Про красу ораторій та мес | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Про красу ораторій та мес
Ансамбль класичної музики ім. Б. Лятошинського
Андрієвський Ігор Михайлович
Про красу ораторій та мес
Ансамбль імені Бориса Лятошинського відзначив 40-річчя, виконавши шедеври світової класики
1 листопада 2013, п'ятниця
Поширити у Facebook

Вечір  відбувся у Будинку органної та камерної музики. 

Ансамбль імені Бориса Лятошинського відзначив 40-річчя. Фото ЮРІЯ ШКОДИ

Прозвучали фрагменти творів: «Месія» Генделя, «Висока меса» Баха, «Урочиста меса» Россіні, «Реквієм» Моцарта (виконання ансамбль присвятив пам’яті Віктора Іконника), а також «Te Deum» Гайдна (партія органа — Ірина Харечко), «Рапсодія» Брамса для альта, чоловічого хору і оркестру (соліст Ніна Харченко — альт) та ораторія «Христос» Мендельсона.

А закінчив концерт фінал Дев’ятої симфонії Бетховена (солісти Олена Шинкаль — сопрано, Ніна Харченко — альт, Вадим Солодкий — тенор, Олег Чернощоков — бас). 

Диригували Валентина Іконник-Захарченко в першому відділенні та Ігор Андрієвський у другому, продемонструвавши феноменально глибоку якість інтерпретації, закладену засновником колективу — видатним хоровим диригентом і педагогом Віктором Іконником (1929—2000 рр.).

Якщо промовити в середовищі инструменталістів-співаків-музикознавців магічну формулу «хор Іконника», то хто-небудь обов’язково відгукнеться: «Я (або — «моя мама, мій тато») там співав!». І ті кияни, які співали у створеному Віктором Михайловичем 1964-го при Музичному хоровому товаристві любительському хорі, пам’ятають, як на першому концерті виконувалися твори Бориса Лятошинського. Публіка захоплено зустріла виступ, а зворушений композитор сказав диригентові: «Я і не підозрював, що ваше виконання буде на такому високому рівні». Співпраця з Борисом Миколайовичем тривала майже чотири роки, колектив вперше співав його хорові цикли на вірші Максима Рильського і Афанасія Фета, а свій останній цикл «З минулого», написаний спеціально для хору, композитор присвятив В. Іконнику.

Віктор Михайлович завжди ставив високу планку, включаючи в репертуар від моменту створення хору класичні монументальні твори золотого фонду, так, одним з високих досягнень «аматорів» стало виконання «Високої меси» Баха та ораторії Гайдна «Пори роки». Працюючи в закритій країні, Іконник провадив  подвижницьку діяльність, представляючи музику, яка тоді практично не звучала. Завдяки його зусиллям отримали нове життя шедеври українських майстрів хорового письма Артемія Веделя та Миколи Дилецького, відбулися численні концерти й записи класики, зокрема 24 платівок із творами К. Стеценка, Б. Лятошинського, Д. Бортнянського, М. Березовського, А. Веделя та інших.

Камерний хор Іконника свого часу один з небагатьох ризикнув співати сучасну українську музику, став першим виконавцем творів Лесі Дичко, Юрія Іщенка, Валентина Бібіка, Володимира Губи, Леоніда Грабовського, Миколи Колесси. 1973-го року любительський колектив офіційно отримав статус професійного і назву «Київський камерний хор», 1981-го йому було привласнено ім’я Бориса Лятошинського. А в травні 1992-го, об’єднавшись із новоствореним камерним оркестром, його було перетворено на Ансамбль класичної музики при Будинку органної і камерної музики.

Сьогодні Ансамбль класичної музики очолюють: художній керівник, диригент Валентина Іконник-Захарченко (здійснила численні постановки, зокрема: «Месія» Генделя, «Глорія» Вівальді, «Маріацельска меса» Гайдна, «Ілія» Мендельсона) та  диригент Ігор Андрієвський — знаменитий скрипаль та педагог (він поставив «Німецький реквієм» Брамса, «Carmina Burana» Орфа, «Реквієм» Верді, «Іоанн Дамаскін» і «Після прочитання Псалма» Танєєва й багато інших творів).

Масштабність сучасного репертуару Ансамблю приголомшує — це пласт духовної музики від бароко до пізнього романтизму: Різдвяна, Великодня ораторії й усі Пасіони  Баха, ораторія Перселла «Співайте Господові», «Магніфікат» Вівальді, «Реквієм» Моцарта, «Урочиста меса» Бетховена, «Ізраїль у Єгипті» і «Соломон» Генделя, «Stabat Mater» Россіні й Дворжака, «Реквієм» Керубіні, «Павло» і «Христос» Мендельсона, «Пісня долі» Брамса, Меси Шуберта й Брукнера...

Українська публіка вперше відкрила для себе справжні «перлини» вокально-інструментального жанру завдяки високій майстерності всіх учасників Ансамблю, у складі якого камерний оркестр, змішаний хор і група солістів. Так, за останні декілька років у Будинку органної і камерної музики прозвучали «Пристрасті за Броксом» Генделя, «Христос на Оливковій горі» Бетховена, «Рай і Пері», «Сцени з «Фауста» Ґете» Шумана, «Stabat Mater» Шуберта, «Урочиста вечірня» і «Давид, що кається» Моцарта.

Ансамбль ім. Лятошинського гастролював у Польщі та Італії, під час концертного туру Голландією виступав у концертному залі Amsterdam Concertgebouw, а в Іспанії успішно презентував «Месію» Генделя, «Реквієм» Моцарта та «Carmina Burana» Орфа. Щороку в рамках Міжнародного фестивалю диригентів колектив співпрацює з молодими талановитими диригентами Швейцарії, Франції, Німеччини, США, а також є постійним учасником Міжнародних фестивалів «Київ Музик Фест» та «Музичні прем’єри сезону», виконуючи сучасну музику України.

До кінця року Ансамбль імені Бориса Лятошинського представить слухачам три прем’єри: у листопаді — Кантати Баха та «Месу» Антона Брукнера, а в грудні — «Stabat Mater» Йозефа Гайдна.


Автор: Ольга Савицька
Колективи: Ансамбль класичної музики ім. Б. Лятошинського
Диригенти: Ігор Андрієвський
Концертна організація: Національний будинок органної та камерної музики України
Концертний зал: Концертний зал Національного будинку органної та камерної музики України
Джерело: Газета "День"



Інші:

100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
Ігор Шамо відмітив би ювілей
Олена Михайлівна Потапова відмітила ювілей
ДРУГИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС НА НАПИСАННЯ І ПОСТАНОВКУ КАМЕРНОЇ ОПЕРИ У ЛЬВІВСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ
Корифейка української опери
11 лютого 1938 року в селі Довбиші Баранівського району Житомирської області народився видатний український хоровий диригент і композитор, Народний артист України Анатолій Пашкевич
Фільм Анастасії Фалілеєвої «Я померла в Ірпені» отримав нагороду на найбільшому в світі фестивалі короткого метру
Одеська філармонія після обстрілу - масштаби збитків
100 років ХНАТОБу: як театр працює в умовах війни
Леся Українка музикою Франца Шуберта
Новий фільм Катерини Горностай СТРІЧКА ЧАСУ обрано до основного конкурсу 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю
Вона була довершеною гармонією: Соломія Крушельницька в авторській розповіді Олександра Балабка
Пам’ятаємо: Івану Карабицю виповнилось би 80!
«Шароварщина – це не те, що ми маємо показати в Європі»
ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
130 років Борису Лятошинському: що варто знати про відомого українського композитора
Десять поглядів на Різдво: добірка класичної музики
Кропивницька музична школа імені Юлія Мейтуса відзначила 50-річчя від заснування
Тріумф театру у часи викликів:
Станція, або розклад бажань: друга прем’єра за тиждень
Проєкт «Спадок» спільно з Музеєм Ханенків представляє альбом романсів на тексти класиків і обробки народних пісень ХХ століття
Королева українського театру. Як Марія Заньковецька "поставила на місце" Росію ще в XIX столітті і відреклася від родини заради сцени
Актор та керівник головного столичного театру звернувся до українців за кордоном
У Києві відбулася світова прем’єра першої опери Бортнянського, яка вважалася втраченою
«Театральна вечірка non stop»
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
41.jpg