«Вечори на хуторі поблизу Диканьки» в Києві | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
«Вечори на хуторі поблизу Диканьки» в Києві
Скуратовський Володимир Ілліч
Скуратовський Володимир Ілліч
«Вечори на хуторі поблизу Диканьки» в Києві
Музична вистава учнів музичної школи №6 м. Дніпропетровська «Вечори на хуторі поблизу Диканьки»
30 березня 2009, понеділок
Поширити у Facebook
30 березня 2009 року в Малому залі Дитячої Академії мистецтв (м. Київ) відбулася мистецька подія, що, можливо, взагалі не має аналогів в Україні та за її межами. Учні звичайної музичної школи №6 м. Дніпропетровська, що гостювали в столиці, показали музичну виставу «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». Цю прем’єру було присвячено 200-й річниці від дня народження М.В.Гоголя, а також ювілеям геніальних російських композиторів – М.П.Мусоргського та М.А.Римського-Корсакова.

Цікавість задуму полягає в тому, що музика такого рівня взагалі не виконується дітьми, а твори на гоголівські сюжети не тільки не входять до складу шкільної та училищної програм, але й майже не виникають на оперних сценах України. Крім того, автори сценарію та режисери постановки – Ольга та Володимир Скуратовські – вирішили, нібито, відродити старовинний жанр «pasticcio», «оперу-паштет». За основу майбутньої вистави був обраний текст повісті «Ніч перед Різдвом», а також музичний матеріал однойменної опери М.А.Римського-Корсакова. Але дійство було доповнено фрагментами «Майської ночі» того ж автора, «Черевичок» П.І.Чайковського та «Сорочинського ярмарку» М.П.Мусоргського. Це надало можливість розширити кількість яскравих ролей, а, відповідно, і розвинути діапазон творчих можливостей юних учасників.

Блискучий «тандем» Гоголь – Римський-Корсаков творцями вистави було обрано невипадково. «Ніч перед Різдвом» - мабуть, найяскравіша з ранніх повістей автора «Ревізору». Її соковитий гумор, яскраві та різноманітні характеристики, сила контрастів (український хутір та імперський Петербург), неповторні барви чарівної української ночі – все це однаково близько та зрозуміло й дорослим, і підліткам. А музика творця «Снігуроньки» чи не найкраще відповідає поетичній інтонації геніального письменника. Звичайно ж, оперні твори П.І. Чайковського та М.В.Лисенка на той же сюжет теж відзначені справжнім натхненням та блискавичними епізодами. Але, як не дивно, саме М.А.Римському-Корсакову, що народився на півночі Росії і назавжди пов’язав своє життя з Петербургом, вдалося втілити щиру, задушевну, справжню українську музичну мову. Іноді композитор обпирається на мелодії стародавніх обрядових пісень – колядок та щедрівок (як, наприклад, у хоровій колядці «На лугу красна»), частіше ж – уникає цитат, але зберігає стильові риси національного фольклору. В музично-поетичну «тканину» вистави, що була здійснена творчим колективом школи, органічно вплітаються чудові пісні Левка та Панночки з «Майської ночі», аріозо Солохи з «Черевичок», Гопак та Сцена і арія Хіврі з «Сорочинського ярмарку»…

Дитячі музичні театри – не рідкість в сучасному художньому просторі. Проте ситуацію, коли діти віком від 11 до 15 років виконують надскладні арії, хорові та ансамблеві сцени зі світових оперних шедеврів, можна сміливо визначити як унікальну.


Коли ж до цього додати, що юні виконавці поєднують з вишуканим вокалом акторську гру, танцювальні елементи (полонез та гопак), інструментальні соло, участь у створенні декорацій та виборі костюмів, - може з’явитись враження, що мова йде про вихованців елітних навчальних закладів, лауреатів престижних конкурсів.

Більшість з них і справді є лауреатами, проте – лише інструментальних змагань. Серед них – талановиті скрипалі, віолончелістка, флейтисти, піаністи, домристки. Але ж майже ніхто з учасників вистави з дитинства не співав навіть у шкільному хорі!

Коли ще 2 роки тому ідея подібного синтетичного дійства виникла у знаних в Дніпропетровську музикантів-викладачів Ольги та Володимира Скуратовських, ніхто навіть не прогнозував того, що виникне потреба виносити такі вистави поза стіни шкільного класу. Головну ціль автори проекту спочатку вбачали в тому, щоб діти на звичайних уроках з історії мистецтв та музичної літератури мали змогу «пропустити» навчальний матеріал курсу крізь призму власного світосприйняття.

Проте, коли минулого року силами педагогів та учнів було поставлено оперу-казку «Снігуронька» М.А.Римського-Корсакова, виявилось, що вистава стала справжнім явищем сучасної музичної педагогіки. Її було високо відзначено дніпропетровською громадськістю, серед якої – досвідчені музиканти-професіонали. Протягом 2008 року «весняну казку» Римського-Корсакова побачили глядачі Кіровограду та Москви, а в День Незалежності України – відвідувачі Тракайського замку (Литва), серед яких – повноважний посол України в Литві І. Прокопчук. Саме тоді й стало зрозумілим, що є сенс продовжувати та підвищувати рівень цієї творчої роботи.

Шкільна оперна вистава – унікальна можливість об’єднати драматичне, літературне, образотворче мистецтво та різні форми музикування (сольний та хоровий спів, інструментальне виконання). Зважаючи на складний підлітковий вік та фізіологічні темброві зміни, учням було досить важко подолати вокальні бар’єри. Але діти за допомогою викладачів О. Кифорук, І.Кузік, О.Школа, О.Антощук не тільки перемогли труднощі, але й за власною ініціативою включили в виставу додаткові вокальні номери, що їх не було заплановано спочатку. Велику інтонаційну роботу було також проведено під час підготовки декількох хорових епізодів «Ночі перед Різдвом».

Надзвичайно органічно звучать у виставі інструментальні номери, які виконав ансамбль домристів «Каприс» під керівництвом Н.Хміль. Вся ж оркестрова партія трималася у міцних руках концертмейстера В. Скуратовського.
Концертмейстер В. Скуратовський

Театральна постанова вимагала від всіх учасників серйозної роботи над акторською майстерністю, дикцією, виразністю інтонації та сценографією (режисер-сценограф Л.Сухова). Для дітей, що звикли перебувати на сцені лише в академічних умовах, це було вкрай важливим досвідом, дозволило їм імпровізувати, бути розкутими, пластичними.

Чорт - Софія Козинець, Вакула -Денис Тищенко

Чорт - Софія Козинець Вакула -Денис Тищенко

Крім музичних, викладачі мали на увазі також і певні педагогічні завдання. Учасники вистави, які переживають пубертатний період, відкриті для різних впливів, іноді негативних. Важливо, що саме в цей час вони наблизились до справжнього шедевру літератури та музичного мистецтва, опинились в середовищі народних традицій.

Головне ж, на погляд керівників проекту, полягає в тому, що юні музиканти, доторкнувшись до живих джерел національного мистецтва та фольклору, через творче переживання та втілення яскравих художніх образів на сцені, мали змогу переконатись в безмежній красі рідної землі, країни, і це надихало в них відчуття не показового, зовнішнього, а справжнього патріотизму та любові до України.



Автор: Анатолій Селезньов
Фото: Наталія Бондарева
Виконавці: Володимир Скуратовський
Композитори:Володимир Скуратовський





Інші:

Вперше в Одесі: філармонія представила Суму часу та Пісню без слів
«Пригоди Орфея» - французько-українська постановка в Національній опереті України
Дві українські організації в Чехії відзначили ювілеї своєї діяльності
В театрі Франка резентували виставу "Шевченко 2.0"  Харківського академічного театру імені Тараса Шевченка "Березіль".
Відбувся перший концерт нового проєкту від INSO-Львів на сцені Barvy Hall
Концерт «Польська музика в Україні» ансамблю солістів «Київська камерата» під батутою польсько-українського маестро Романа Реваковича
Обговорення дезінформації: показ фільму «Zinema» та дискусія з міжнародними експертами в Торонто
Камерна опера “Русалонька” у “Малярці”
Завершився проєкт з оцифрування кіноархіву «Національної кінематеки України»
У херсонському укритті відбулась прем’єра моновистави
У Венеції оперою GAIA-24 закрили публічну програму Українського павільйону
Композитор зіграв концерт на російській ракеті, компоненти якої замінили на струни
“Вечір аргентинського танго”
У Києві відбувся концерт із нагоди 85-річчя композиторки Лесі Дичко
Рефлексії про втрачене та мрії про майбутнє
Французький віртуоз без нот на відкритті XIV Міжнародного львівського органного фестивалю
У Херсонському укритті провели обряд ворожіння
«Трубадур» – нова версія класики
«Король Артур» від Open Opera Ukraine: у пошуках героїв, сенсів та актуальних меседжів
“Ці діти ще не раз повернуться до концертного залу”
Обʼєднані сакральною спадщиною
Одеська опера тріумфально провела IX Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
У Херсоні показали осінню терапію
Камерний оркестр імені Дмитра Ахшарумова виступив під орудою польського диригента
Зшивання країни нитками культури
Доступний театр: додатки Earcatch і Subcatсh презентували в Національній опереті України
Мікс жанрів
У Харкові пройшов фестиваль "Арфові Барви 2024: акустика та цифрові технології"
Сьогодні на Одещині відкривається міжнародний органний фестиваль ім. Теофіла Ріхтера
Віват, Схід Опера!
В Україні вперше пройшли концерти кримськотатарської симфонічної музики
Веселе хуліганство, але з тонким смаком
Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»
Херсонці відвідали музично-терапевтичну програму
Символи війни у творах українських композиторок
Музика австрійського композитара, автора понад ста симфоній, звучала в чернігівській філармонії
Житомирська філармонія відкрила новий сезон виступом симфонічного оркестру з Черкас та столичного квартету тенорів
Національний президентський оркестр виступив у Кропивницькому з благодійним концертом 
У Львівському органному залі тріумфально прозвучав Гімн Незламності українців
З нагоди Дня міста незламний Харків вітали світові оперні зірки. Людмила Монастирська та Олег Злакоман заспівали у великому концерті «Хариків об’єднує серця!»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
100802_05.jpg