Оперні пристрасті | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Оперні пристрасті
Штонда Тарас
Оперні пристрасті
25 лютого 2017, субота
Поширити у Facebook

Ім’я знаного оперного співака Тараса Штонди нині відоме далеко за межами рідного Києва: у Великобританії, Іспанії, Італії, Швейцарії, Нідерландах, Данії, Швеції, Фінляндії, Норвегії, Бельгії, Франції, Німеччині, Чехії, Сербії, Польщі, Словенії, Бразилії, Японії... У його репертуарі така кількість виконаних партій басового і баритонового репертуару, що будь-яка з них могла бути обрана для творчого звіту, але така вже натура — своїм прихильникам Тарас Штонда захотів зробити коштовний подарунок у вигляді вистави, яку на цій сцені виконували 115 років тому за участі самого Шаляпіна — опери М. Римського-Корсакова «Моцарт і Сальєрі».


Нагадаємо, вперше кияни почули цей твір в концертному виконанні 1899 року в театрі «Соловцов» (нині Театр ім. Лесі Українки), який задовольняв потреби опероманів, доки за проектом Віктора Шрьотера збудували новий театр на місці Міського театру, що згорів у 1896 році. Партію Моцарта виконував О. Давидов, Сальєрі — Я. Свєтлов, солісти харківської трупи А. Церетелі. А у першому ж сезоні — навесні 1902 року — в новозбудованому оперному театрі Федір Шаляпін приголомшив публіку своїм взірцевим виконанням партії злодія від мистецтва, яким композитор, диригент і педагог Антоніо Сальєрі став із легкої руки поетичного генія — Олександра Пушкіна, котрий поклав на вірші розповсюджену, але згодом спростовану легенду про отруєння Вольфганга Амадея Моцарта. Така вже природа шедевра — правда життя і недостовірність кримінального аспекту сюжету відступили перед художньою символікою граничного протиставлення ремесла і творчості, догми і свободи, заперечення сумісності генія і злодійства.

Текст однойменної трагедії Пушкіна у практично незмінному вигляді стало лібрето одноактної опери, написаної Миколою Римським-Корсаковим менш ніж за місяць. Конфлікт твору зосереджений на діаметральному протиставленні, на зіткненні двох типів художників — безпосереднього і самобутнього світлого генія й прагматичного раціоналіста і догматика, готового на злочин через чорну заздрість.

Тарас Штонда, обираючи цей твір для ювілейної вистави, не лише прагнув чогось нового для себе і публіки, а ще й хотів висловити своє захоплення генієм Шаляпіна, у виконанні якого постать Сальєрі набула трагедійної сили і філософської значущості. Ця роль в опері речитативно-аріозного характеру, практично позбавленої дії вимагає від співака поєднання високого драматичного вокалу з виразною декламацією, динамічним акторством, яке наповнює життям кожну мить перебування героя на сцені. Широкий спектр почуттів — від захвату до ненависті, від вагань до рішучості — артист демонстрував усіма засобами сценічного мистецтва: воістину шаляпінська міміка, поривчастість рухів, скульптурна рельєфність статичних моментів і, насамперед, розкута, багатобарвна вокалізація кожного нюансу настрою центрального героя.

Прийнято вважати, що головний герой опери — саме Сальєрі, а не Моцарт, партію якого прекрасно виконав Валентин Дитюк. Молодий соліст Національної опери з унікальним тембром, зі зворушливою акторською привабливістю, воістину моцартівською безпосередністю зміг своїм виконанням вирівняти «позиції» персонажів, створивши достойну вокально-артистичну конкуренцію маститому ювіляру. Його Моцарт із тих небагатьох обраних, «єдиного прекрасного жерців», божественну природу творчості якого з фатальною заздрістю визнає ремісник від мистецтва.

Постановники вистави — режисер Анатолій Солов’яненко, художник Марія Левитська, диригент Алла Кульбаба — доклали зусиль, аби цей невеличкий оперний шедевр на сцені набув тих висот філософських узагальнень, які утверджені Пушкіним і Римським-Корсаковим. Мінімалізм оформлення у кабінетній стилістиці, сюртучна чорно-золота гама для прагматичного Сальєрі (матеріалізований «чорний чоловік»), і, наче острівцем живого, як метелик над вогнем, — інкрустований рояль і безтурботний Моцарт. Ненав’язливо ефектно поставлена сцена виконання хором (хормейстер Богдан Пліш) фрагменту з «Реквієму», який ллється з бокових лож глядачевої зали. Вражає і міцно бере за серце катарсисний фінал, коли у мерехтінні сотень свічок, які зростаються із зірками, що проривають чорноту неба, навіки закарбовується постать генія.

— Ця ідея мені прийшла з раптовим болем у серці, коли під звуки «Реквієму» Моцарта перед очима постало видовище, яке колись вразило мене на все життя: безкінечний скорботний шлях зі свічок на Софійській площі, на майдані Незалежності після драматичних подій 2014-го, — зізналася М. ЛЕВИТСЬКА. — Геній, герой, душа якого у полум’ї поминальних свічок піднімається до висот Вічності.

А внизу на колінах — розчавлений величчю вічності вбивця. Піднесене й земне. Фінал вистави навіює аналогію з узагальнюючою філософською максимою І. Канта: зоряне небо над головою і моральний закон всередині нас — те, що завжди наповнює душу священним трепетом. Порушення ж або хибне суб’єктивне трактування моральних законів може призвести до глобальних фатальних зсувів.

Прем’єрі «Моцарта і Сальєрі» передувала вистава «Алєко» С. Рахманінова, у якій Тарас Штонда виконує заголовну партію вже сім років відтоді, як заспівав її на прем’єрі. Нині артист підкорив слухача, особливо каватиною Алєко, яку він, здається, проспівав самою душею — змученою зрадженим коханням, зраненою ревнощами, непримиренно озлобленою. «Страсті» — коли він співає це слово, стає зрозумілим, що це головна рушійна і непереборна руйнівна сила його героя, яка призводить до неминучої розв’язки — злодійства, не менш драматичним результатом якого стає каяття. У партії невірної Земфіри успішно дебютувала Ксенія Бахрітдінова, яка перший сезон працює на столичній сцені, але вже встигла підкорити слухачів своїм глибоким, повнозвучним сопрано, у якому гармонійно поєднуються ліричні і драматичні барви, своїми привабливими сценічними даними, невимушеною артистичністю. У виставі взяли участь Богдан Тарас (Старий циган), Дмитро Кузьмін (Молодий циган) і Дарія Князєва (Стара циганка).


Автор: Лариса Тарасенко
Виконавці: Тарас Штонда
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Джерело: Газета «День»



Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine