Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді: "Музика Райнбергера - цікава, свіжа, романтична. І дуже співзвучна сьогоднішнім подіям" | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді:
Солістка заключного концерту органного фестивалю в Ужгороді: "Музика Райнбергера - цікава, свіжа, романтична. І дуже співзвучна сьогоднішнім подіям"
30 вересня 2014, вівторок
Поширити у Facebook

Закарпатська обласна філармонія запрошує відзначити Міжнародний день музики разом із Катериною Гажо-Ісак (орган, Ужгород) та симфонічнім оркестром філармонії. Водночас цей концерт стане п’ятим, завершальним у VI Міжнародному молодіжному фестивалі органної музики, що майже впродовж двох тижнів відбувався на головній сцені краю.

Закриття фестивалю заплановане на середу, 1жовтня, і розпочнеться у Закарпатській обласній філармонії о 18.00.

Катерина Гажо-Ісак – молода ужгородська виконавиця, лауреат міжнародних конкурсів, викладач Ужгородської музичної школи ім.П.І.Чайковського, колишня вихованка заслуженої артистки України Наталії Висіч.

- Катю, у 2008 році ви брали участь у I Міжнародному молодіжному фестивалі органної музики. Наче і не так багато часу минуло. Однак, мені здається, що для органіста важлива певна зрілість, адже йому доводиться опанувати найбільший із музичних інструментів. А досвід і впевненість приходять з роками.

- З одного боку так. А з іншого, 6 років тому, на першому фестивалі, я почувалася набагато впевненішою, ніж зараз. Тоді все було під керівництвом Наталії Дмитрівни, яка могла дати свою оцінку, щось підказати, в чомусь допомогти. Я розумію, що ми вже всі закінчили навчання і мусимо діяти самостійно, засвідчуючи свій професіоналізм. Але коли біля тебе знаходилася така людина – велика людина –було значно легше.

- Ідея проведення такого фестивалю сама по собі була дуже цінною: з кожним разом ми відкриваємо для себе нові імена, знайомимося з цікавими програмами, допомагаємо популяризувати серйозну музику серед молоді. Та особливо приємно, що Наталія Висіч зуміла створити власну органну школу, виховати своїх послідовників, здатних підхопити і продовжити її справу.

- Цьогорічний фестиваль присвячений світлій пам’яті Наталії Дмитрівни. Тому добре, що більшість учасників – колишні її учні. Мені б дуже хотілося, щоб фестиваль було названо ім’ям Наталії Висіч: вона його започаткувала, багато робила для проведення цього заходу, для зустрічі гостей і для всіх нас. Відколи нашої улюбленої вчительки не стало, ми почуваємося, наче сліпі кошенята. Або ті, кого хочуть навчити плавати, кидаючи у воду: випливемо самі чи ні? От бодай такий приклад. Два роки тому я мала два сольних концерти у Львові. Наталія Дмитрівна, звичайно, зі мною туди не їхала. Пам’ятаю, як побачила там орган, то мене така паніка охопила! Почала дзвонити Наталії Дмитрівні: як мені грати? я нічого не чую! А у відповідь: «Спокійно. Тримай себе під контролем. Ти все можеш». І така підтримка, байдуже, що телефоном, допомагала надзвичайно. Вона ніколи не казала, як мені грати. Але кількома словами могла заспокоїти, привести до тями.

- Знаєте, хоча вже більше року Наталії Дмитрівни нема серед нас, але мені здається, що коли у цій прекрасній залі звучить орган, то вона незримо тут присутня, спостерігає за своїми вихованцями і продовжує ними опікуватися. І фестиваль – це той зв'язок із нашою солісткою-органісткою, її найкращий спадок. Як ви обирали репертуар для свого концерту?

- У світі існує цілий масив органної музики, але більшість із неї нам досі не відома. Я випадково натрапила на концерт для органу з симфонічним оркестром Йозефа Райнбергера. Цікава музика, свіжа, романтична. І як на мене – дуже співзвучна сьогоднішнім подіям. Там і драматичні фрагменти, і лірика, і стверджувальне закінчення, як надія на те, що все буде добре. Так я відкрила для себе дуже цікавого німецького органіста, композитора-романтика. У його творчому доробку є ораторії, опери, симфонії, фортепіанні твори. Але років з 30-ти він почав багато писати саме для органу і залишив по собі 20 сонат, два концерти для органу з оркестром, дуже багато п’єс, циклів для солістів та органу. І все це є відоме і виконуване в Європі, але не у нас. Тому я вирішила заповнити цю прогалину і всю свою програму побудувала на творах Й.Райнбергера.

- Ви не вперше граєте у цій залі. Чи є вже у вас свій слухач? І чи взагалі більшає у нашому місті шанувальників органної музики?

- Наш слухач – це, по-перше, сім’я. По-друге, численні друзі. А загалом, у нашому місті дуже багато музикантів і людей, які просто люблять мистецтво і завжди з нетерпінням чекають таких концертів.

- Орган – дуже специфічний інструмент. Під час гри на ньому задіяні і руки, і ноги. А в нас серед органістів переважно представниці прекрасної статі. Не можу не спитати таких красунь: як вам вдається відмовитися від вишуканих манікюрів і високих підборів?

- Манікюри і шпильки – це табу. Сценічне взуття – балетки. В Європі вже давно задовольняються таким взуттям у повсякденному житті. Ми лише зараз до цього приходимо. Приміряєш перед концертом сукню і так жалкуєш, що не можеш собі дозволити черевики на підборах! Але що вдієш. До слова, Наталія Дмитрівна полюбляла одягати на сцену брюки з довгою накидкою. Тож вибір у нас завжди є. Втім, найбільше ми хвилюємося, аби не підвести свою улюблену вчительку.

- Грати на закритті фестивалю – це дуже відповідально…

- Дуже! І, відверто кажучи, я з цим кожного ранку прокидаюся, живу і неймовірно хвилююся. Сподіваюся лише на те, що мені допоможуть все це витримати якісь вищі сили. Нова, незнайома і для мене, і для слухача програма, закриття фестивалю і День музики – все в один вечір! Не знаю, скільки факторів має зійтися, щоб усе вийшло якнайкраще. Але грати таку романтичну музику, та ще й у супроводі симфонічного оркестру – це має бути дуже гарно.

- Як у цій нелегкій справі підтримує вас донечка? Чи не ревнує до роботи?

- Ні, не ревнує. Вона й сама любить цю справу. Я починала опановувати інструмент лише у 8 років. А їй чотири з половиною, і вона вже робить свої перші успіхи у музиці.

- А як вам робота викладача?

- Я веду клас органу при музичній школі, маю трьох учнів, двоє з яких перейшли мені «у спадок» від Наталії Висіч. Всі здібні, я ними дуже задоволена. Один вже випускник, Андрій Чирський. На моє глибоке переконання, всі, хто грає на органі, особливі люди. І діти особливі.

- Наскільки мені відомо, у нас на органі грають ті, хто починав із фортепіано?

- Так. Але я вже запропонувала Олені Юріївні Охрим, директорові Ужгородської музичної школи ім.П.І.Чайковського, за можливості спробувати набирати дітей на органний відділ з першого класу.

- Ну, колись у цій самій школі вперше в Україні було відкрито органний клас. Ви хочете продовжити практику новаторства?

- Я б хотіла, щоб орган для цих дітей був головною спеціальністю. А уроки фортепіано – допоміжними, задля вдосконалення техніки. Це б дало можливість більш цілеспрямовано і поглиблено готувати талановитих дітей до вступу в органні класи вітчизняних навчальних закладів чи десь в Європі. От Катя Шапран зараз навчається у Словаччині, робить серйозні успіхи. Думаю, в майбутньому знайдуться й інші бажаючі.

Отже, 1 жовтня, о 18.00 у супроводі симфонічного оркестру філармонії грає Катерина ГАЖО – ІСАК. У програмі прозвучать твори маловідомого для нас, але дуже популярного у світі німецького композитора-романтика Йозефа Райнбергера.

Диригент – Вікторія СВАЛЯВЧИК-ЦАНЬКО.

Ведуча – музикознавець Наталія ПІЦУР.


Автор: Таїсія Грись
Концертна організація: Закарпатська обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний молодіжний фестиваль органної музики
Джерело: zakarpattya.net.ua



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
290510_008.jpg