Маестро Микола Дядюра про “Литовців” | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Маестро  Микола Дядюра  про “Литовців”
Магера Сергій
Ченська Вікторія
Дядюра Микола
Поліщук Тетяна
Маестро Микола Дядюра про “Литовців”
В афіші Національної опери України з’явилася новинка
22 серпня 2023, вівторок
Поширити у Facebook

Першою прем’єрою 156 -го театрального сезону митці столиці презентували концертне виконання опери “Литовці”(«I Lituani»).

В основі сюжету цього твору італійського композитора Амількаре Понк'єллі лежить поема Адама Міцкевича «Конрад Валленрод» - про події литовської та прусської історії, коли патріоти-литовці, що б'ються з головним своїм ворогом — Тевтонським орденом.

Головний диригент Національної опери Микола Дядюра став першим з київських митців, який познайомився з цим масштабним історичним твором ще торік.

Нагадаємо, що Music-review Ukraine вже повідомляв про тріумфальні гастролі хору, оркестру і солістів Національної опери України, які відбулися цьоріч в межах почесної культурної місії, присвяченої відзначенню Дня Державності у Литві коли українські митці презентували концертне виконання опери «I Lituani». За диригентським пультом був Микола Дядюра.

До речі, Микола Володимирович може похвалитися, що вже тричі виконує цей легендарний твір. У2022 р. він виступав, як запрошений диригент разом із литовськими артистами.

Цьогоріч у Вільнюсі вже з київськими колегами відбулося тріумфальне концертне виконання опери “Литовці”.

Нині, вже на рідній сцені маестро з провідними солістами Національної опери України, які виконали головні партії: Вікторія Ченська (Альдона), Геннадій Ващенко (Арнольдо, литовський принц), Сергій Магера (Альбано), Дмитро Кузьмін (Вальтер, Конрад Валленрод) та Володимир Тишков (Вітольдо), хором під орудою Богдана Пліша й музикантами оркестру театру представили цей твір нашим шанувальникам високого мистецтва.

До речі, саме ця творча команда виступала й у Вільнюсі.


“КЛАСИЧНІ ТВОРИ ВИМАГАЮТЬ ПІД ПУБЛІКИ НЕ ЛИШЕ ЕМОЦІЙ, А Й ПЕВНОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС СЛУХАННЯ ВИСТАВИ”


- Пане Миколо, в чому складність цього твору, який дуже рідко виконується? Програмки не було і в перерві чимало глядачів шукали в своїх гаджетах інформацію про оперу “Литовці”. Може перед початком концертного виконання твору потрібно було якось підготувати публіку, розповісти сюжет, його героїв?

- Твір дуже потужний. Опера дійсно непроста для виконання. Хоча ми досить швидко освоїли цей матеріал. Всі музиканти, хор, вокалісти працювали дуже натхненно, емоційно.

Опера “Литовці” не лише про героїзм литовців у боротьбі за свою свободу, а цей твір має ліричні частини про кохання. Ці теми досить яскраво розкриті в музиці італійського композитораАмількаре Понк'єллі. Основа сюжету опери -  за мотивами історичної поеми Аама Міцкевича «Конрад Валленрод»...

Я не знав, що програмок не було. У майбутньому звернемо на це увагу. Хоча я вважаю, що публіка, коли йде до оперного театру, то повинна теж готуватися. Просто розтлумачувати матеріал у програмці, аби глядачі почитали, а потім, сидячи у залі просто відпочивали - неможливо. Класичні твори вимагають під публіки не лише емоцій, а й певної роботи під час слухання вистави.

“ ХТО ВМИРАЄ ЗА БАТЬКІВЩИНУ, ТОЙ МАЄ ВІЧНУ СЛАВУ ГЕРОЯ!”

- Головний герой Конрад-Вальтер і герой, і зрадник...

- Зрадник для тевтонців і герой для своєї Батьківщини - Литви. Він не зрадник по своїй суті, а герой , який поклав своє життя, коли зраджуючи ворогам він допомагає отримати перемогу литовцям. Він патріот своєї Батьківщини, і як воїн, ціною зради, зумів перехитрити своїх ворогів. З самого початку він поставив собі мету- стратегічний план: увійти у стан германців, задля того, щоб потім їх перемогти...

- Закінчується опера доленосною фразою: “ Хто вмирає за Батьківщину, той має вічну славу героя!”.

- Так, це сильний патріотичний посил твору. Нагадаю, прем’єра опери «I Lituani»  Амількаре Понк'єллі відбулася в знаменитому міланському театрі «Ла Скала» у 1874 році. Цей твір захоплював глядачів тим, що він розповідає про героїзм литовців під час воєн з хрестоносцями, і мав великий успіх у публіки, а також став символом боротьби за свободу. Композитор точно відчував важливий меседж - Хто вмирає за Батьківщину, той має вічну славу героя”! Це вражає. Знаєте, ця тема хвилює глядачів.

Зараз ми всі відчуваємо велику підтримку від Литви, яка багато нам допомагає, аби здолати російських загарбників, що нині принесли війну на нашу землю.

- Нині ви вже втретє виконуєте оперу “Литовці”. Який, на вашу думку, був найсильніший виступ?

- Це абсолютно три різні виконання твору й їх важко порівнювати. Перша моя участь була досить не великою, бо у литовців опера «I Lituani»  Амількаре Понк'єллі - знаковий твір, який традиційно виконується щорічно 6 липня у День державності Литви на згадку про коронацію в 1253 році Міндовга як єдиного короля Литви.  При чому це відбуваються наживо при любій погоді.

У 2022 році святкування Дня державності Литви проходило у рамках ІІ Міжнародного фестивалю Литовського національного театру опери та балету і я мав честь диригувати цим потужним твором разом із литовськими колегами.

Цьогоріч,  в межах почесної культурної місії, присвяченої відзначенню Дня Державності у Литві напередодні саміту НАТО, ми виконували «I Lituani»  Амількаре Понк'єллі творчими силами нашого театру. Захід відбувся на сцені просто неба поблизу Литовського історичного музею. Ми презентували концертне виконання опери. Дійство відбувалося у середині замку.

Спеціально була побудована крита сцена, а глядачі сиділи просто неба. Перед початком вистави ми виконали український і Литовський гімни. Подію транслювали наживо в етері литовських телеканалів. Після вистави було багато щирих емоції від глядачів.

Ми відчували гордість, що нас запросили виступити перед самітом НАТО, і дуже тепло приймали. Цей наш виступ є щирою подякою Литві за неймовірну підтримку і всебічну допомогу, котрі Україна відчуває з початку повномасштабного російського вторгнення.

А 20 серпня - це вже київська прем’єра опери “Литовці”. Ми хотіли показати українським меломанам цей масштабний твір, і я певен, що ми його не раз ще повторимо.


- Якщо оперу “Литовці” будете повторювати, то може трохи інакше подаватимете цю постановку на сцені? Можемо пригадати, як оригінально й яскраво були представлені “Казки Гофмана”у жовтні 2021 року . Тоді теж показували концертну версію містичної опери легендарного французького композитора Жака Оффенбаха. І та прем’єра викликала велий резонанс серед музикознавців, критиків та глядачів.

- Сам жанр концертного виконання є статичним, бо тут поєднаний і концерт, і театральне дійство. Ми подумаємо над цим. Постановку можна прикрасити світловими ефектами, можливо й театральними костюмами.

Я впевнений, що опера “Литовці” навіть у концертному виконанні стане окрасою репертуару Національної опери.


P.S.
За сюжетом опери “Литовці”«I Lituani»  Амількаре Понк'єллі, головний герой ще дитиною потрапляє у полон до германців з Тевтонського ордену, отримує нове ім'я, досягає успіхів у військовій справі. Дорослою людиною він повертається на Батьківщину, щоб подолати німецький Тевтонський орден, що загрожує його вітчизні.

Сили нерівні, і досягти перемоги йому не вдається. Тоді він вирішує назватися німецьким графом Конрадом Валленродом. У Марієнбургу 1391 року відбуваються збори, щоб обрати голову ордена. Валленрода обирають магістром, вірячи, що він підкорить Литву, проте він приводить військо до поразки, рятує Литву від Тевтонського ордену ціною власного життя...

За поемою «Конрад Валленрод» Адама Міцкевича було створено дві чудові опери — «I Lituani (Литовці)», італійського композитора 
Амількаре Понк'єллі й однойменна опера «Конрад Валленрод» Владислава Желенського (1885 р.). Крім того, під враженням від поеми  Міцкевича Фредерік Шопен написав свою відому «Баладу № 1 Соль мінор».

















Фото надане Національною оперою України



Автор: Тетяна Поліщук
Фото: Олександра Злуніцина
Виконавці: Сергій Магера, Вікторія Ченська
Диригенти: Микола Дядюра
Діячі мистецтв: Тетяна Поліщук
Концертна організація: Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка





Інші:

Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
66.jpg