что у меня здесь два концерта – один в Зале Фонда, а второй концерт – в Органном зале. Я играл с Екатериной Баженовой – киевской пианисткой и специально приехал раньше (мы здесь репетировали), но сделать несколько программ у нас не было возможности. Поэтому программа была рассчитана на то, чтобы в Органном зале не было слишком быстрой, слишком виртуозной музыки. То есть, чтоб не было так, что слушатель услышал первую ноту, потом я сыграл еще три страницы, а первая нота еще продолжает звучать. Поэтому программа была продиктована такими соображениями . С другой стороны, все эти три произведения относятся к моим, скажу так, «favorite» – это предпочтительная для меня музыка, я очень люблю все три произведения, поэтому, я себя не насиловал, когда выбирал программу. На самом деле, мне, конечно, хотелось сюда привезти что- нибудь из виртуозной музыки – чего на альте не часто слышат ни здесь, ни в мире. Но не получилось по той причине, что виртуозная музыка в Органном зале просто бы не работала.

- По роду деятельности, в том числе в своих теоретических работах, Вы уделяете большое внимание вопросам интерпретации. Должна исполнительская версия произведения максимально соответствовать замыслу композитора?


- Что касается «максимального соответствовать замыслу композитора», тут я как раз ничего не могу сказать, потому, что замысел композитора – это понятие растяжимое. По этому поводу я всегда рассказываю одну быль, притчу. Когда-то в Советском Союзе я покупал диски – большие такие тарелки – они назывались «рекорды». И целая серия была «Композиторы играют свои произведения». Вот из этой серии у меня было штук десять, по меньшей мере, таких пластинок. Замечательные музыканты играли свои произведения, я с удовольствием шел в магазин, покупал ноты и слушал, что там композиторы играют, и пытался найти соответствия между тем, что написано в нотах – то есть, как говорится, «замысел композитора» – и самим же этим композитором этот замысел исполняемый. Никогда никаких соответствий я не находил. Скажем, если у Хиндемита можно «поймать» просто «чужие» ноты, а иногда ноты чужие были просто потому, что невозможно было клеить тогда, но было ясно, что это – фальшивая нота, а иногда ноты были откровенно другие потому, что в этот момент композитор чувствовал, что вот там-то сейчас такая нота более уместна. Потому что композитор, который написал музыку в 20 лет, а потом исполняет ее в 60 – это два разных человека. Поэтому, замысел композитора, еще раз повторяю, вещь растяжимая. Могу сказать, что я стараюсь не выходить за рамки стиля. Не выходя за рамки стиля, я стараюсь играть себя в этой музыке, то есть, объяснить своими словами, что хотел написать, о чем говорил композитор

- Сегодня вы являетесь учителем и авторитетом для многих молодых музыкантов, а кто таким авторитетом был для вас?


- Прежде всего, каждый педагог должен быть авторитетом для своего ученика. Потому, что, если ученик не верит учителю, то тогда учитель ничему научить не может. Поэтому, все педагоги, у которых я учился, для меня были очень авторитетными учителями. Каждый свое дело сделал. Что касается учителей, которые резко изменили мои воззрения, – это Леонид Михайлович Андрусенко – мой педагог в Харьковском музыкальном училище, он мне очень-очень сильно помог, замечательный человек был. Потом, мой педагог Юрий Крамаров из Ленинградской консерватории.
Я встретил в своей жизни несколько людей, которые очень сильно на меня повлияли. Некоторые из них – это те люди, с которыми я встречался и общался&# 092; достаточно много, а некоторые – которых, я случайно эпизодически встречал. В частности, Шостаковича я встретил несколько раз и говорил с ним очень мало, но, тем не менее, это человек, который оказал на меня невероятное влияние. Даже, хотя бы с первой встречи, когда я – студент Ленинградской консерватории, маленький, мне 18 лет – занимаюсь в классе и заходит Шостакович (живой!) и начинает очень извиняться, что это его класс, и он попросит меня из этого класса, потому что у него сейчас урок…

- Какой этап Вашей творческой биографии был наиболее важным для вашего становления как музыканта?


- Вообще, в принципе, у каждого сформировавшегося музыканта этапы жизни все очень важны. Важный этап – Украина, украинское искусство, важный этап – Ленинградская консерватория, даже важный этап – армия, потому, что я служил в действующей армии, в школе сержантов и музыкой не занимался и думал, что это –трагедия, а оказалось – это тоже принесло определенную пользу. Это все, все, все влияет! В целом это все складывается в одну человеческую жизнь.


Даже среди музыкантов существует мнение, что альтист должен обладать специфическими, по крайней мере, физическими качествами. Что вы думаете по этому поводу?


У меня девочки учатся – они не являются чемпионами мира по поднятию тяжестей, девочки хрупкие, играют на альте очень хорошо. Нет, никакими специфическими качествами для игры на альте обладать не нужно. Есть какая-то специфика звукоизвлечения, но это все достаточно быстро формируется в классе. А так, специфические данные, то есть какая-то особая альтовая извилина в мозгу не существует. Если это хороший музыкант, то он хороший музыкант и на большом барабане, и на альте.


беседовала Анна Волчок


Спеціально для Music-Review Ukraine

Ольга Савицька


Post scriptum:

Завершився Перший сезон циклу концертів камерної музики Music-Review WEEKEND. До нього увійшли 18 різноманітних концертів, що складалися з творів епохи Бароко, Класицизму, Романтизму, ХХ сторіччя та сучасності.
В рамках концертів брала участь плеяда українських виконавців, де поряд зі знаними музикантами України виступали молоді таланти, які тільки розпочинають свій творчий шлях.
На сцені галереї Фонду сприяння розвитку мистецтв поряд з поширеними музичними інструментами як скрипка, фортепіано, віолончель звучали й такі, що є рідкісним явищем на сценах України - гобой, фагот, валторна, тромбон та багато інших інструментів, що сформували власне звучання циклу Music-Review WEEKEND.

Восени 2010 року стартує Другий сезон. Сподіваємося, що він, у співпраці з Фондом сприяння розвитку мистецтв, буде ще більш яскравим цікавим та вражаючим!

Олександр Пірієв

керівник Національного порталу академічної музики Олександр Пірієв та директор Фонду сприяння розвитку мистецтв Юрій Круліковський
керівник Національного порталу академічної музики Олександр Пірієв та директор Фонду сприяння розвитку мистецтв Юрій Круліковський


Автор: Ольга Савицька, Олександр Пірієв, Анна Волчок
Фото: Тетяна Платонова
Виконавці: Катерина Баженова
Концертна організація: Національний портал академічної музики “Music-review Ukraine”
Концертний зал: Галерея Фонду сприяння розвитку мистецтв


Фотоальбом:Фотоальбом



Інші:

Вечори позитиву та класичних шлягерів
Львівський хор “Гомін” презентував українське Різдво у Швеції
Думки, навіяні після перегляду вистави “Поромник” (The Ferryman)
У США відкрили виставку «Чотири ноти з України», присвячену історії «Щедрика»
У Національній опереті України відбулася премʼєра іспансько-українського проєкту (сарсуела на дві дії) за мотивами знаменитої п’єси Лопе де Веги «Собака на сіні»
Казковий сон у... техніці модерну
Національний симфонічний оркестр України виступив у столиці Польщі
Вперше в історії «Щедрик» прозвучав у франкфуртській Alte Oper
Музика як зброя: у Празі відбувся показ фільму «Озброєні піснею»
Україна пам'ятає: у Національній філармонії України вшанували жертв голодоморів
Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
100724_05.jpg